0
0
0
s2sdefault

Uitgebreid onderzoek van STOWA en een aantal andere instanties naar de rode Amerikaanse rivierkreeft heeft nog weinig concreets opgeleverd. De onderzoekers hoopten op inzicht in het gedrag van de ongewenste indringer om daarmee de populatie te kunnen beheersen, maar dat blijft raadselachtig.

De opmars van exotische rivierkreeften in ons land, en dan vooral de rode Amerikaanse, veroorzaakt nogal wat problemen bij het waterbeheer. De dieren eten waterplanten op, waardoor de waterkwaliteit verslechtert, ze veroorzaken bagger en ze brengen schade toe aan oevers en waterkeringen. Succesvolle bestrijdings- of beheermethoden zijn er nog niet.

Kenniscentrum STOWA is daarom begin dit jaar samen met een aantal waterschappen, de Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren (VBNE) en de Provincie Noord-Holland een landelijk onderzoek begonnen. Dat moest zicht bieden op de relaties tussen het soort omgeving waarin de rode Amerikaanse rivierkreeft bij voorkeur verblijft, zodat kan worden ingegrepen.

Uit de voorlopige resultaten zijn deze relaties niet gebleken, zo meldt STOWA nu alvast. Het definitieve rapport wordt begin volgend jaar verwacht.

Weinig kieskeurig
In het onderzoek is op 138 locaties in vooral West-Nederland gekeken hoe vaak de rode Amerikaanse rivierkreeft hier voorkomt en wat de kenmerken van het gebied zijn. Dan gaat het om soorten waterplanten, talud, oevertype, dikte van de sliblaag, beheer, voedselrijkdom van water en bodem en aanwezigheid van predatoren. Vervolgens zijn statistische analyses uitgevoerd om mogelijke verbanden te ontdekken.

De algehele conclusie is dat de rode Amerikaanse rivierkreeft weinig kieskeurig is voor wat betreft zijn woongebied en voedsel. De verwachting was dat bijvoorbeeld de hoeveelheid waterplanten, de waterkwaliteit of de wijze van beheer bepalend zouden zijn, maar die verbanden zijn niet gevonden.

Mogelijkheden om het watersysteem aan te passen op zo’n manier dat de kreeften er niet meer kunnen komen of het minder prettig vinden, zien de onderzoekers dan ook niet. ''Het handelingsperspectief voor bestrijding of beheer van de rode Amerikaanse rivierkreeft is vrijwel afwezig’’, concluderen ze.

Wegvangen
Het wegvangen van kreeften als beheersmaatregel lijkt daarom de enige optie. ''Of deze maatregel uitvoerbaar is en effectief kan zijn, is nog onderwerp van onderzoek en van discussie.’’

Bij Waternet loopt al langer onderzoek naar het wegvangen van kreeften in de Molenpolder. De Good Fish Foundation, NetVISwerk en Wageningen University & Research gaan, afhankelijk van een subsidie van het ministerie van LNV, mogelijk ook onderzoek doen naar het wegvangen van kreeften. Bij dit initiatief is tevens de Unie van Waterschappen en een aantal waterschappen betrokken.

Ook zal er een maatschappelijke-kosten-batenanalyse worden uitgevoerd door HHSK en Waternet, met STOWA als opdrachtgever, waarbij kosten en baten voor het wegvangen van kreeften zullen worden afgewogen.

 

MEER INFORMATIE
Informatie over het onderzoek
Samenvatting literatuurstudies uitheemse rivierkreeften
Eerder bericht over het onderzoek

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Jos · 1 years ago
    Jawel hoor. Regel maar een vergunning bij het waterschap?
  • This commment is unpublished.
    Aukje Rypma · 1 years ago
    Is er geen ondernemer te interesseren in het vangen van deze beestjes en ze te verkopen voor consumptie? Ze zijn ook lekker, die rivierkreeftjes.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hallo Hans, hele goede gedachte. Ik denk dat de geborgde zetels door hun sterke eigenbelang zorgen voor een veel te behoudend waterschap waar innovatie nauwelijks een kans krijgt. Daarbij weten ze het altijd zo te draaien dat de kosten niet eerlijk worden verdeeld en daarvan is de burger de dupe. Al met al denk ik dat een geheel gekozen bestuur sneller en beter tot besluitvorming kan komen en dat er een hoop bestuurlijke drukte kan worden voorkomen.
Een adviescommissie met alle belangengroepen is dan beter.
groet, Fokke
Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!
Proficiat Hein, en ik wens je veel succes op dit essentiële beleidsterrein.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.