0
0
0
s2smodern

Bij het verbeteren van de waterinfrastructuur zijn waterschappen afhankelijk van marktpartijen. Om communicatie tussen de opdrachtgevers en opdrachtnemers eenvoudiger te laten verlopen, presenteert de Unie van Waterschappen nu het DeEscalatie- en Communicatiemodel.

De communicatie tussen waterschappen en marktpartijen liet in het verleden nog wel eens te wensen over. Dat kan grote gevolgen hebben. Waterschap De Dommel kreeg onlangs bijvoorbeeld een boete opgelegd wegens het te laat melden van biogaslekkages, een fout die het waterschap weet aan de moeizame samenwerking met aannemer Heijmans. "Alle partijen, zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers, hebben hun eigen negatieve ervaringen," zegt Henkjan van Meer, beleidsmedewerker Moderne Overheid bij de Unie van Waterschappen. "Daarom is het juist zo positief dat waterschappen en marktpartijen samen om tafel zijn gaan zitten om hun verantwoordelijkheid te nemen en een constructieve oplossing te zoeken."

"Te vaak communiceren waterschappen en marktpartijen pas als er iets misgaat. Daarom geeft dit model praktische tips voor de samenwerking tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer en wel vanaf het moment dat het contract ondertekend wordt", zegt Van Meer. Het DeEscalatie- en Communicatiemodel onderscheidt drie niveaus: strategisch, tactisch en operationeel. Als de gesprekspartners er op het laagste niveau niet uitkomen, kan het discussiepunt op een hoger niveau worden besproken. "Dan kun je een geschil snel oplossen en de situatie de-escaleren. Het model is opgesteld door een werkgroep waarin marktpartijen en waterschappen zitting hadden en komt dus echt uit de praktijk."

Het DeEscalatie- en Communicatiemodel is een concreet vervolg op het vorig jaar verschenen visiedocument 'De waterschapsmarkt van de toekomst – bouwstenen voor vernieuwing,' ook wel bekend als de marktvisie. Hierin staat hoe waterschappen en marktpartijen willen samenwerken als opdrachtgever en opdrachtnemer. "Waterschappen en marktpartijen zijn zelf tot de conclusie gekomen dat hun relatie in het verleden te juridisch was. De mens moet weer centraal komen te staan. Van contract naar contact, noemen we dat ook wel. Het model is een soort geheugensteuntje daar bij kan helpen"

Lees hier meer over het DeEscalatie- en Communicatiemodel

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.