0
0
0
s2smodern

Het is nodig dat de watersector een overtuigend verhaal over overstromingen vertelt, waarin toegevoegde waarde voor de betrokken partijen centraal staat. Dit geluid viel te horen bij de lancering van het nieuwe kennisevenement Floodex Europe.

Floodex Europa is vandaag voor het eerst georganiseerd in het kader van de AIWW. Het thema is de samenwerking bij het inperken en voorkomen van overstromingen die verband houden met heftige regenval en klimaatverandering. Drie sprekers onder wie twee Engelsen lieten hierover tijdens een kennissessie hun licht schijnen: Albert Vermuë (secretaris-generaal van de European Union of Water Management Associations en algemeen directeur van de Unie van Waterschappen), Steven Trewhella (directeur Rivelin Bridge Ltd) en Peter Bateson (algemeen directeur van Witham Fourth District Internal Drainage Board in Lincolnshire). Zij vertelden in hun toespraken hoe belangrijk samenwerking is, zowel binnen als buiten de eigen landsgrenzen.

Daarna was er een korte paneldiscussie. Bateson merkte op dat in Groot-Brittannië pas in de laatste tien jaar partnerschappen in de watersector zijn ontstaan, maar dat al veel is bereikt. Op de vraag hoe maximale interactie met stakeholders kan worden gerealiseerd, raadde Trewhella aan om hiermee zo vroeg mogelijk te beginnen. “Want stakeholders hebben andere belangen dan het tegengaan van overstromingen en watermanagement.” Volgens hem is het zaak om een helder verhaal te hebben. “De diversiteit en complexiteit van onze sector vormen een zwakte. Vertel een overtuigend verhaal waarin niet het vermijden van risico’s op overstroming maar toegevoegde waarde voor betrokken partijen centraal staat.”

Tot slot werden de drie panelleden naar de situatie in 2050 gevraagd. Wat is er dan veranderd? De financiële kant, meent Bateson. “Er zal minder publiek geld voor watermaatregelen beschikbaar zijn. Aan bewoners zal worden gevraagd om zelf meer te betalen.” Trewhella denkt dat technische mogelijkheden veel meer worden gebruikt en daarom vaker een systeembenadering wordt toegepast. Vermuë is naar eigen zeggen tamelijk optimistisch over de toekomst. “Ik verwacht een versnelling van preventiemaatregelen, al zijn er eerst waarschijnlijk nog een paar overstromingsrampen. Ook is de financiële sector dan veel meer betrokken. En in 2050 hebben we nog steeds een beetje tijd om het beter te doen.”

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Bij gloednieuwe, duurzame en innovatieve vispassage De Noord van waterschap Scheldestromen passeren er deze week 1.000 stuks glasalen per nacht. Er zijn er dus ook die boven de verwachting werken. (zonder APK)
@Michaƫl BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.