0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Een proef om met inzet van innovatieve technologie en gaming het drinkwatergebruik door consumenten te verminderen is geslaagd. Dat zegt drinkwaterbedrijf Vitens dat in samenwerking met bouwer van slimme meters Sensus, de pilot uitvoerde. Tijdens de drie maanden lange trial, verminderden klanten hun waterverbruik met 7 procent, het waterbedrijf realiseerde een reductie van 21 procent in energieverbruik tijdens piekuren door afnemende watertoevoer, aldus Vitens.

De pilot richtte zich met name op waterbesparing tijdens piekmomenten zodat deze werden afgevlakt. Verder is er aandacht besteed aan duurzaam gebruik van drinkwater, licht Vitens toe. “Als gevolg van het project gaf 83 procent van de deelnemers aan dat ze meer inzicht had in de eigen waterconsumptie en nam het bewustzijn van het verminderen van de consumptie tijdens piekuren toe van 40 naar 90 procent van de deelnemers”, stelt manager business development Rik Thijssen van Vitens.

De proef draaide om de speciaal gebouwde game The Water Battle. Vitens benaderde scholen voor deelname aan de proef. Uiteindelijk deden 7 scholen, 112 huishoudens en 388 kinderen op vrijwillige basis mee, aldus het waterbedrijf.

The Dews
De game werkte volgens een toelichting van Vitens zo: Kinderen, ‘The Dews’ genaamd, moesten de stad van een overstroming redden, door het verzamelen van tips en het bijhouden van het waterverbruik van hun gezin. Deze jonge gamers praatten vervolgens thuis en op school over hun watergevechten, wat hielp om het bewustzijn van watergebruik ook bij hun ouders te verhogen. In de opzet van het spel moesten ouders en kind samenwerken om naar hogere levels te komen. Ouders hadden tevens een app waarin ze de voortgang van hun kind(eren) konden volgen en daarmee het eigen waterverbruik en de score.

Sensus, dochteronderneming van watertechnologiebedrijf Xylem, zorgde met innovatieve technieken voor de aanvoer van real-time gegevens over het waterverbruik. Met behulp van het FlexNet communicatienetwerk en iPERL watermeters, die, aldus de fabrikant, tot op één liter per uur nauwkeurig meten, verzamelde Vitens betrouwbare gegevens en zette die over naar de game-server, zodat de deelnemers aan de game met real-time gegevens het spel speelden.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het

Welkom op de nieuwe site van H2O/KNW!

Wil je een rondleiding of ga je liever gelijk aan de slag?

Neem een rondleiding      Ga gelijk aan de slag