secundair logo knw 1

door Joost Buntsma

WATERBLOG - De Nederlandse waterschappen hebben innovatie hoog in het vaandel staan. Dat is nodig om antwoorden te vinden op de grote uitdagingen van deze tijd. U kent ze vast: energietransitie, klimaatverandering en de overgang naar een biobased en circulaire economie.

Joost Buntsma 180De waterschappen willen graag hun bijdrage leveren aan het oplossen ervan. Vandaar dat de Unie van Waterschappen namens de waterschappen meerdere akkoorden en Green Deals heeft ondertekend, met daarin ambitieuze doelstellingen.

Niet alleen deze grote uitdagingen, ook de ‘kleinere’ vragen om innovatie. Denk aan de mogelijkheden van de informatietechnologie, de kwaliteit van ons (water)milieu, gezondheid, burgerparticipatie en de verdeling van verantwoordelijkheden. Het gaat daarbij wat mij betreft niet alleen om technische, maar ook om sociale innovaties.

Om al die doelstellingen te verwezenlijken is samenwerking tussen de waterschappen en onze partners onontbeerlijk. We leren van elkaar. STOWA blaast op al deze vlakken namens de waterschappen en provincies haar partij mee door het stimuleren van innovatie en kennisontwikkeling.

Ik veronderstel dat bekend is dat de T in STOWA staat voor 'Toegepast', dit in tegenstelling tot het fundamentele, het wetenschappelijke onderzoek dat voorafgaat aan het toegepaste. Maar zowel voor de grote als voor de kleine vraagstukken is toegepast onderzoek alleen onvoldoende; er is ook  baanbrekend onderzoek nodig. STOWA heeft in het verleden daarom al de samenwerking gezocht met verschillende universiteiten. Met een aantal universiteiten hebben we bilaterale overeenkomsten, we participeren in WETSUS en we leveren een bijdrage aan een groot aantal promotieonderzoeken van NWO-TTW (voorheen STW). En binnenkort honoreren we samen met KWR en NWO voor het eerst een eigen call voor onderzoeken op het gebied van  ‘nieuwe’ stoffen / medicijnresten. Alle universiteiten konden hierop inschrijven.

Nu lijkt het er - gezien wat ik hiervoor geschreven heb - wellicht op dat STOWA alleen op zoek is naar de resultaten van baanbrekend onderzoek. Dat is zeker niet het geval. Het doel van STOWA is het entameren van innovatie en onderzoek dat er voor zorgt dat waterbeheerders hun werk beter en/of goedkoper kunnen uitvoeren. Die doelstelling kan ook aan de ‘achterkant’ van het toegepaste onderzoek worden bereikt. Bijvoorbeeld  door nieuwe apparatuur, of zelfs alleen het verbeteren van bestaande methoden en technieken.

Ik zie in dit verband geen universiteiten voor me, maar het innovatieve midden- en kleinbedrijf. Het Valorisatieprogramma Deltatechnologie in Delft en de Water Alliance in Leeuwarden verrichten hier goed werk. En verschillende waterschappen zoeken én vinden op dit vlak de verbinding met het bedrijfsleven en dan het liefst in hun directe omgeving. Ook hier zou ik willen dat we van elkaar leren. Niet iedereen hoeft tenslotte het wiel zelf uit te vinden.

Dus: hebt u goede voorbeelden hoe je als overheidsorganisatie aansluiting kunt vinden bij de innovatiekracht van het MKB, dan nodig ik u van harte uit contact met mij op te nemen. Mijn mailadres vindt u hieronder. En de voorbeelden? Die mogen klein én groot zijn, en binnen én buiten het waterveld liggen. Want innovaties zijn er in alle soorten en maten.

Joost Buntsma is directeur van Stowa

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het CEC-programma van STOWA en NWO heeft een aantal technieken onderzocht. Bekijk dit filmpje over een combinatie van bio assay en massaspectrometer om verontreiniging snel te kunnen duiden uit de database: RoutinEDA
https://vimeo.com/712902086
Is er een directe link naar de uitspraak beschikbaar? Ik vind de volgend passage van jullie artikel bijzonder verwoord: "Behalve over het gebruik van chemicaliën in het koelwater ging de rechtszaak ook over de voorwaarden van het waterschap voor lozingen in geval van onderhoud of reparatiewerkzaamheden aan installaties. Maar toestemming vooraf vond de rechter te ver gaan en een zogenoemde immissietoets (welke stoffen zitten erin) niet effectief." Lijkt me namelijk zeker niet in lijn met geldend waterkwaliteitsbeleid en ook niet met het oog op de uitspraak m.b.t. de tijdelijke achteruitgang. Wanneer een activiteit, en daarmee de lozing, invloed heeft op de waterkwaliteit is het uitgangspunt dat de impact van te voren bepaald en onderbouwd moet worden. Indien dit leidt tot een verslechtering van de situatie, moet voor de impactsbeoordeling (van een industriële lozing) het Handboek Immissietoets gebruikt worden om de impact te bepalen. 
Falend management is de reden niet de organisatorische complexiteit. En bij definitief splitsen komt er nog extra bestuurlijke complexiteit bij van publieke organisaties die moeten -maar slecht kunnen- samenwerken.
Aangezien de burger de rekening krijgt is het makkelijk om een beslissing te nemen. Lekker uit elkaar en opnieuw beginnen met een schone lei. Op naar het volgende wanbeleid. Men voelt zich niet aansprakelijk. 
Dag Manfred, 
kijk eens op www.pathema.nl 
Dat bedrijf levert al jaren apparatuur voor chemievrije koelwaterbehandeling. Ook bij grotere bedrijven. Niet zo groot als bij Chemelot waarschijnlijk, maar meer dan voldoende bewezen. Het principe is cavitatie, dus geen chloorelektrolyse. Voor de duidelijkheid, ik heb geen relatie met dit bedrijf.Jan Koning