0
0
0
s2smodern

Het aangaan van langdurige duurzame partnerschappen. Dat is het doel van de handelsmissie naar Polen die deze week plaatsvindt. Belangrijke samenwerkingsonderwerpen zijn circulaire watertechnologie en de klimaatbestendige stad.

De missie staat onder aanvoering van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en duurt drie dagen. De centrale thema’s zijn transport en water. Gisteren ging het over het eerste, terwijl vandaag en morgen het thema van water aan bod komt. “Wij willen de al bestaande samenwerking een impuls geven”, zegt Mark Niesten vanuit Warschau waar de tweede dag plaatsvindt. Hij is projectmanager Europa, Verenigde Staten en Urban Resilience bij het Netherlands Water Partnership dat de inhoudelijke opzet van het waterprogramma heeft verzorgd.

De meeste handelsmissies zijn gericht op kennismaking. Dat is nu niet het geval, vertelt Niesten. “Er wordt voortgebouwd op de samenwerking die is ontstaan sinds het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima in 2014. De deelnemers kennen elkaar al. Zij houden de gezamenlijke opgaven tegen het licht met de bedoeling om daarvoor samen antwoorden te vinden. Het doel is verdieping. We streven naar langdurige duurzame partnerschappen.”

Intentieverklaring ondertekend
Van Nieuwenhuizen en haar Poolse collega Marek Gróbarczyk van het Ministry of Maritime Economy and Inland Navigation hebben vandaag hun handtekening gezet onder een intentieverklaring voor een nauwere samenwerking op watergebied. Niesten: “Zij hebben de intentie uitgesproken om samen te werken bij een aantal subthema’s binnen duurzaam watermanagement en -gebruik, waarbij beide landen veel gemeen hebben.”

Ongeveer zeventig deelnemers van veertig Nederlandse organisaties en bedrijven doen mee aan de handelsmissie. De helft komt uit de watersector. Het gaat om een divers gezelschap: vertegenwoordigers van overheden, kennisinstellingen, advies- en ingenieursbureaus en delta- en watertechnologiebedrijven. Polen is volgens Niesten een erg interessant land om mee samen te werken. “Er wordt fors geïnvesteerd in waterprogramma’s, onder meer voor de ontwikkeling van binnenwateren en de haven van Gdansk, de bevaarbaarheid van grote rivieren en de klimaatadaptatie in 44 steden. Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen jaren grote opdrachten gekregen, met name op het gebied van watermanagement.”

Gezamenlijke uitdagingen
In het waterprogramma zijn er drie gespreksonderwerpen, vertelt Niesten. “Het gaat om circulaire watertechnologie, de klimaatbestendige stad en wat we ‘inland waterways and green port development’ noemen, dus de bevaarbaarheid van rivieren. Vandaag is er in Warschau het seminar ‘transport connects – water unites’. Dat speelt zich af op een tamelijk hoog abstractieniveau. Wat zijn de gezamenlijke uitdagingen van Nederland en Polen en hoe pakken beide landen die op strategisch niveau aan? Wat kunnen ze van elkaar leren?”

Tijdens de slotdag in Gdansk wordt het concreter. De Nederlandse deelnemers gaan aan zes dialoogtafels het gesprek aan met een breed spectrum aan lokale partijen aan de Baltische kust. “Dan komen casussen uit beide landen aan bod”, zegt Niesten. “Zo presenteert de gemeente Zwolle haar slimme oplossingen voor klimaatadaptatie en het Havenbedrijf Moerdijk de inspanningen voor duurzaamheid. Zij willen graag weten hoe hun Poolse tegenhangers het aanpakken en zoeken naar samenwerking. Wat kunnen concrete vervolgstappen zijn? Dat past bij de ambitie van de missie.”

 

Meer informatie:

Bericht van ministerie IenW

NWP over waterland Polen

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ach ach....wat een idioterie 'op het IJsselmeer kan t behoorlijk spoken', dus dempen we de boel????
Duizenden en duizenden watersporters weten alles van het IJsselmeer, vissers die er dagelijks hun brood verdienen, weten alles van het IJsselmeer.
Deze flauwekul is gewoon bedoeld om de boel tzt dicht te gooien!!!!
Over het merken van een van deze vissoorten, nl de zeeforel. Op deze vis vist een kleine groep liefhebbers in de voordelta nabij het Haringvliet en Waterweg.
Elk jaar vangen we diverse mooie vissen die natuurlijk worden teruggezet. Misschien kan dit kleine groepje sportvissers op deze manier een grote bijdrage leveren.
Ook in dit waterschap laat het bestuur dus zijn oren hangen naar de boeren. Want waarom wordt er, voordat er een beslissing wordt genomen over het zoutgehalte, wél met hen gesproken en niet met bijvoorbeeld natuurorganisaties?
Hoe moeilijk kan het zijn. Stel de stuwen wat hoger in en het lagere veen komt weer onder water te staan. Kost niks. Scheelt al wel gelijk veel aan het inklinken van het veen en de uitstoot van CO2. Misschien moet de tractor dan wat lichter worden of moeten we gewoon het groene hart weer het oerbos van Nederland laten worden. Al die vlakke weilanden met nauwelijks een koe er op is toch ook niks. CO2 uitstoot omlaag door waterpeil omhoog!
@Pieter den Besten Interessante conclusies naar aanleiding van onderzoek naar governance Marker Wadden. Cultuurverschillen van organisaties kunnen bijdragen aan beter resultaat van samenwerking. Samenstelling van het projectteam is doorslaggevend, dat is ook mijn ervaring bij complexe inrichtingsvraagstukken, waarbij niet het van belang is een koppeling tussen theorie en praktijkkennis te maken. Ik hoop dat de conclusies voor betere governance bij andere inrichtingsprojecten opgevolgd worden, zodat er nog betere resultaten gerealiseerd kunnen worden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.