secundair logo knw 1

Evacuatie in Valkenburg

De gemeenten, de provincie en het waterschap in Limburg roepen op tot een actieplan water om inwoners, woningen, landbouwpercelen en (economische) infrastructuur te beschermen tegen de gevolgen van de extreme aanvoer van water.

Patrick van der Broeck 180 Patrick van der Broeck“We moeten niet meer praten over wateroverlast, maar waterveiligheid,” zegt Patrick van der Broeck, dijkgraaf van Waterschap Limburg. “De gebeurtenissen van anderhalve week geleden zijn toch echt wel een wake-up call geweest. Klimaatverandering noopt ons om versneld samen te werken aan de waterveiligheid in Limburg, met alle partners in de provincie en ook met partners in België en Duitsland.”

Volgens Van der Broeck kreeg Limburg eerder deze maand te maken met een drievoudige crisis: historische regenval gevolgd door historische afvoer in de beken en daarna in de Maas. “Dit crisis-drieluik heeft aangetoond dat we een programma op moeten zetten om onze inwoners, economie en infrastructuur te beschermen. Daarbij moet we voorbij onze eigen gemeente- of provinciegrenzen kijken. Water houdt nu eenmaal niet op bij een grens en maatregelen in het ene dorp, kunnen kilometers verderop nog effect hebben.”

Integrale aanpak
Van der Broeck pleit voor een integrale aanpak waarbij een voorbeeld wordt genomen aan het Ruimte voor de Rivier-project Ooijen-Wanssum. “Daar hebben we zoveel geleerd over manieren van samenwerken en gebiedsontwikkeling. Want bij Ooijen-Wanssum is niet alleen ruimte voor de rivier gecreëerd, maar ook gewerkt aan de ontwikkeling van de economie. Het Hoogwaterbeschermingsprogramma is wat mij betreft een mooi voorbeeld voor de manier waarop we Limburg klaar kunnen maken voor de toekomst.”

De Limburgse dijkgraaf denkt dat er ongeveer een jaar nodig zal zijn voor het plan is opgesteld. “Dit zijn langjarige trajecten, waarbij eerst de lokale en regionale bestuurders en vervolgens ook de inwoners de noodzaak moeten verinnerlijken om samen stappen te zetten. De urgentie is hoog. We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven om gewoon maar weer over te gaan tot de orde van de dag.”

Bij een integraal waterbeschermingsplan heeft Limburg de rijksoverheid hard nodig, denkt Van den Broeck. “De oplossingen zijn weliswaar regionaal te vinden, maar een aanpak als deze is organisatorisch en financieel te groot voor de regio alleen. Het is uiteindelijk een nationale opgave om de beekdalen in Limburg en elders in het land voldoende klimaatrobuust te krijgen.”

 

MEER INFORMATIE
H2O Actueel: ‘Pieken afvlakken en vertragen met klimaatbestendig beekdal’
H2O Actueel: Peter Glas: de weerbaarheid moet omhoog, de kwetsbaarheid omlaag

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is er een directe link naar de uitspraak beschikbaar? Ik vind de volgend passage van jullie artikel bijzonder verwoord: "Behalve over het gebruik van chemicaliën in het koelwater ging de rechtszaak ook over de voorwaarden van het waterschap voor lozingen in geval van onderhoud of reparatiewerkzaamheden aan installaties. Maar toestemming vooraf vond de rechter te ver gaan en een zogenoemde immissietoets (welke stoffen zitten erin) niet effectief." Lijkt me namelijk zeker niet in lijn met geldend waterkwaliteitsbeleid en ook niet met het oog op de uitspraak m.b.t. de tijdelijke achteruitgang. Wanneer een activiteit, en daarmee de lozing, invloed heeft op de waterkwaliteit is het uitgangspunt dat de impact van te voren bepaald en onderbouwd moet worden. Indien dit leidt tot een verslechtering van de situatie, moet voor de impactsbeoordeling (van een industriële lozing) het Handboek Immissietoets gebruikt worden om de impact te bepalen. 
Falend management is de reden niet de organisatorische complexiteit. En bij definitief splitsen komt er nog extra bestuurlijke complexiteit bij van publieke organisaties die moeten -maar slecht kunnen- samenwerken.
Aangezien de burger de rekening krijgt is het makkelijk om een beslissing te nemen. Lekker uit elkaar en opnieuw beginnen met een schone lei. Op naar het volgende wanbeleid. Men voelt zich niet aansprakelijk. 
Dag Manfred, 
kijk eens op www.pathema.nl 
Dat bedrijf levert al jaren apparatuur voor chemievrije koelwaterbehandeling. Ook bij grotere bedrijven. Niet zo groot als bij Chemelot waarschijnlijk, maar meer dan voldoende bewezen. Het principe is cavitatie, dus geen chloorelektrolyse. Voor de duidelijkheid, ik heb geen relatie met dit bedrijf.Jan Koning
Kijk dat is onderzoek met resultaat. Is het mogelijk dit naar de EU cie-leden te sturen die besluiten over toepassing drijfmest en Renure ipv Kunstmest -N. Toch flikken ze het om de norm voor Kunstmest- N hoog te houden. In Nederland is in vele onderzoeken en metingen aangetoond dat in de derogatiegebieden de NO3 gehalten veel lager zijn dan de de norm EN lager dan in niet derogatie gebieden!