0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Wereldwijd zijn enorme investeringen in klimaatadaptatie nodig volgens de Global Commission on Adaptation. De commissie beveelt aan om op vijf sleutelterreinen 1,8 biljoen dollar tot 2030 te investeren, onder meer in robuustere watersystemen. Dit kan 7,1 biljoen dollar aan besparingen opleveren.

Het antwoord op de klimaatverandering is mondiaal nog zwaar onder de maat, ondanks positieve uitzonderingen. Dat stelt de Global Commission on Adaptation in het vandaag verschenen rapport Adapt now: a global call for leadership on climate resilience. Daarom wordt gepleit voor meer urgentie en innovatie en voor schaalvergroting van maatregelen.

Politiek leiderschap nodig
Voorzitter van de klimaatcommissie is Ban Ki-moon (voormalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties) en vicevoorzitters zijn Bill Gates en Kristalina Georgieva (topvrouw bij de Wereldbank). Zij wijzen in hun voorwoord op de ernst van de situatie en sporen regeringen en bedrijven aan tot een radicaal andere manier van denken over klimaatadaptatie. Tegelijkertijd zien ze reden voor hoop. “Adaptatie kan moedige ideeën voortbrengen en inspireren tot innovaties waarvan mensen nu nog denken dat die niet mogelijk zijn. Er is vooral politiek leiderschap nodig dat mensen uit hun collectieve slaap wakker schudt.”

Volgens de Global Commission on Adaptation moet wereldwijd fors worden geïnvesteerd in de aanpassing aan de gevolgen van onder andere hogere temperaturen, stijging van de zeespiegel en meer onvoorspelbare neerslag. De commissie vermeldt dat zonder adaptatie de groei van de landbouw wereldwijd sterk negatief kan worden beïnvloed door klimaatverandering: tot 30 procent minder opbrengsten in 2050. Ook kan het aantal mensen dat minstens een keer per maand niet genoeg water heeft, toenemen van 3,6 miljard nu naar 5 miljard over dertig jaar.

Investeringen op vijf terreinen
De commissie pleit in de periode 2020-2030 voor een investering van 1,8 biljoen dollar (1,6 biljoen euro) op vijf terreinen: versterken van vroege waarschuwingssystemen, klimaatbestendig maken van nieuwe infrastructuur, verbeteren van de opbrengst van landbouw in droge gebieden, beschermen van mangrovemoerassen en meer robuust maken van watersystemen. De commissie merkt wel op dat deze voorgestelde investeringen slechts een deel vormen van de totale investeringen die nodig zijn.

Het goede nieuws is dat de investering van 1,8 biljoen dollar op de vijf sleutelgebieden diverse voordelen voor mensen en de economie kunnen opleveren, aldus de klimaatcommissie. Bij elkaar kunnen de voordelen oplopen tot netto 7,1 biljoen dollar. De commissie spreekt van een ‘driedubbel dividend’: vermijding van economische verliezen, positieve economische voordelen en voordelen voor de samenleving en omgeving. Uit onderzoek blijkt dat elke dollar die aan een maatregel voor adaptatie wordt besteed, een besparing van 2 tot 10 dollar kan opleveren en soms zelfs meer.

Het vaker voorkomen van overstromingen en perioden van droogte en de toename van waterschaarste vormen de belangrijkste uitdagingen op waterterrein. De oplossing is gelegen in het beter managen van water. De Global Commission on Adaptation komt met vier aanbevelingen: benut de kracht van de natuur en breidt de waterinfrastructuur uit, gebruik water op een meer productieve manier, plan voor overstromingen en droogte en verbeter de water governance en schaal tevens de financiering op.

Drie revoluties
Het realiseren van de ambitieuze klimaatadaptatie vereist drie revoluties, stelt de commissie. Allereerst een revolutie in begrip, zodat de risico’s van klimaatverandering volledig worden begrepen. Ook is volgens de commissie een revolutie in planning nodig, om de manier te verbeteren waarop beleids- en investeringsbeslissingen worden gemaakt en oplossingen uitgevoerd. Verder gaat het om een revolutie wat betreft de financiële kant. Zo is er grote behoefte aan extra internationale financiële steun voor adaptatie in ontwikkelingslanden.

Dit alles zal de nodige tijd kosten, maar de Global Commission on Adaptation wil de komende vijftien maanden alvast een vliegende start maken in aanloop naar de internationale klimaattop COP26 in december 2020. Dat gebeurt met behulp van ‘Action Tracks’. De commissie zal de acties promoten bij de UN Climate Action Summit later deze maand en de Climate Adaptation Summit die op 22 oktober 2020 in Amsterdam wordt gehouden.

‘Delta-aanpak blauwdruk’
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is een van de commissieleden. Zij zegt over het rapport: “Wij laten als commissie zien waar de uitdagingen liggen die snel moeten worden opgepakt, waarbij ook Nederlandse oplossingen worden aangedragen.”

Het programma Ruimte voor de Rivier wordt als een voorbeeld genoemd. Van Nieuwenhuizen: “Onze delta-aanpak kan een blauwdruk zijn hoe je zowel in kustgebieden als rivieren schade kunt beperken door slim te investeren in maatregelen. Landen als Bangladesh en Vietnam hebben deze aanpak overgenomen. Dat leidt daar nu al tot minder slachtoffers en minder schade.”

De minister vindt dat er voor Nederland ook belangrijke lessen in het rapport staan. “Met de verwachting dat het warmer en droger wordt, moeten we leren van andere landen die daar al langer mee kampen en praktische oplossingen overnemen. Bijvoorbeeld het opsparen van water tegen de droogte.”


MEER INFORMATIE
Rapport Adapt now
Persbericht van klimaatcommissie
Minister Van Nieuwenhuizen over rapport
Start van commissie in oktober 2018

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

De stelling dat de gemiddelde waterschapslasten met 3,6% stijgen als gevolg van extra investeringen in de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan, wordt niet onderbouwd. Een waterschap met een begroting van 100 miljoen zou dan een extra klimaatoroject uitvoeren van 3,6 mln euro? Een goede journalist gaat dat natuurlijk checken, toch??
De titel van dit artikel is nietszeggend en had net zo goed kunnen luiden: 'bij alle watergedragen installaties is er een legionellarisico'. Legionella groeit nou eenmaal in een waterig milieu. Omdat risico het product is van kans en effect gaat het in werkelijkheid om de kans dat legionella kan groeien en het effect daarvan voor de omgeving.
Het risico (als resultante) kan dan gewoon heel erg klein zijn en is dat in de meeste gevallen waarschijnlijk ook. De kans op vermeerdering van legionella in een watersysteem houdt verband met veel factoren waarvan de temperatuur de belangrijkste is. De cases in Boxtel en Son hebben geleerd dat hoge temperaturen (> 30 grC) van het afvalwater hoogstwaarschijnlijk een belangrijke rol hebben gespeeld.
Het is ook al langer bekend dat Legionella pneumophila (als gevaarlijkste soort) vooral bij die temperaturen optimaal groeit. Bij effectieve afdekking en afzuiging van een bassin kan het effect naar de omgeving in feite naar nul worden gereduceerd en daarmee het risico! Het is onzinnig om dat op voorhand voor alle systemen te gaan eisen, want de kans op vermeerdering van Legionella pneumophila in biologische systemen met temperaturen < 30 grC zal ongetwijfeld een stuk kleiner zijn. Laten we dat eerst goed onderzoeken.
Verder is het onbegrijpelijk dat de Omgevingsdiensten inzetten op een doelvoorschrift met een harde eis dat er geen legionella in de lucht en het effluent zit. Het is namelijk praktisch gezien gewoon niet haalbaar en het leidt tot hoge maatschappelijke kosten en de toevoeging van veel ongewenste desinfectiemiddelen van effluenten. Vergeet niet dat in de lucht en het effluent van een gemiddelde RWZI ook Legionella pneumophila wordt aangetroffen (in aanzienlijk lage concentraties als bij de zuivering in Boxtel). Hoe zou je in de zuivering Legionella moeten bestrijden? Moeten we al ons RWZI-effluent gaan chloren of met UV behandelen?
Ik lees hier een typisch voorbeeld van een overheid die neigt tot een overreactie om in de toekomst elke aansprakelijkheid te kunnen weerleggen. Ondertussen wordt een groot deel van de industrie opgezadeld met het maken van hoge extra kosten voor het bestrijden van een relatief laag risico.
Jan Pronk maakte ooit als Minister van VROM dezelfde fout bij de Tijdelijke Regeling Legionellapreventie die zo'n beetje voor alle collectieve leidingwatersystemen in Nederland het legionellarisico moest gaan indammen. Dat moest worden teruggedraaid (naar alleen de prioritaire instellingen) want de maatschappelijke kosten die dat veroorzaakte waren simpelweg te hoog.
Leuk dat jullie aandacht besteden aan de notitie over de Nationale analyse waterkwaliteit, maar de stof die het meest overschrijdt is niet aluminium, maar ammonium. Als je dat wijzigt in de titel en tekst van de laatste alinea, klopt het verhaal weer.
Helaas zijn de filmpjes niet via het YouTube kanaal te vinden.
Grappig dat er nu pas actie via een collectief wordt opgestart. Waarom kun je in Nederland anno 2019 niet je douche water hergebruiken in je WC?!? Het zou verplicht moeten worden in nieuwbouw en een mogelijkheid in bestaande bouw, bijv via een platte tank in de kruipruimte.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het