0
0
0
s2smodern

De Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie wordt op een andere leest geschoeid. Aquathermie is een belangrijke nieuwe categorie. Ook komen CO2-reducerende technologieën voortaan in aanmerking voor een subsidie.

De vernieuwde regeling SDE++ wordt later dit jaar voor het eerst opengesteld: tussen 29 september en 22 oktober. In de afkorting is een plusteken toegevoegd, om het verschil te benadrukken met de bestaande regeling SDE+. Het budget voor de nieuwe regeling is in 2020 vijf miljard euro.

Regeling verbreed
De Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie richtte zich tot nu toe alleen op het bevorderen van grootschalige productie van hernieuwbare energie. Vanaf het najaar wordt de regeling tevens gebruikt om klimaatdoelen te halen. Technieken die zorgen voor reductie van broeikasgassen, kunnen dan in aanmerking komen voor subsidie. Dat past binnen het kabinetsdoel van 49 procent CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft geadviseerd hoe de verbreding kan worden vormgegeven.

Er is een aantal technieken toegevoegd: elektrische boilers, warmtepompen, afvang en opslag van CO2, industriële restwarmte en waterstofproductie door elektrolyse. De SDE++ staat ook open voor hernieuwbare elektriciteitsprojecten met de inzet van waterkracht (inclusief renovatie van bestaande waterkrachtcentrales) en osmose (energieopwekking uit het verschil in zoutconcentraties in water).

Voor het eerst aquathermie
Aquathermie is voor het eerst opgenomen. In een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat het over een techniek met potentie voor brede toepassing in met name de bebouwde omgeving. Er is subsidie mogelijk voor thermische energie uit oppervlaktewater (TEO) en thermische energie uit afvalwater (TEA, ook riothermie genoemd).

Er worden aanvullende eisen gesteld vanwege het nog beperkte gebruik van aquathermie in de praktijk en de sterk uiteenlopende toepassingen en kosten. Zo moet de geproduceerde warmte worden geleverd aan de gebouwde omgeving. Verder moet de warmtepomp een minimumrendement hebben en mag de installatie niet ook koude leveren. Waarschijnlijk gaat in 2021 aquathermie voor de glastuinbouw eveneens onder de regeling vallen, maar daarvoor is nog eerst een doorrekening nodig.

'Waterschappen verwachten nu een doorbraak in de ontwikkeling van grootschalige aquathermieprojecten'

De bedoeling is om na advies van de Raad van State de nieuwe regeling uiterlijk in het voorjaar te publiceren, zodat er voldoende tijd overblijft om subsidieaanvragen voor te bereiden. De verbreding is met de eerste ronde in het najaar niet afgerond. De omvorming van de SDE+ naar de SDE++ wordt door Wiebes omschreven als een stapsgewijs proces. De verwachting is dat in 2021 en later nieuwe technieken worden toegevoegd, zoals recycling van kunststoffen en biobased-productie.

Reacties
Volgens de Unie van Waterschappen is aquathermie een bron met veel potentieel waar waterschappen graag aan meewerken. De opname van deze technologie in de vernieuwde Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie wordt daarom een goede zaak genoemd.

“Gemeenten, netbeheerders of andere partijen die aquathermieprojecten willen ontwikkelen, worden hiermee geholpen. De waterschappen verwachten dat dit leidt tot een doorbraak in de ontwikkeling van grootschalige aquathermieprojecten. Zij hopen dat er daardoor meer aquathermieprojecten gerealiseerd worden de komende jaren en dat dit bijdraagt aan de transitie naar aardgasvrije wijken”, aldus UvW in een reactie op de eigen site.

 

-advertentie-

 

 

Belangenbehartiger VEMW van zakelijke energie- en watergebruikers is om een andere reden positief. “We zijn blij dat met de introductie van de SDE++ de omslag van aanbodgestuurde stimulering naar vraagstimulering van CO2-reductie gemaakt is”, zegt algemeen directeur Hans Grünfeld. “Dit heeft VEMW ingebracht tijdens de onderhandelingen over het klimaatakkoord. Het is dan ook noodzakelijk voor de industrie om in te zetten op verduurzaming en CO2-reductie.”

