0
0
0
s2sdefault

Het Limburgse drinkwaterbedrijf WML deelt gratis karaffen uit aan horecaondernemers, om kraanwater te promoten. Het loopt storm.

In de eerste twee dagen van de actie is een ware run ontstaan op de karaffen met het opschrift ‘slokje Limburg’, vertelt Edwin Hendriks, woordvoerder van drinkwaterbedrijf WML. Het bedrijf maakte afgelopen woensdag, 15 februari, bekend dat Limburgse horecaondernemers gratis een set van twaalf waterkaraffen kunnen bestellen. WML wil daarmee het gebruik van kraanwater in de horeca stimuleren.

“De eerste 125 sets – samen 1500 karaffen – zijn al vergeven”, vertelt Hendriks. “We wachten op de vrachtwagen met de tweede levering.” De karaf is ontworpen door een student van het Arcus College in Sittard, een mbo-opleiding voor grafische en kunstzinnige vormgeving.

Het drinkwaterbedrijf is wat overdonderd door de run op de karaffen, maar tevreden dat het Limburgse drinkwater nu volop aandacht krijgt in de provincie. “Wij voeren al een aantal jaren campagne om ons drinkwater te promoten. Het Limburgse drinkwater is van uitstekende kwaliteit. Het is echt jammer om in een café of restaurant water te serveren dat de halve wereld over is gesleept in plastic of glazen flessen, terwijl er een heel mooi alternatief uit de kraan komt.”

WML heeft onderzoek gedaan naar de bereidheid van Limburgse horecaondernemers om kraanwater te serveren, al dan niet betaald. “We zien dat die bereidheid groter is dan bij horecaondernemers elders in het land, maar in de praktijk gebeurt het toch niet meer dan elders. Met deze vriendelijke actie willen we ondernemers erop attenderen dat je mensen kraanwater kunt aanbieden, in plaats van te wachten tot ze er om vragen.”

Het drinkwaterbedrijf laat zich bewust niet uit over de vraag of kraanwater gratis zou moeten zijn of niet. “Wij gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten.”

Of uiteindelijk alle belangstellende horecaondernemers een set karaffen krijgen, is nog niet duidelijk. WML wacht even af hoe de belangstelling zich ontwikkelt. Op de site van het drinkwaterbedrijf hebben ondertussen ook geïnteresseerde particulieren zich gemeld. Ook daarop beraadt WML zich nog.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Jan Jansen · 3 months ago
    Het is een prachtig idee. Als een horeca man/vrouw er meer wil hebben kosten ze ongeveer € 7,-. Een andere ondernemer biedt ze aan voor bijna 13 euro. Ik koop er dus een paar bij een horeca-ondernemer.
    Groet, Jan Jansen, Maastricht
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!
Proficiat Hein, en ik wens je veel succes op dit essentiële beleidsterrein.
Super interessant en heel mooi als waterbedrijven green-based GAC (duurzaam kool) kunnen inzetten bij de zuiverring. Het spoelen van koolfilters moet ook wel mee worden genomen. Een heel lastig onderdeel dat vaak wordt vergeten.
► O.J.I. Kramer, C. van Schaik, P.D.R. Dacomba-Torres, P.J. de Moel, E.S. Boek, E.T. Baars, J.T. Padding, J.P. van der Hoek, 2021, Fluidisation characteristics of granular activated carbon in drinking water treatment applications, Advanced Powder Technology Journal. 32, Issue 9, (2021) pp. Pages 3174-3188. doi: 10.1016/j.apt.2021.06.017.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.