secundair logo knw 1

Afbeelding uit het Plan van Aanpak

In Noord-Nederland neemt de komende jaren de verzilting toe. In opdracht van de noordelijke provincies en waterschappen bracht gebiedscoördinator Titian Oterdoom de verzilting in kaart en stelde hij een Plan van Aanpak op. “Er moet een regiomakelaar komen om de beschikbare energie te bundelen en de verzilting aan te pakken.”

Titian OterdoomTitian OterdoomDe overheidsprogramma's Programma naar een Rijke Waddenzee en het Zoet Zout Knooppunt verkenden de verziltingsproblematiek in het noordelijk kustgebied. Titian Oterdoom, gebiedscoördinator in Noord-Nederland, voerde het onderzoek uit. De verkenning was een opdracht van de provincies Noord-Holland, Fryslân en Groningen en de waterschappen Hunze en Aa’s, Noorderzijlvest, Wetterskip Fryslân en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

Het noorden van Nederland is niet het enige deel van het land dat te maken heeft met verzilting. Toch spelen er volgens Oterdoom twee factoren in het noorden, die verzilting een nog urgenter probleem maken. “Er is een 1-op-1 relatie tussen verzilting en bodemdaling door gas- en zoutwinning. In sommige gebieden van Groningen is er sprake van decimeters bodemdaling door de gaswinning. Dat brengt je logischerwijs nogal snel bij het zoute water. Daarnaast is de teelt van pootaardappelen van groot belang voor de streek. Dat maakt verzilting economisch relevant.”

Drie prioriteiten
“Het plan van aanpak, dat inmiddels is besproken en geaccordeerd door de verschillende bestuurders, onderscheidt drie prioriteiten,” zegt Oterdoom. Allereerst wil de gebiedscoördinator dat duidelijk in beeld komt wanneer landgebruikers het omslagmoment van zoet naar zout water mogen verwachten. “Het maakt voor een gebruiker nogal uit of dat over 10, 15 of 20 jaar gaat gebeuren. Het moment waarop de omslag plaats vindt, verandert het handelingsperspectief nu. Daarom willen we een omslagkaart maken waarop heel lokaal duidelijk wordt hoe de verzilting zich ontwikkelt.”

Ook beveelt het plan van aanpak aan dat de aanwezige kennis op het gebied van verzilting beter in kaart wordt gebracht. “Er is veel kennis en er zijn veel initiatieven. Maar de aanwezige energie heeft regie nodig. We hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden als er elders in Nederland al waardevolle ervaringen zijn opgedaan. Daarom hebben we voorgesteld om nog voor de zomer een regiomakelaar aan te stellen. Deze makelaar zou moeten zorgen voor afstemming met andere regio’s en landgebruikers helpen bij het indienen van voorstellen voor initiatieven.”

De derde prioriteit van Oterdoom is praktijkonderzoek naar de invloed van zout op klei en de impact hiervan op bestaande en nieuwe teelten c.q. gebruiksmogelijkheden. “Er zijn nog veel vragen over de impact van zout op klei, dus het is voor onze regio dringend nodig dat daar verder onderzoek naar komt.”

Verzilting raakt alle facetten
Volgens Oterdoom is verzilting niet alleen een probleem voor de landbouw en is zijn plan van aanpak dan ook uitdrukkelijk voor alle landgebruikers bedoeld. “Verzilting raakt echt alle facetten van het leven in het noorden. Denk aan recreatie, natuurbeheer, veiligheid en drinkwaterwinning. Daarom is het geweldig nieuws dat de bestuurders het plan van aanpak hebben omarmd. Het is tijd om daadkracht aan de dag te leggen!”

 

MEER INFORMATIE
Plan van Aanpak regie verzilting Noord-Nederland

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In waterschap Delfland is een initiatief om het waterspoor in te voeren dit voorjaar doodgebloed toen het college - dat er duidelijk geen zin in heeft om het waterspoor in te voeren - met de constatering kwam dat er rond de 150.000 wateraansluitingen zijn die in de computersystemen niet corresponderen met een uniek adres voor de zuiveringsheffing. En dat is wel noodzakelijk door onze eigen regels: "gewoon de zuiveringsheffing innen via het betalingssysteem van de drinkwaterbedrijven is niet toegestaan. Ieder huishouden moet een aparte brief ontvangen, met daarop hoeveel drinkwater er is verbruikt en (dus) hoeveel zuiveringsheffing er moet worden betaald. 
Tja. Zo'n simpele maatregel en dan mag het wettelijk niet. Omdat de administraties van Delfland en Dunea niet goed corresponderen. Toich is er minimaal risico op "oneerlijk" want er zijn GEEN huishoudens die GEEN drinkwateraansluiting hebben. En ALS huishoudens ze zijn aangesloten op het drinkwater, DAN betalen ze daar ook voor. Het enige probleem is dat in oude flatgebouwen er vaak nog 1 watermeter is voor alle bewoners samen. Maar vanuit de doelstelling voor drinkwaterbesparing moeten die huishoudens toch al een eigen (slimme) meter krijgen. 
Dus dan denk je dat Dunea en Delfland de handen inéén slaan om de adminstratie op orde te krijgen. Maar nee, zooo belangrijk is het besparen van drinkwater (en dus minder rioolwater om te zuiveren) nou ook weer niet. 
Werken jullie wel samen met Drinkable Rivers Citizen Science?
Mooi initiatief om dit deze dringende oproep rechtstreeks aan onze oosterburen te doen. Absurd eigenlijk dat handhaver(s) met lege handen staan. Naast hogere kosten voor de DWB'en om PFAS te verwijderen, wordt de reststroom van de zuivering hierdoor ook lastiger en duurder verwerk-/loosbaar. Uiteindelijk is het helaas de gebonden drinkwaterklant die de rekening betaalt. RIWA-RIjn: succes met dit zo belangrijke lobbyprogramma!
Te gek voor woorden dat het drinkwater WMD niet goed is. Ik heb een zeldzame auto-immuunziekte en ben heel erg afhankelijk van goed en zeer schoon drinkwater. Als dit niet goed is kan ik nog sneller erg ziek worden en dat is lijkt mij niet de bedoeling. Mijn lichaam kan zelf niet zuiveren door mijn ziekte, ben dus echt afhankelijk van zuiveringsinstallatie van WMD. Dat moet gewoon goed zijn !
Daar betalen wij ook voor.
Interessant. Als ik naar het dashboard reageert het alleen niet als ik een gemeente selecteer.