0
0
0
s2sdefault

De Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie wordt op een andere leest geschoeid. Aquathermie is een belangrijke nieuwe categorie. Ook komen CO2-reducerende technologieën voortaan in aanmerking voor een subsidie.

De vernieuwde regeling SDE++ wordt later dit jaar voor het eerst opengesteld: tussen 29 september en 22 oktober. In de afkorting is een plusteken toegevoegd, om het verschil te benadrukken met de bestaande regeling SDE+. Het budget voor de nieuwe regeling is in 2020 vijf miljard euro.

Regeling verbreed
De Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie richtte zich tot nu toe alleen op het bevorderen van grootschalige productie van hernieuwbare energie. Vanaf het najaar wordt de regeling tevens gebruikt om klimaatdoelen te halen. Technieken die zorgen voor reductie van broeikasgassen, kunnen dan in aanmerking komen voor subsidie. Dat past binnen het kabinetsdoel van 49 procent CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft geadviseerd hoe de verbreding kan worden vormgegeven.

Er is een aantal technieken toegevoegd: elektrische boilers, warmtepompen, afvang en opslag van CO2, industriële restwarmte en waterstofproductie door elektrolyse. De SDE++ staat ook open voor hernieuwbare elektriciteitsprojecten met de inzet van waterkracht (inclusief renovatie van bestaande waterkrachtcentrales) en osmose (energieopwekking uit het verschil in zoutconcentraties in water).

Voor het eerst aquathermie
Aquathermie is voor het eerst opgenomen. In een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat het over een techniek met potentie voor brede toepassing in met name de bebouwde omgeving. Er is subsidie mogelijk voor thermische energie uit oppervlaktewater (TEO) en thermische energie uit afvalwater (TEA, ook riothermie genoemd).

Er worden aanvullende eisen gesteld vanwege het nog beperkte gebruik van aquathermie in de praktijk en de sterk uiteenlopende toepassingen en kosten. Zo moet de geproduceerde warmte worden geleverd aan de gebouwde omgeving. Verder moet de warmtepomp een minimumrendement hebben en mag de installatie niet ook koude leveren. Waarschijnlijk gaat in 2021 aquathermie voor de glastuinbouw eveneens onder de regeling vallen, maar daarvoor is nog eerst een doorrekening nodig.

'Waterschappen verwachten nu een doorbraak in de ontwikkeling van grootschalige aquathermieprojecten'

De bedoeling is om na advies van de Raad van State de nieuwe regeling uiterlijk in het voorjaar te publiceren, zodat er voldoende tijd overblijft om subsidieaanvragen voor te bereiden. De verbreding is met de eerste ronde in het najaar niet afgerond. De omvorming van de SDE+ naar de SDE++ wordt door Wiebes omschreven als een stapsgewijs proces. De verwachting is dat in 2021 en later nieuwe technieken worden toegevoegd, zoals recycling van kunststoffen en biobased-productie.

Reacties
Volgens de Unie van Waterschappen is aquathermie een bron met veel potentieel waar waterschappen graag aan meewerken. De opname van deze technologie in de vernieuwde Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie wordt daarom een goede zaak genoemd.

“Gemeenten, netbeheerders of andere partijen die aquathermieprojecten willen ontwikkelen, worden hiermee geholpen. De waterschappen verwachten dat dit leidt tot een doorbraak in de ontwikkeling van grootschalige aquathermieprojecten. Zij hopen dat er daardoor meer aquathermieprojecten gerealiseerd worden de komende jaren en dat dit bijdraagt aan de transitie naar aardgasvrije wijken”, aldus UvW in een reactie op de eigen site.

 

-advertentie-

 

 

Belangenbehartiger VEMW van zakelijke energie- en watergebruikers is om een andere reden positief. “We zijn blij dat met de introductie van de SDE++ de omslag van aanbodgestuurde stimulering naar vraagstimulering van CO2-reductie gemaakt is”, zegt algemeen directeur Hans Grünfeld. “Dit heeft VEMW ingebracht tijdens de onderhandelingen over het klimaatakkoord. Het is dan ook noodzakelijk voor de industrie om in te zetten op verduurzaming en CO2-reductie.”

Tegelijkertijd zijn er volgens Grünfeld nog veel onzekerheden en barrières, bijvoorbeeld als het gaat om infrastructuur en regelgeving. “Bedrijven staan nu al voor grote investeringsbeslissingen. Het is zaak dat het ministerie niet afwacht tot er casussen binnenkomen in de eerste ronde van de SDE++, maar nu in gesprek gaat met het bedrijfsleven over hoe we deze barrières kunnen oplossen.”

 

MEER INFORMATIE
Ministerie van EZK over SDE++
Categorieën in de regeling
Kamerbrief van minister Wiebes
Advies van PBL
Reactie van UvW
Reactie van VEMW
Eerder H2O-bericht over SDE++
Green Deal Aquathermie 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.