secundair logo knw 1

Het bedrag dat waterschappen aan heffingen innen, stijgt ook dit jaar weer. De groei is wel lager dan in voorgaande jaren, blijkt uit een inventarisatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het CBS stelt op basis van de begrotingen van de waterschappen vast dat de heffingen in 2017 met 1,8 procent toenemen. Dat is de laagste groei sinds de modernisering van de Waterschapswet in 2009, waarbij het huidige belastingstelsel voor de waterschappen werd ingevoerd. In totaal verwachten zij dit jaar ruim 2,7 miljard euro te innen.

Waterschappen hebben twee specifieke heffingen voor hun hoofdtaken: de watersysteemtaak en de afvalwaterzuivering. De waterschappen innen in 2017 ruim 1,4 miljard euro aan watersysteemheffing, een toename met 3,2 procent. De zuiveringsheffing brengt 1,3 miljard euro op. Dat is 0,4 procent meer dan in 2016 en de laagste stijging sinds 2009.

Het CBS constateert dat de opbrengst van de watersysteemheffing in de periode 2009-2017 met gemiddeld 4,5 procent per jaar is gestegen en de zuiveringsheffing met gemiddeld 2 procent. De sterke groei van de watersysteemheffing komt vooral door grote investeringsprogramma’s voor waterveiligheid, zoals het Hoogwaterbeschermingsplan en de versterking van regionale waterkeringen en andere waterwerken. De groei van de zuiveringsheffing is juist steeds kleiner geworden. De waterschappen kunnen volgens het CBS hun zuiveringstaak efficiënter en duurzamer uitvoeren door intensieve samenwerking tussen waterbeheerders en innovatie in de waterketen.

Bekijk het overzicht van de opbrengst van de heffingen in 2017 en het overzicht van de tarieven per waterschap.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Duidelijk verhaal Marjolijn
Ik heb het gehele artikel slechts diagonaal gelezen maar wat ik al vast mis is dat het nog steeds geen beleid is om de bedrijven te (gaan) verbieden om ons nog een klein beetje goede gronddrinkwater te ge- of beter misbruiken voor proceskoeling. Hoogstens nog toe te staan in een gesloten circuit waardoor slechts incidenteel moet worden aangevuld en mits de warmte wordt hergebruikt, b.v. voor eigen of wijkverwarming. Zo kun je twee vliegen in een klap slaan (sorry voor de PvdD). En ja, dan moet er ook weer gecontroleerd en gehandhaafd gaan worden. Daar zal de politiek dan weer niet zo blij van worden. 
Vorig jaar 50m3 verbruikt dus mijn best gedaan en terug naar 30m3. Rekening 157.50 waarvan 31 voor water en de rest belasting en rechten. Denkt u nu echt dat ik dit jaar op een kuub meer of minder kijk. Ik geef t gras weer lekker water van de zomer.
Helemaal eens met deze opinie van Herman van Dam. Ik zou de totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit bij grootschalige infiltratie nog willen toevoegen als tegenargument. Vanwege de enorme reponstijd vergroot je het risico op grootschalige grondwateroverlast gigantisch als je in het grootste deelsysteem van de Veluwe gaat infiltreren. De enorme schade die afgelopen jaar is opgetreden (en nog steeds oploopt) rond de Veluwe door excessieve natuurlijke infiltratie (alle neerslagrecords verbroken) mag daarvoor in mijn beeld als empirische waarschuwing worden opgevat.
Goed verhaal Herman, vanuit de hydrologie en het belang van de vegetatie