0
0
0
s2sdefault

Thermische energie uit afval- en oppervlaktewater kan in de toekomst voor een aanzienlijk deel in de Nederlandse warmtevraag voorzien. De nieuwe Aquathermie Viewer toont tot in detail de potentie op regionaal en lokaal niveau.

De interactieve kaart is een coproductie van onderzoeksinstituut Deltares, kenniscentrum STOWA en adviesbureau Syntraal. De viewer biedt op een toegankelijke manier inzicht in welke bijdrage aquathermie kan leveren aan de warmtetransitie. De basis hiervoor vormt een studie naar het nationaal potentieel van aquathermie door Deltares en CE Delft uit 2018. Er zijn ook resultaten voor kleine wateren opgenomen in de viewer.

Groot economisch potentieel
Volgens het onderzoek heeft thermische energie uit oppervlaktewater (TEO) in 2050 een economisch potentieel van ongeveer 150 petajoule per jaar, ruim 40 procent van de totale toekomstige warmtevraag in de gebouwde omgeving van 350 petajoule per jaar. Bij thermische energie uit afvalwater (TEA) gaat het om circa 56 petajoule. Beide vormen van aquathermie zijn nu opgenomen in de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie. Deze regeling is flink vernieuwd onder de afkorting SDE++. De eerste subsidieronde is in het najaar.

Gemeenten, waterbeheerders en andere partijen kunnen in de Aquathermie Viewer zeer gedetailleerd zien welke potentie TEO en TEA hebben. Dit wordt getoond op drie niveaus: regio, gemeente en wijk. Dat is handig voor gemeenten bij het maken van de startanalyse in het kader van hun transitievisie op warmte, die zij uiterlijk aan het eind van 2021 moeten opleveren.

WarmingUP
De viewer is een resultaat van het warmtecollectief WarmingUP onder leiding van TNO. Hieraan doen vanuit de watersector Rijkswaterstaat, STOWA, de Unie van Waterschappen en een aantal kennisinstellingen mee. Het doel is om collectieve warmtesystemen te ontwikkelen, die betaalbaar, duurzaam, betrouwbaar, praktisch uitvoerbaar en maatschappelijk aanvaardbaar zijn.

 

MEER INFORMATIE
Aquathermie Viewer
STOWA over de viewer
Bericht van Deltares
Onderzoek potentie aquathermie
TEO en TEA in SDE++
 

 

-advertentie-

 

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!
Proficiat Hein, en ik wens je veel succes op dit essentiële beleidsterrein.
Super interessant en heel mooi als waterbedrijven green-based GAC (duurzaam kool) kunnen inzetten bij de zuiverring. Het spoelen van koolfilters moet ook wel mee worden genomen. Een heel lastig onderdeel dat vaak wordt vergeten.
► O.J.I. Kramer, C. van Schaik, P.D.R. Dacomba-Torres, P.J. de Moel, E.S. Boek, E.T. Baars, J.T. Padding, J.P. van der Hoek, 2021, Fluidisation characteristics of granular activated carbon in drinking water treatment applications, Advanced Powder Technology Journal. 32, Issue 9, (2021) pp. Pages 3174-3188. doi: 10.1016/j.apt.2021.06.017.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.