Het Limburgse drinkwaterbedrijf WML deelt gratis karaffen uit aan horecaondernemers, om kraanwater te promoten. Het loopt storm.

In de eerste twee dagen van de actie is een ware run ontstaan op de karaffen met het opschrift ‘slokje Limburg’, vertelt Edwin Hendriks, woordvoerder van drinkwaterbedrijf WML. Het bedrijf maakte afgelopen woensdag, 15 februari, bekend dat Limburgse horecaondernemers gratis een set van twaalf waterkaraffen kunnen bestellen. WML wil daarmee het gebruik van kraanwater in de horeca stimuleren.

“De eerste 125 sets – samen 1500 karaffen – zijn al vergeven”, vertelt Hendriks. “We wachten op de vrachtwagen met de tweede levering.” De karaf is ontworpen door een student van het Arcus College in Sittard, een mbo-opleiding voor grafische en kunstzinnige vormgeving.

Het drinkwaterbedrijf is wat overdonderd door de run op de karaffen, maar tevreden dat het Limburgse drinkwater nu volop aandacht krijgt in de provincie. “Wij voeren al een aantal jaren campagne om ons drinkwater te promoten. Het Limburgse drinkwater is van uitstekende kwaliteit. Het is echt jammer om in een café of restaurant water te serveren dat de halve wereld over is gesleept in plastic of glazen flessen, terwijl er een heel mooi alternatief uit de kraan komt.”

WML heeft onderzoek gedaan naar de bereidheid van Limburgse horecaondernemers om kraanwater te serveren, al dan niet betaald. “We zien dat die bereidheid groter is dan bij horecaondernemers elders in het land, maar in de praktijk gebeurt het toch niet meer dan elders. Met deze vriendelijke actie willen we ondernemers erop attenderen dat je mensen kraanwater kunt aanbieden, in plaats van te wachten tot ze er om vragen.”

Het drinkwaterbedrijf laat zich bewust niet uit over de vraag of kraanwater gratis zou moeten zijn of niet. “Wij gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten.”

Of uiteindelijk alle belangstellende horecaondernemers een set karaffen krijgen, is nog niet duidelijk. WML wacht even af hoe de belangstelling zich ontwikkelt. Op de site van het drinkwaterbedrijf hebben ondertussen ook geïnteresseerde particulieren zich gemeld. Ook daarop beraadt WML zich nog.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Jan Jansen · 1 years ago
    Het is een prachtig idee. Als een horeca man/vrouw er meer wil hebben kosten ze ongeveer € 7,-. Een andere ondernemer biedt ze aan voor bijna 13 euro. Ik koop er dus een paar bij een horeca-ondernemer.
    Groet, Jan Jansen, Maastricht
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi initiatief. Kijk bij het opstellen van de kosten niet alleen naar die van een dergelijk installatie maar ook naar de maatschappelijke kosten als niets doet.
Ik begrijp niet waarom voedselzekerheid geborgd zou moeten zijn. Als dat zo is, dan moeten we sierteelt, als bloembollen en lelies, niet meer subsidiëren en er voor zorgen dat de landbouw voedsel voor mensen produceert, en niet voor dieren.
@Hans MiddendorpBen het de laatste tijd niet vaak met je eens, maar deze keer wel. Terechte vragen, want ik vind het ook een vaag en ongrijpbaar verhaal.
In de titel staat: "cultuurverandering nodig". Uit de tekst blijkt dat er een transitie nodig is (niet verwonderlijk) en dat er gewerkt wordt aan een "routekaart'. Maar wat zijn nou precies de (tussen) resultaten en welke cultuurverandering is er nodig?
In Duitsland en Zwitserland is de nodige ervaring met gepatenteerde activated cokes reactor technologie. Die lijkt zelfs PFAS biologisch af te breken.
Dit zou voor Delfland en anderen een goede oplossing kunnen zijn.....

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!