secundair logo knw 1

Algemeensbestuursleden HDSR bij de samenwerkingsafspraken | Foto HDSR

Het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden is de nieuwe bestuursperiode begonnen met het maken van Samenwerkingsafspraken. ‘Niet omdat er een verkeerde sfeer hing, maar juist om een goede start te maken samen met alle (nieuwe) bestuursleden.’

Met de samenwerkingsafspraken wil initiatiefnemer Susan Spieksma, sinds de verkiezingen namens het AWP lid van de algemeen bestuur van het hoogheemraadschap, een basis leggen onder de manier waarop het bestuur de komende bestuursperiode te werk zal gaan. Een werkgroep met afgevaardigden van alle fracties, kwam uiteindelijk tot vijf afspraken:

Susan SpieksmaSusan SpieksmaHet waterschap is er voor iedereen waarop hun werk invloed heeft; handelt uit vertrouwen; is respectvol en integer; gaat zorgvuldig en verantwoordelijk om met de financiën en wil een levendig debat.

“Dit lijken misschien vanzelfsprekende afspraken”, zegt Spieksma, “maar ik denk dat het toch belangrijk is om ze bij de start van de bestuursperiode vast te leggen. Dat biedt namelijk ook een basis om op terug te vallen als de gemoederen een keertje oplopen of er onderwerpen aan bod komen waar we het misschien niet makkelijk eens over worden.”

Volgens Spieksma raakt het maken van de afspraken zeker aan de discussies die nu ook landelijk spelen over bestuurscultuur. “Je ziet het vertrouwen in de politiek, zeker de landelijke politiek dalen. De discussie over de nieuwe bestuurscultuur is daar een antwoord op. Wij vinden het belangrijk om te laten zien vanuit welke principes wij werken en voor wie wij dat werk eigenlijk doen.

De fracties hebben de vijf punten samen vastgesteld en Spieksma noemt dat een belangrijke reden om vertrouwen te hebben in de naleving ervan. “De afspraken zijn sowieso niet vastgelegd omdat er een verkeerde sfeer zou heersen, helemaal niet, maar juist om goed te beginnen. En omdat alle fracties er over na hebben gedacht en hebben meebeslist, is het een document van ons allemaal geworden.”

De vijf samenwerkingsafspraken worden afgerond met meer procesmatige afspraken over de manier van werken in het bestuur, zoals het tijdig versturen van stukken of de procedure bij het indienen van vragen. “Deze proceselementen helpen ons denk ik om de vijf samenwerkingsafspraken na te kunnen komen. Ze zijn eigenlijk een soort technische uitleg waar we elkaar aan kunnen houden en actief op mogen aanspreken.”

Het document met de afspraken is opgehangen in de vergaderzaal van het algemeen bestuur van HDSR. “De dijkgraaf heeft ook aangegeven actief op de afspraken te willen sturen en wil dat samen met ons doen. We moeten elkaar dus scherp houden. Later gaan we de afspraken evalueren en bekijken we of er eventueel nog aanpassingen nodig zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat we de komende jaren onze afspraken respecteren. Dit vertrouwen is er nu al, en zal alleen maar versterkt worden is mijn verwachting.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.