secundair logo knw 1

Henk van der Drift (bedrijven) en Harry Wagemakers (Groep Wagemakers-Kweekel) zijn in een extra vergadering van de Verenigde Vergadering benoemd tot heemraad van waterschap Hollandse Delta. De andere kandidaten Leo Stehouwer (CDA) en Jantiene Fröling (ChristenUnie) kregen niet voldoende stemmen in een sterk verdeeld algemeen bestuur.

Vooralsnog vormen Van der Drift en Wagemakers met dijkgraaf Jan Bonjer het interim-college van het waterschap. Het bureau dat door het waterschap is ingehuurd voor de selectie gaat nu op zoek naar externe kandidaten die het dagelijks bestuur van het waterschap moeten aanvullen, conform de afspraken over de benoemingsprocedure die eerder zijn gemaakt in de Verenigde Vergadering.

Het afwijzen van Stehouwer en Fröling is een nieuw hoofdstuk in de bestuurlijke crisis die al lang gaande is in Zuid-Holland. In de vergadering over de nieuwe kandidaten voor het dagelijks bestuur bleek dat tegenstellingen en onderling wantrouwen onverminderd voortduren en dat het algemeen bestuur er niet in slaagt ‘om over de eigen schaduw heen te stappen’ om zo 'bestuurlijke rust' te creëren.

Goed genoeg
De beide afgewezen kandidaten waren in de selectieprocedure met een uitgebreid assessment goed genoeg bevonden. “Zij worden - op basis van de kwaliteiten die zij hebben laten zien - capabel geacht om de functie van heemraad uit te oefenen”, schrijft het bureau PublicSpirit dat de selectie en voordracht deed.

Er deden tien interne kandidaten mee aan de procedure, van wie drie zich terugtrokken. In de selectie werd gekeken naar individuele kwaliteiten en de wil om samen te werken. De kandidaten werden bovendien uitgebreid getest op persoonlijkheidskenmerken die van belang zijn om invulling te geven aan goed bestuur. De vier voorgedragen kandidaten werden geschikt geacht om als team aan de slag te gaan en de verstoorde samenwerking tussen het dagelijks bestuur en de Verenigde Vergadering te herstellen, aldus het bureau.

Geslachtofferd
De Verenigde Vergadering dacht daar dus anders over. Stehouwer en Fröling kregen niet voldoende steun, Wagemakers kreeg de kleinst mogelijke meerderheid, Van der Drift scoorde 19 stemmen voor en 10 tegen. Stehouwer, die in maart opstapte als heemraad, kreeg met 17 stemmen tegen en 12 voor niet de vereiste steun in het algemeen bestuur. “Ik denk dat ik geslachtofferd ben, omdat ik in het vorige college zat'', stelde de bestuurder vast.

Piet Kome vk vrij Piet KomePiet Kome (Waterschapspartij Hollandse Delta), die evenals Stehouwer eerder dit jaar aftrad als heemraad, noemde de gang van zaken 'een fantastische soap' en 'gratis cabaret', want ‘veel verder zijn we met z’n allen niet gekomen’. Waarbij hij voorrekenende wat de bestuurscrisis het waterschap sinds september vorig jaar heeft gekost aan extra bestuurlijke uitgaven: "Dat is anderhalf miljoen euro. Tjonge, jonge, wat zijn we belangrijk."

 

MEER INFORMATIE
Hollandse Delta zet volgende stap om uit bestuurlijke crisis te komen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is er een directe link naar de uitspraak beschikbaar? Ik vind de volgend passage van jullie artikel bijzonder verwoord: "Behalve over het gebruik van chemicaliën in het koelwater ging de rechtszaak ook over de voorwaarden van het waterschap voor lozingen in geval van onderhoud of reparatiewerkzaamheden aan installaties. Maar toestemming vooraf vond de rechter te ver gaan en een zogenoemde immissietoets (welke stoffen zitten erin) niet effectief." Lijkt me namelijk zeker niet in lijn met geldend waterkwaliteitsbeleid en ook niet met het oog op de uitspraak m.b.t. de tijdelijke achteruitgang. Wanneer een activiteit, en daarmee de lozing, invloed heeft op de waterkwaliteit is het uitgangspunt dat de impact van te voren bepaald en onderbouwd moet worden. Indien dit leidt tot een verslechtering van de situatie, moet voor de impactsbeoordeling (van een industriële lozing) het Handboek Immissietoets gebruikt worden om de impact te bepalen. 
Falend management is de reden niet de organisatorische complexiteit. En bij definitief splitsen komt er nog extra bestuurlijke complexiteit bij van publieke organisaties die moeten -maar slecht kunnen- samenwerken.
Aangezien de burger de rekening krijgt is het makkelijk om een beslissing te nemen. Lekker uit elkaar en opnieuw beginnen met een schone lei. Op naar het volgende wanbeleid. Men voelt zich niet aansprakelijk. 
Dag Manfred, 
kijk eens op www.pathema.nl 
Dat bedrijf levert al jaren apparatuur voor chemievrije koelwaterbehandeling. Ook bij grotere bedrijven. Niet zo groot als bij Chemelot waarschijnlijk, maar meer dan voldoende bewezen. Het principe is cavitatie, dus geen chloorelektrolyse. Voor de duidelijkheid, ik heb geen relatie met dit bedrijf.Jan Koning
Kijk dat is onderzoek met resultaat. Is het mogelijk dit naar de EU cie-leden te sturen die besluiten over toepassing drijfmest en Renure ipv Kunstmest -N. Toch flikken ze het om de norm voor Kunstmest- N hoog te houden. In Nederland is in vele onderzoeken en metingen aangetoond dat in de derogatiegebieden de NO3 gehalten veel lager zijn dan de de norm EN lager dan in niet derogatie gebieden!