0
0
0
s2smodern

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden pakt met behulp van een langdurig programma de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel aan. De komende maanden worden in vier proefvakken in IJsselstein verschillende beschoeiingen van de oever uitgetest.

De Gekanaliseerde Hollandsche IJssel stroomt van Nieuwegein naar Gouda en is 35 kilometer lang. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft deze rivier in 2013 overgenomen van Rijkswaterstaat. Het waterschap pakt nu de rivier aan met een meerjarenprogramma dat zo’n twintig jaar gaat duren.

Planmatig onderhoud
De opknapbeurt is hard nodig, vertelt programmamanager Jan Smorenburg van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. “Er is sprake van achterstallig onderhoud, omdat Rijkswaterstaat vanwege de overdracht in de laatste jaren niet zoveel meer heeft kunnen doen. We voeren planmatig het onderhoud uit. Daarvoor hebben we ook geld meegekregen van Rijkswaterstaat.”

De bedoeling is om te baggeren, sluizen te renoveren en kaden en oevers een facelift te geven. Ook worden regionale keringen die niet voldoen aan de nieuwe veiligheidsnormen, samen met de oevers verbeterd. “Alles komt bij elkaar”, zegt Smorenburg. “Zo wordt de rivier helemaal uitgebaggerd, want dat is in veertig jaar niet meer gebeurd. De baggerwerkzaamheden beginnen later dit jaar.”

Bescherming tegen afkalving
Het opknappen van de oevers van de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel gaat niet in één keer. Smorenburg: “Sommige oevers zijn nog prima en sommige zijn minder of gewoon slecht. We pakken steeds een deel aan.” De vraag is: hoe kunnen de oevers goed worden beschermd tegen afkalving door de stroming van de rivier? Om daarop een antwoord te krijgen zijn zes proefvakken van ieder honderdvijftig meter in IJsselstein aangewezen.

In 2018 zijn vier proefvakken aanbesteed. Het waterschap heeft aannemers naar hun ideeën gevraagd en vier geselecteerd. “Zij herstellen in deze vakken de oeververdediging, in combinatie met een natuurvriendelijke uitstraling van de oever en het hergebruik van bestaande materialen. Er zijn verschillende uitvoeringsmethoden, bijvoorbeeld zowel een stalen als een kunststof damwand.”

Proeftuin
De aannemers zijn net gestart met hun werkzaamheden. Die duren tot eind maart. Volgens Smorenburg staat nog open wat daarna gebeurt. “Mogelijk bevallen een of meerdere constructies ons goed en rollen we deze verder uit op andere plekken langs de rivier. Maar het kan ook zijn dat de vier oplossingen niet ideaal zijn en we nog iets anders moeten bedenken. Wij leggen ons niet vast op hoe het in de toekomst gaat. Dit is een proeftuin waarmee we ons voordeel kunnen doen.”

Het waterschap pakt de activiteiten in samenspraak met de omgeving op, vertelt Smorenburg. “Zo hebben de gemeenten de wens om van het jaagpad dat aan één kant langs het water ligt, een wandelpad te maken. Ook Staatsbosbeheer heeft een aantal ideeën. We zeggen wel: onze trein gaat rijden. Iedereen mag meerijden, als er maar een kaartje wordt gekocht.”

 

MEER INFORMATIE
Plannen voor Gekanaliseerde Hollandsche IJssel

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi inzicht, complimenten!
Aangezien de behoefte naar verwachting redelijk universeel is over Nederland, zou ik een best practise verwachten qua risicomanagement vanuit de bedrijfswaarden matrix. Ik ben benieuwd in hoeverre zo'n standaardisering is ingedaald.
"...in China een oppervlak van 24 km2 [5]. In de toekomst zullen zonneparken van deze grootte naar verwachting ook in Nederland te zien zijn."
Nou nee. Zonneparken van 2.400 ha komen er NOOIT in Nederland want dat is ruimtelijk onacceptabel. Ik denk dat het bij 200 ha wel ophoudt. Ik denk ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen drijvende systemen op natuurlijke waterpartijen (waar onderzoek gewenst is) en systemen op water zonder natuurwaarden zoals nieuw aangelegde zandputten/grindgaten, koelwater/industriewaterbekkens, slibreservoirs, drinkwaterbekkens en overloopgebieden.
Ik ben (als leek) wel erg benieuwd of er al eens is getest op het radicaaleffect van toegevoegde zuurstof (en het eventuele gebrek aan anti-oxidanten in het ultragefiltreerde RWZI-effluent). Iets wat mogelijk de afbraak van de aanwezige medicijnen zou kunnen verklaren.
Heel jammer dat RIVM niet met KWR wil samenwerken in dit onderzoek. Je zou zeggen: alle hens aan dek in deze tijd, maar dat lukt dus niet. Ik hoop dat men op zijn minst afspraken maakt wie waar bemonstert en hoe de resultaten gedeeld worden.
Wat wordt er met deze resultaten gedaan? Gaat men ook blussen indien men brand ontdekt of zijn we blij dat de brandmelder het doet. Oplossingen wellicht meenemen in IPMV van STOWA.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.