0
0
0
s2smodern

Drinkwaterbedrijf Oasen stelt dat zijn drinkwater veilig is. Het bedrijf reageert daarmee op de berichten dat de stof GenX op diverse plaatsen in Zuid-Holland is aangetroffen in het leidingwater.

Uit zorg over de kwaliteit van het drinkwater wil de provincie de lozing van de stof aan banden leggen. Dat stelt het Algemeen Dagblad op basis van vertrouwelijke stukken. Het chemiebedijf Chemours in Dordrecht loost de stof GenX, die vrijkomt bij de productie van Teflon, in de Merwede. Daarvoor heeft het bedrijf een vergunning, het mag jaarlijks 6.400 kilo afvalwater met de stof lozen.

GenX is omstreden. De stof wordt in de media als kankerverwekkend omschreven op basis van onderzoek en uitspraken van toxicologen. Chemours bestrijdt dit en stelt dat GenX, dat het bedrijf bij de Teflonproductie is gaan gebruiken ter vervanging van het kankerverwekkende PFOA (prefluoroctaanzuur), niet als kankerverwekkend is geclassificeerd.

Los van deze bespiegelingen wil de provincie de vergunning aanpassen. Oasen en ook Rijkswaterstaat steunen de provincie daarin. Beide partijen willen dat Chemours op korte termijn de lozing terugbrengt tot 2.000 kilo en daarna zo snel mogelijk stopt met het lozen van de stof, schrijft het AD.

In een verklaring stelt Oasen dat de lozing van GenX op dit moment geen invloed heeft op de kwaliteit van het drinkwater. “We vinden nergens de stof GenX boven de veilig geachte en zeer strenge norm, dus vanuit het perspectief van Volksgezondheid zit de stof niet in het kraanwater. We moeten zorgen dat dit ook zo blijft.”

Het drinkwaterbedrijf zegt dat het maatregelen moet treffen als de lozing niet stopt. “Als de lozing van Chemours doorgaat dan zijn we genoodzaakt om in de toekomst extra zuiveringsstappen bij te bouwen. Dat kost miljoenen en we vinden dat die rekening niet op het bordje van onze klanten terecht moet komen. Daarom ondersteunen we de beweging van de overheid om de vergunning van Chemours af te bouwen.”

In een reactie op de berichten stelde woordvoerder Jeroen Bruning van Chemours in een vraaggesprek met BNR Nieuwsradio dat het bedrijf best wil stoppen met lozing van GenX, maar pas nadat er een alternatief is gevonden. Volgens Bruning wacht Chemours op een plan vanuit de provincie. Daar wordt, aldus BNR, gereageerd met de mededeling dat ze alleen over de vergunning gaan en niet over mogelijke alternatieven.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.