0
0
0
s2smodern

Voor de kust van het Engelse Norfolk is een start gemaakt met de aanleg van een zandmotor. Op de stranden langs de kust wordt over een lengte van 6 kilometer 1,8 miljoen kubieke meter zand opgebracht. Het zand moet erosie van de klifkust tegengaan, een probleem dat bedrijven en dorpen bedreigt. 

Zo moet het zand de Bacton Gas Terminal beschermen die slechts op meters van de klifrand staat. De terminal levert een derde van het Britse gas. Het project, dat ruim 22 miljoen euro kost, moet ook fungeren als verdediging voor twee nabijgelegen dorpen, Bacton en Walcott. Bacton Gas Terminal betaalt een substantieel deel van de kustversterking, meldt de Britse omroep BBC.

De zandsuppletie zal volgende maand voltooid zijn en biedt, zo is de verwachting, 15 tot 20 jaar bescherming. 

Voorbeeld
Het project is geïnitieerd en uitgewerkt door Royal HaskoningDHV. Het ingenieursbureau uit Amersfoort heeft een voorbeeld genomen aan de zandmotor die voor de Nederlandse kust bij Ter Heijde is aangelegd en ook een ontwerp is van het bureau. 

Door opbrengen van zand wordt het strand hoger en breder, waarna golven en getijden het zand geleidelijk verder langs de lokale kust verspreiden. Deze natuurlijke verdedigingswal vrijwaart de kust bij zware stormen van verdere erosie, aldus de ontwerpers.

Zware storm
De aanleiding voor de kustversterking bij Norfolk is de zware storm die in december 2013 de kliffen ernstig beschadigde. De bestaande zandbuffer bij de Bacton Gas Terminal halveerde bijna. Bovendien veroorzaakte de storm ernstige overstromingen in de nabijgelegen dorpen.

Het zandmotorproject wordt gezien als de radicale oplossing die nodig is om het erosieprobleem het hoofd te bieden. “Deze oplossing beschermt niet alleen de gasterminal en de dorpen, maar herstelt ook de recreatiestranden die hier voorheen waren en creëert duinen die de biodiversiteit bevorderen”, stelt Royal HaskoningDHV. 

Vlaggenschipproject
Jaap Flikweert 180 vk  Jaap FlikweertHet project bij Norfolk, dat wordt uitgevoerd door de Nederlandse baggeraar Van Oord met de North Norfolk District Council als opdrachtgever, is de eerste in zijn soort dat buiten Nederland wordt uitgevoerd. Royal HaskoningDHV gaat ervanuit dat er meer volgen. “Dit vlaggenschipproject is de opmaat tot nog veel meer zandmotortoepassingen in het Verenigd Koninkrijk en elders in de wereld”, zegt Jaap Flikweert, Flood and Coastal Management Advisor bij RHDHV.

Zijn overtuiging sluit aan bij de analyse van Sally Brown, onderzoeker van de Universiteit van Southampton en de Universiteit van Bournemouth. Door de klimaatverandering zal de Engelse kust meer te maken krijgen met overstromingen en erosie, zegt ze tegen de BBC.

Dilemma's
Dat probleem zal voor dilemma's zorgen, voegt ze eraan toe: welke kustdelen worden wel versterkt en welke niet? "We moeten veel investeren om de kusten precies zo te houden als nu. En een van de grootste uitdagingen is dat we dat niet kunnen blijven doen op plaatsen die slechts een paar mensen beschermen."  

Velen zullen het zandsuppletieproject in Norfolk volgen om te zien of het voor andere delen van de kust ook zou kunnen werken, schrijft de BBC. Sue Brooks, hoogleraar kustgeowetenschappen aan de Universiteit van London zegt: "We weten op dit moment niet hoe succesvol dit zandsuppletieproject zal zijn, maar we proberen het tenminste. Het is echt een radicaal nieuwe manier van denken over kustverdediging."

 


Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Bij gloednieuwe, duurzame en innovatieve vispassage De Noord van waterschap Scheldestromen passeren er deze week 1.000 stuks glasalen per nacht. Er zijn er dus ook die boven de verwachting werken. (zonder APK)
@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.