0
0
0
s2smodern

De Prins Hendrikzanddijk is 'deltaproof'. Met deze verklaring van deltacommissaris Peter Glas is vandaag formeel het dijkversterkingproject op Texel afgerond. Een traditionele groene dijk verandert in een natuurgebied van 200 hectare met duinen en kwelders. 

Het aannemersbedrijf Jan De Nul bracht in een jaar tijd 5 miljoen kuub zand aan langs de drie kilometer lange Waddenzeedijk waardoor er een nieuw duinlandschap is gecreëerd. Door de duinen en kwelders ontstaat er nieuwe natuur voor wadvogels.

Unicum
Afgelopen broedseizoen werd het gebied ontdekt door de dwergsterns, scholeksters en bontbekplevieren, meldt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), opdrachtgever van het dijkversterkingsproject. Deze zomer streken meer dan 700 zwarte sterns neer, een unicum op Texel.”

Hoogheemraad Rob Veenman: "Waar je eerst niets zag, ligt nu een duinlandschap ter grootte van 400 voetbalvelden. Hiermee slaan we twee vliegen in één klap: een toekomstbestendige waterkering voor Texel én een verbetering van de natuurwaarden in de Waddenzee. Zodat de 14.000 bewoners en 1.600.000 jaarlijkse bezoekers van Texel ook in de toekomst veilig zijn."

Prins Hendrikzanddijk 2

Uitkijkpunt
De ontwikkeling van de natuur is te volgen vanaf het aangelegde fietspad, wandelpad en het uitkijkpunt. Daar keek de deltacommissaris Glas uit over dijk, onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), en natuur en zag dat het goed was. 

Glas: "De verrekijker is een prachtig symbool voor hoe wij werken in het Deltaprogramma; focus en kijkend naar de toekomst. De Prins Hendrikzanddijk is een voorbeeldproject. We leren hier hoe waterveiligheid en natuurontwikkeling hand in hand gaan. Daarnaast is het adaptief, zodat meebewogen kan worden met toekomstige veranderingen. Dat is een unieke en geweldige prestatie. Ik heb het project beleefd en geschouwd en verklaar het gereed. De Prins Hendrikzanddijk is Deltaproof."

Staatsbosbeheer gaat de natuur in het gebied beheren. HHNK blijft verantwoordelijk voor de waterveiligheid.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Piet van Noort · 6 months ago
    Van natuurverbetering kan hier geen sprake zijn. De aangekondigde nieuwe natuur zal de rijkdom aan leven die onder het zand is gewerkt nimmer evenaren. Ook is het verwonderlijk dat Staatsbodbeheer nu een stuk beschermd Europees cultureel erfgoed gaat onderhouden dat voorheen onder de Waddenvereniging viel en als ondehoudsopdracht van Hoogheemraad Hollandsnoorderkwartier was.
    Kortom, hier worden we met open ogen belazerd! Nog erger is dat Ecoshape Bulding with Nature dit geknoei met de natuur wil voordragen voor een prijs beschikbaar gesteld door de Zandlobby.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.