De vier waterschappen die in Drenthe actief zijn, Vechtstromen, WDO Delta, Hunze en Aa’s en Noorderzijlvest, hebben de Drentse Aanpak Ondermijning ondertekend. Samen met andere overheden spreken de waterschappen de intentie uit om op het gebied van ondermijning nauw samen te werken
Bij het zogeheten ‘ondermijning’ gebruiken criminelen legale bedrijven en diensten voor hun illegale activiteiten. In de Drenthe hebben de provincie, de gemeenten, de waterschappen en de politie nu 28 ambities geformuleerd om samen op te trekken en de verwevenheid van onderwereld en bovenwereld tegen te gaan. De aanpak zou de komende twee jaar al effect moeten sorteren.
Het verhogen van de bewustwording over ondermijning is de rode draad van de Drentse Aanpak Ondermijning. Dit geldt voor bewustwording bij de overheidsorganisaties zelf als het bij publiek. Het informeren van de Drentenaren over deze vorm van criminaliteit is dan ook een belangrijk onderdeel van de gekozen strategie.
Een ondermijningsbus zal langs alle Drentse gemeenten rijden en er komt een speciale campagne voor jongeren. Via informatiebijeenkomsten en bezoeken aan boeren wordt geprobeerd om het buitengebied veiliger te maken.
Ook de communicatie richting de medewerkers van de waterschappen en de andere overheidinstellingen wordt geïntensiveerd. Er komen bewustwordingssessies over bijvoorbeeld mensenhandel en fraude.
Alle betrokken gemeenten, waterschappen en provincie krijgen een meldpunt zodat medewerkers signalen van ondermijning kunnen doorgeven. Verder worden toezichthouders en BOA's getraind om ondermijning te herkennen en aan te pakken. Ook wordt er meer regionaal samengewerkt bij controles.
Ondermijnende criminaliteit kan direct raken aan de werkzaamheden van waterschappen. Bijvoorbeeld als er drugslaboratoria actief zijn, waarbij afval wordt geloosd in sloten of op het riool. Maar ook op het gebied van vergunningsverlening spelen waterschappen een belangrijke rol. Sinds twee jaar kunnen waterschappen op grond van de Wet Bibob (bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur), omgevingsvergunningen weigeren.
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.