0
0
0
s2smodern

Een internationaal team van jonge professionals en studenten heeft samen met onderzoekers uit het bedrijfsleven een week lang klimaatgegevens in Rotterdam verzameld. De ‘City Climate Scan’ wordt de komende tijd op meer plaatsen uitgevoerd.

 Studenten van de Hogeschool Rotterdam en de Hanzehogeschool Groningen werkten samen met PhD-onderzoekers van de Technische Universiteit Gdansk, een aantal Franse studenten en bedrijven en kennisinstellingen samen van 18 tot 22 september aan de City Climate Scan. De veertig studenten en jonge onderzoekers verzamelden een grote hoeveelheid data over luchtkwaliteit, hittestress, vervuiling (oppervlaktewater en plastic afval) en overstromingsgevaar in Rotterdam. Dat gebeurde in opdracht van de Dienst Stadsontwikkeling van de Gemeente Rotterdam. Het Netherlands Water Partnership (NWP) faciliteerde de onderlinge contacten.

Rotterdam en zusterstad Gdansk werkten eerder op watergebied samen via het Pools-Nederlandse Water en Water Cities Platform, vertelt Edyta Wisniewska van NWP. “Verdere samenwerking lag voor de hand, omdat alle grote steden in feite voor dezelfde problematiek staan als het gaat om klimaatadaptatie.”

Met de scan hopen de initiatiefnemers inzicht te krijgen in de kwetsbaarheid van steden voor toekomstige klimaatveranderingen. De data die in de uitwisselingsweek zijn verzameld, worden verder geanalyseerd, waarna ze voor beleidsvorming kunnen worden gebruikt.
Wisniewska: “Het bijzondere aan deze aanpak is de combinatie van kennisinstituten, bedrijven en overheden. De krachten moeten worden gebundeld om innovatie verder te brengen. Dat was ook wat de internationale studenten en onderzoekers zelf ook onderstreepten in hun eindpresentatie.”

De Climate Scan zal de komende tijd in diverse andere steden worden uitgevoerd, ingepast in de lokale situatie. Nog deze maand gaat de Nederlandse groep op tegenbezoek naar Gdansk, waar data zullen worden verzameld. Wisniewska: “Meteen doorpakken en de positieve energie vasthouden, dat werkt ’t best.”

Volgende week al wordt de er in Cebu City op de Filipijnen een City Climate Scane Challenge gehouden. Andere steden die belangstelling hebben voor de scan zijn Boekarest, Kopenhagen, Valencia, Barcelona en de Indonesische stad Semarang.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.