‘Wat-er werkt’, ‘wat-er speelt’, ‘wat-er belangrijk is’ met deze termen als leidraad startte Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden een nieuwe campagne om medewerkers te werven. De campagne draait om het besef van urgentie en relevantie van het waterschapswerk.
Het is in de huidige krappe arbeidsmarkt niet eenvoudig voor waterschappen om nieuwe medewerkers te vinden. “Toch merkten we dat àls we eenmaal in gesprek waren met potentiële nieuwe collega’s, ze heel enthousiast werden over het waterschapswerk. Dat wilden we vooral in de nieuwe site tot uitdrukking laten komen” laat Clarion Wegerif van HDSR weten.
De nieuwe website is daarom niet alleen gevuld met beschrijvingen van openstaande vacatures, maar ook met verhalen van waterschapsmedewerkers. Zij vertellen over hun werk en de sfeer bij het hoogheemraadschap.
Drie aspecten zijn volgens Wegerif heel belangrijk bij de arbeidsmarktcommunicatie van het hoogheemraadschap: “de urgentie van ons waterschapswerk, de relevantie van ons werk in onze regio, en de expertise die onze potentiële collega’s kunnen inzetten. We wilden meer ruimte voor het gebruik van beeld en video, om die aspecten over het voetlicht te brengen.”
Met deze campagne, en de daaraan gekoppelde nieuwe vacaturesite, wil het hoogheemraadschap niet alleen de eigen naamsbekendheid op de arbeidsmarkt vergroten. “Ook willen we de vacatures via eigen werving invullen. Het inschakelen van externe bureaus kost veel geld."
Dat HDSR nu met de nieuwe campagne komt, heeft trouwens een prozaïsche reden: de oude vacaturesite was aan vervanging toe. "De oude website kon het volume van het aantal vacatures, en het hele proces daarachter, niet verwerken.”
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren.