0
0
0
s2smodern

In de zeedijk tussen Westhoek en Zwarte Haan en de Noorderpier bij Harlingen worden in 6 proefvakken asfaltmengsels getest op duurzaamheid. De proef is een initiatief van de Projectoverstijgende Verkenning Waddenzeedijken (POV-W), een samenwerking tussen de drie noordelijke waterschappen Hunze en Aa’s, Noorderzijlvest en Wetterskip Fryslân.

De proefvlakken zijn gefreesd en worden de komende weken gevuld met innovatieve asfaltmengsels door de aannemers Boskalis, Abbink Terschelling, Heijmans en Strukton Civiel.

Zij gaan de uitdaging aan die Wetterskip Fryslân, trekker van dit onderzoek, afgelopen voorjaar aan de markt voorlegde: ‘Zijn er innovatieve asfaltmengsels, asfaltconstructies of aanbrengtechnieken die onze zeedijk sterker maken en klaar voor de toekomst?’

Nieuwe kijk
De noordelijke waterschappen hebben behoefte aan een nieuwe kijk op asfaltbekleding. De technieken en methoden voor asfaltbekledingen op dijken zijn in de afgelopen decennia weinig veranderd, aldus de waterschappen.

Dit terwijl veel van de asfaltbekleding op de Nederlandse dijken ouder is dan 30 jaar en mankementen begint te vertonen. Een deel van de bekleding is inmiddels afgekeurd. Ruim 500 kilometer Nederlandse dijk is (gedeeltelijk) geasfalteerd.

Het nu opgezette onderzoek moet zicht bieden op een sterkere en duurzamere asfaltbekleding die gebruikt kan worden voor versterking van de zeedijken. Er is een testmethode ontwikkeld om de verschillen in levensduur van de innovatieve asfaltmengsels vast te kunnen stellen. 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Goede pitch van die Rene Willems.
Maar zijn collega Rene Wellens kan het ook best aardig.
Ik zou graag willen weten over welke 12 rwzi's het gaat.
Er is volledige LCA berekening gedaan.
Het maken van ongebluste kalk kost veel energie. Is dat meegenomen in de beoordeling?
Boeiend, daar komt wel heel wat jeugdsentiment naar boven. Het lijkt me de moeite waard om het TNO en Stowa onderzoek aan slibverwerking uit de periode 1974 tot 1985 weer eens op een rijtje te zetten en voor de "jeugd" beschikbaar te maken... Zie ook de H2O publicaties uit die tijd.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het