secundair logo knw 1

Het bedrag dat waterschappen aan heffingen innen, stijgt ook dit jaar weer. De groei is wel lager dan in voorgaande jaren, blijkt uit een inventarisatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het CBS stelt op basis van de begrotingen van de waterschappen vast dat de heffingen in 2017 met 1,8 procent toenemen. Dat is de laagste groei sinds de modernisering van de Waterschapswet in 2009, waarbij het huidige belastingstelsel voor de waterschappen werd ingevoerd. In totaal verwachten zij dit jaar ruim 2,7 miljard euro te innen.

Waterschappen hebben twee specifieke heffingen voor hun hoofdtaken: de watersysteemtaak en de afvalwaterzuivering. De waterschappen innen in 2017 ruim 1,4 miljard euro aan watersysteemheffing, een toename met 3,2 procent. De zuiveringsheffing brengt 1,3 miljard euro op. Dat is 0,4 procent meer dan in 2016 en de laagste stijging sinds 2009.

Het CBS constateert dat de opbrengst van de watersysteemheffing in de periode 2009-2017 met gemiddeld 4,5 procent per jaar is gestegen en de zuiveringsheffing met gemiddeld 2 procent. De sterke groei van de watersysteemheffing komt vooral door grote investeringsprogramma’s voor waterveiligheid, zoals het Hoogwaterbeschermingsplan en de versterking van regionale waterkeringen en andere waterwerken. De groei van de zuiveringsheffing is juist steeds kleiner geworden. De waterschappen kunnen volgens het CBS hun zuiveringstaak efficiënter en duurzamer uitvoeren door intensieve samenwerking tussen waterbeheerders en innovatie in de waterketen.

Bekijk het overzicht van de opbrengst van de heffingen in 2017 en het overzicht van de tarieven per waterschap.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Falend management is de reden niet de organisatorische complexiteit. En bij definitief splitsen komt er nog extra bestuurlijke complexiteit bij van publieke organisaties die moeten -maar slecht kunnen- samenwerken.
Aangezien de burger de rekening krijgt is het makkelijk om een beslissing te nemen. Lekker uit elkaar en opnieuw beginnen met een schone lei. Op naar het volgende wanbeleid. Men voelt zich niet aansprakelijk. 
Dag Manfred, 
kijk eens op www.pathema.nl 
Dat bedrijf levert al jaren apparatuur voor chemievrije koelwaterbehandeling. Ook bij grotere bedrijven. Niet zo groot als bij Chemelot waarschijnlijk, maar meer dan voldoende bewezen. Het principe is cavitatie, dus geen chloorelektrolyse. Voor de duidelijkheid, ik heb geen relatie met dit bedrijf.Jan Koning
Kijk dat is onderzoek met resultaat. Is het mogelijk dit naar de EU cie-leden te sturen die besluiten over toepassing drijfmest en Renure ipv Kunstmest -N. Toch flikken ze het om de norm voor Kunstmest- N hoog te houden. In Nederland is in vele onderzoeken en metingen aangetoond dat in de derogatiegebieden de NO3 gehalten veel lager zijn dan de de norm EN lager dan in niet derogatie gebieden!
Ik ben dan toch benieuwd hoe je daadwerkelijk chemievrij gaat koelen. Er worden systemen aangeboden die chemievrije koelwaterbehandeling bieden maar in de praktijk zijn het gewoon elektrolyzers die chloor maken en tot zeer schadelijke gehalogeneerde reactieproducten leiden. Door de naïviteit van overheid en waterschap gaan die chemievrije verhalen er in als zoete koek. Maar ook watervoorbehandeling voor het krijgen van betere condities in een koelsysteem is het verplaatsen van het probleem omdat je voor bijvoorbeeld een omgekeerde RO weer antiscalants nodig hebt. Je hebt hoe dan ook voor effectieve koeling iets in de vorm van antiscalants, corrosie-inhibitoren en biocides nodig. Chemievrij ga je daarom nooit bereiken maar je kunt er wel over nadenken en tot een chemiearme oplossing komen. Sterker nog: er is al een naam voor: CAK. Chemie Arm Koelen.