Tegelijkertijd zijn er volgens Grünfeld nog veel onzekerheden en barrières, bijvoorbeeld als het gaat om infrastructuur en regelgeving. “Bedrijven staan nu al voor grote investeringsbeslissingen. Het is zaak dat het ministerie niet afwacht tot er casussen binnenkomen in de eerste ronde van de SDE++, maar nu in gesprek gaat met het bedrijfsleven over hoe we deze barrières kunnen oplossen.”

 

MEER INFORMATIE
Ministerie van EZK over SDE++
Categorieën in de regeling
Kamerbrief van minister Wiebes
Advies van PBL
Reactie van UvW
Reactie van VEMW
Eerder H2O-bericht over SDE++
Green Deal Aquathermie 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mensen kunnen niet snel genoeg geiinformeerd worden. Tot op heden kent de Belg de klimaatwijziging als iets exotisch op de televisie. De fruitteelt, de landbouw zou zoveel mogelijk moeten aangepast worden aan de nieuwe verwachting. Weer "een nieuw normaal" houdt de bevolking passief.
Ik geef lezingen in landbouw-dorpen. Vlaanderen kennen ze "en daar zal niet gebeuren, wij kennen wel ons klimaat. Onze grootouders hebben het allemaal gekend. Wat ze aan de Noordpool doen kan mij nie schelen". Ik heb het over een 12 tal positive sel-re-enforcing feedbackloops met uitleg uiteraard. En het feit dat dit een spin-off heeft voor de ganse planeet. Het is moeilijk. De laatste keer kwam een man af met een vraag voor gans de zaal. "Als u wil stuur ik naar een psychiatrische instelling. Een.(globale) opwarming met meer dan 2 :. Ideaal voor de barbecue en familiefeesten.. slecht voor de landbouw, droger, hoe kan u dat weten? En u zegt: dit leidt tot conflicten. De mensen gaan meer buitenkomen en elkaar ontmoeten."
Het afschaffen van de Watertoets met de invoering van de Omgevingswet is gewoon géén goed idee. Maak water leidend in de afwegingen over ruimtelijke ontwikkelingen tussen rijk, provincies, gemeenten en waterschappen.. Functie volgt peil! Wat nodig is, is meer realisme en minder 'maakbaarheidsdenken' van stedenbouwkundigen en politici. De Algemene Waterschapspartij wil de rol van de waterschappen juist verstreken. "Want ook na lang overleg stroomt het water nog steeds naar het laagste punt".
Oh, er is 12 miljoen zoek maar "dat heeft geen materiële invloed". Natuurlijk niet. Is dit nou slechte communicatie of gewoon arrogantie? Geen woord van spijt. Of is het ook eigenlijk meer een 'bancair ongelukje', zoals vergeten om de parkeermeter te vullen? De waterschapsbank is geen gewone bank, maar een bank die risicoloos geld uitleent aan overheden. Want de overheid kan niet failliet gaan. En zijn er nog consequenties? Dit jaar geen bonussen en gratificaties voor de directie van de Waterschapsbank? Daar had H2O wel even mogen doorvragen!
De vraag is altijd wat van de opgegeven informatie betrouwbaar is. Nog niet te spreken over de kwaliteit van zuiveren, het toezicht daarop en het toezicht op de "lozers"?
Zo sprak ik vorig jaar overheidsmedewerkers uit Colombia. Zij moesten hun bedrijven zo ver zien te krijgen dat ze aan gingen koppelen op een rwzi. Hoe moeilijk dat wel niet bleek te zijn. Dan moest de overheid in ieder geval al niet moeilijk gaan doen over normeringen in aangeboden afvalwater en dergelijke, want anders gebeurde er gewoon niets.
Ik vrees dat de verkregen informatie erg onbetrouwbaar is.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.