0
0
0
s2sdefault

Voor de kust van het Engelse Norfolk is een start gemaakt met de aanleg van een zandmotor. Op de stranden langs de kust wordt over een lengte van 6 kilometer 1,8 miljoen kubieke meter zand opgebracht. Het zand moet erosie van de klifkust tegengaan, een probleem dat bedrijven en dorpen bedreigt. 

Zo moet het zand de Bacton Gas Terminal beschermen die slechts op meters van de klifrand staat. De terminal levert een derde van het Britse gas. Het project, dat ruim 22 miljoen euro kost, moet ook fungeren als verdediging voor twee nabijgelegen dorpen, Bacton en Walcott. Bacton Gas Terminal betaalt een substantieel deel van de kustversterking, meldt de Britse omroep BBC.

De zandsuppletie zal volgende maand voltooid zijn en biedt, zo is de verwachting, 15 tot 20 jaar bescherming. 

Voorbeeld
Het project is geïnitieerd en uitgewerkt door Royal HaskoningDHV. Het ingenieursbureau uit Amersfoort heeft een voorbeeld genomen aan de zandmotor die voor de Nederlandse kust bij Ter Heijde is aangelegd en ook een ontwerp is van het bureau. 

Door opbrengen van zand wordt het strand hoger en breder, waarna golven en getijden het zand geleidelijk verder langs de lokale kust verspreiden. Deze natuurlijke verdedigingswal vrijwaart de kust bij zware stormen van verdere erosie, aldus de ontwerpers.

Zware storm
De aanleiding voor de kustversterking bij Norfolk is de zware storm die in december 2013 de kliffen ernstig beschadigde. De bestaande zandbuffer bij de Bacton Gas Terminal halveerde bijna. Bovendien veroorzaakte de storm ernstige overstromingen in de nabijgelegen dorpen.

Het zandmotorproject wordt gezien als de radicale oplossing die nodig is om het erosieprobleem het hoofd te bieden. “Deze oplossing beschermt niet alleen de gasterminal en de dorpen, maar herstelt ook de recreatiestranden die hier voorheen waren en creëert duinen die de biodiversiteit bevorderen”, stelt Royal HaskoningDHV. 

Vlaggenschipproject
Jaap Flikweert 180 vk  Jaap FlikweertHet project bij Norfolk, dat wordt uitgevoerd door de Nederlandse baggeraar Van Oord met de North Norfolk District Council als opdrachtgever, is de eerste in zijn soort dat buiten Nederland wordt uitgevoerd. Royal HaskoningDHV gaat ervanuit dat er meer volgen. “Dit vlaggenschipproject is de opmaat tot nog veel meer zandmotortoepassingen in het Verenigd Koninkrijk en elders in de wereld”, zegt Jaap Flikweert, Flood and Coastal Management Advisor bij RHDHV.

Zijn overtuiging sluit aan bij de analyse van Sally Brown, onderzoeker van de Universiteit van Southampton en de Universiteit van Bournemouth. Door de klimaatverandering zal de Engelse kust meer te maken krijgen met overstromingen en erosie, zegt ze tegen de BBC.

Dilemma's
Dat probleem zal voor dilemma's zorgen, voegt ze eraan toe: welke kustdelen worden wel versterkt en welke niet? "We moeten veel investeren om de kusten precies zo te houden als nu. En een van de grootste uitdagingen is dat we dat niet kunnen blijven doen op plaatsen die slechts een paar mensen beschermen."  

Velen zullen het zandsuppletieproject in Norfolk volgen om te zien of het voor andere delen van de kust ook zou kunnen werken, schrijft de BBC. Sue Brooks, hoogleraar kustgeowetenschappen aan de Universiteit van London zegt: "We weten op dit moment niet hoe succesvol dit zandsuppletieproject zal zijn, maar we proberen het tenminste. Het is echt een radicaal nieuwe manier van denken over kustverdediging."

 


Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Nog steeds actueel...
@Wil Holnatuurlijk!
Inderdaad bierviltjes rekenwerk. Het vasthouden van het overschot aan nuttige neerslag, zou alleen al een enorm verschil maken. Dus winters en in het natte najaar en voorjaar minder water afvoeren ( hoger peil , was toch al de bedoeling). En zomers geen tot zeer weinig water afvoeren. Daarnaast kun je doorspoelwater ook nog dubbel benutten voor ondergrondse infiltratie en bergening. En ik mis de opslag in lokale meertjes en watergangen die ook een hoger peil hebben en dus meer water bevatten. Een waterschijf van 10 centimeter, in een hele polder bevat veel water.
Het grootste probleem rond het oogsten van eendenkroos uit oppervlaktewater - waar het overlast en ergernis geeft - is dat het is vervuild met heel veel kleine stukjes plastic en piepschuim. Of wordt het eendenkroos apart gekweekt? Dan ben ik benieuwd naar het buisnessmodel.
Deze conclusie is echt kort-door-de-bocht! Rekenwerk op de achterkant van een bierviltje. Want ja, via de zogenoemde Klimaataanvoer door het Amsterdam-Rijnkanaal met - in de toekomst! - 21 m3 per seconde komt er natuurlijk nooit genoeg zoetwater naar het Groene Hart. Maar... er stroomt mééér dan genoeg zoetwater bij Hoek van Holland zinloos de Noordzee in, in de orde van 800 m3 per seconde bij extreem lage afvoer van de Waal en de Maas. Dus hoe kunnen we dat water beter benutten? Google maar eens op "Klimaatbestendige aanvoer zoetwater in Zuid-Holland".

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.