0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Met een nieuw driejarig actieplan wil China de vervuiling door stedelijk en industrieel afvalwater rigoureus aanpakken. In 2021 moet in stedelijke gebieden al het afvalwater via de riolering worden afgevoerd, nu is dat nog 60 procent. Verder wil de overheid industrieel afvalwater dat niet effectief verwerkt kan worden in gemeentelijke zuiveringsinstallaties, weren uit het rioolstelsel

De doelstellingen staan in het actieplan voor 2019-2021 dat deze maand werd gelanceerd. Het plan moet bijdragen aan de doelstelling om de kwaliteit van het watermilieu te verbeteren. In 2030 moeten alle vervuilde rivieren (‘zwart en stinkend’) schoon zijn, zo is in 2015 bepaald in de Water Pollution Prevention and Control Action Plan, het overheidsdocument dat de aanpak van de watervervuiling in China tot prioriteit maakte. 

In het actieplan uit 2015 wordt ingezet op verminderen van waterverspilling in de landbouw, verbeteren van zuiveren van gemeentelijk afvalwater en slibverwerking, en terugdringen van lozen van onbehandeld afvalwater door de industrie.

40 miljoen ton slib
Chinese steden produceren enorme hoeveelheden afvalwater. Bij de zuivering van het deel dat wel wordt verwerkt, komt jaarlijks volgens schattingen 40 miljoen ton slib vrij. Van het slib wordt een vijfde deel verwerkt, de rest gaat onbehandeld naar stortplaatsen, wordt illegaal gedumpt in water en op landbouwgrond of verbrand in verbrandingsovens zonder technieken om milieuvervuilende uitstoot (methaan) te beperken. 

Het enorme slibprobleem kwam in 2013 aan het licht, toen rondom Beijing 30 illegale slibbergen werden ontdekt. Vijf jaar later, vorig jaar juni, bleek dat de illegale dumpingen nog eenzelfde omvang hebben toen inspecteurs ontdekten dat de afvalwaterzuiveringsinstallatie van Binjiang 40.000 ton slib illegaal had opgeslagen, een berg die de delta in de regio ernstig vervuilde. De installatie die dagelijks 60.000 ton aan stedelijk en nog eens 20.000 ton aan industrieel afvalwater verwerkt, kon de productie van 17 ton slib per dag niet aan. 

Met de snelle groei van steden nemen de problemen toe. En als er wordt geïnvesteerd in verbetering van verzamelen en verwerken van afvalwater zal de slibproductie significant stijgen, te weten naar jaarlijks 60 tot 90 miljoen ton, aldus een rapportage van het China Environment Forum (CEF) van het Amerikaanse Wilson Center.

Milieuherstel vertraagd
Na de lancering van wateractieplan in 2015 zijn tal van projecten opgestart om vervuiling van de rivieren tegen te gaan, maar stedelijk en industrieel afvalwater vertragen het milieuherstel. Met het nieuwe driejarige actieplan wil de overheid daar nu op ingrijpen door flink te investeren in afvoercapaciteit.

Daarbij heeft ze aangegeven dat een verhoging van de afvalwatertarieven waarschijnlijk nodig is om de kosten van de investering te ondersteunen; details over de verhoging zijn echter nog niet bekendgemaakt, schrijft uitgever Global Water Intelligence.

 

MEER INFORMATIE
Rapport The Wilson Center: Scaling Sludge Mountains

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

Heb nog een goeie tip, een verbod op verkoop van zwembaden van 5000/6000 liter water voor achter in de tuin.
Daar lees je en hoor niets over in de campagnes over zuinig omgaan met drinkwater.
De vakmensen in de riolering en andere uitvoeringszaken in de openbare ruimte verdienen zeker respect. Maar waarom heeft de gemeente Haarlem dat dan uitbesteed?
Jammer, dat het beperkt blijft tot kano's en vlotten. Er is behoefte aan een andere route dan de Twente kanalen voor de pleziervaart, met wat meer interesse had de provincie Overijssel dit op de Vecht kunnen oplossen.
Nadeel van dit type 'deuren': als er allerlei rommel voor de kleppen ligt, kunnen die op den duur niet meer helemaal plat liggen, zodat de boten er tegenaan varen. Ze zijn onder water nl. niet te zien.
Als een rechtopstaande sluisdeur niet open of dicht wil, is dit door de schipper direct te zien en zal hij/zij niet doorvaren.
Wat een goede actie! Mij dunkt: herhaling is de kracht van de reclame. Het gaat immers over gedragsbeïnvloeding. Niks moeilijker dan dat...

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het