secundair logo knw 1

Foto Waterschap Zuiderzeeland

Om in 2050 aan de landelijke eisen te voldoen, moet Waterschap Zuiderzeeland circa 140 kilometer dijken versterken. Het Rijk en de gezamenlijke waterschappen dragen het grootste deel van de financiering. Toch heeft Zuiderzeeland besloten geld voor te schieten om te kunnen starten met de werkzaamheden.

Volgens Waterschap Zuiderzeeland moeten er voor 2050 tussen de 116 en de 144 kilometer dijken versterkt worden. 90% van de dijkversterkingsoperatie wordt betaald vanuit het Hoogwatersbeschermingsprogramma, een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat en de waterschappen. Het resterende deel draagt het waterschap dat een dijk gaat versterken zelf.

Door ervoor te kiezen om dijkversterkingsoperaties voor te financieren, wil het waterschap zeker stellen dat de volledige operatie binnen de gestelde termijn kan worden afgerond. 

Daarvoor is het volgens het waterschapsbestuur nodig om te beginnen met de versterkingsopgave in 2025. Dit jaar wordt daarom ruim 1 miljoen euro uitgetrokken om het versterken van de dijk tussen de Ketelbrug en de Roggebotbrug voor te kunnen bereiden.

“Belangrijk voor ons is dat onze versterkingsmachine niet stil komt te vallen”, vertelt Johan Pieters van Waterschap Zuiderzeeland. “Door nu voor te financieren en zelf de regie over de planning te nemen, kunnen we zeker stellen dat als we klaar zijn met het versterken van dijk een, we meteen door kunnen naar dijk twee. Zo kunnen we de benodigde kennis en kunde binnen onze organisatie behouden.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het CEC-programma van STOWA en NWO heeft een aantal technieken onderzocht. Bekijk dit filmpje over een combinatie van bio assay en massaspectrometer om verontreiniging snel te kunnen duiden uit de database: RoutinEDA
https://vimeo.com/712902086
Is er een directe link naar de uitspraak beschikbaar? Ik vind de volgend passage van jullie artikel bijzonder verwoord: "Behalve over het gebruik van chemicaliën in het koelwater ging de rechtszaak ook over de voorwaarden van het waterschap voor lozingen in geval van onderhoud of reparatiewerkzaamheden aan installaties. Maar toestemming vooraf vond de rechter te ver gaan en een zogenoemde immissietoets (welke stoffen zitten erin) niet effectief." Lijkt me namelijk zeker niet in lijn met geldend waterkwaliteitsbeleid en ook niet met het oog op de uitspraak m.b.t. de tijdelijke achteruitgang. Wanneer een activiteit, en daarmee de lozing, invloed heeft op de waterkwaliteit is het uitgangspunt dat de impact van te voren bepaald en onderbouwd moet worden. Indien dit leidt tot een verslechtering van de situatie, moet voor de impactsbeoordeling (van een industriële lozing) het Handboek Immissietoets gebruikt worden om de impact te bepalen. 
Falend management is de reden niet de organisatorische complexiteit. En bij definitief splitsen komt er nog extra bestuurlijke complexiteit bij van publieke organisaties die moeten -maar slecht kunnen- samenwerken.
Aangezien de burger de rekening krijgt is het makkelijk om een beslissing te nemen. Lekker uit elkaar en opnieuw beginnen met een schone lei. Op naar het volgende wanbeleid. Men voelt zich niet aansprakelijk. 
Dag Manfred, 
kijk eens op www.pathema.nl 
Dat bedrijf levert al jaren apparatuur voor chemievrije koelwaterbehandeling. Ook bij grotere bedrijven. Niet zo groot als bij Chemelot waarschijnlijk, maar meer dan voldoende bewezen. Het principe is cavitatie, dus geen chloorelektrolyse. Voor de duidelijkheid, ik heb geen relatie met dit bedrijf.Jan Koning