0
0
0
s2smodern

Voor de kust van het Engelse Norfolk is een start gemaakt met de aanleg van een zandmotor. Op de stranden langs de kust wordt over een lengte van 6 kilometer 1,8 miljoen kubieke meter zand opgebracht. Het zand moet erosie van de klifkust tegengaan, een probleem dat bedrijven en dorpen bedreigt. 

Zo moet het zand de Bacton Gas Terminal beschermen die slechts op meters van de klifrand staat. De terminal levert een derde van het Britse gas. Het project, dat ruim 22 miljoen euro kost, moet ook fungeren als verdediging voor twee nabijgelegen dorpen, Bacton en Walcott. Bacton Gas Terminal betaalt een substantieel deel van de kustversterking, meldt de Britse omroep BBC.

De zandsuppletie zal volgende maand voltooid zijn en biedt, zo is de verwachting, 15 tot 20 jaar bescherming. 

Voorbeeld
Het project is geïnitieerd en uitgewerkt door Royal HaskoningDHV. Het ingenieursbureau uit Amersfoort heeft een voorbeeld genomen aan de zandmotor die voor de Nederlandse kust bij Ter Heijde is aangelegd en ook een ontwerp is van het bureau. 

Door opbrengen van zand wordt het strand hoger en breder, waarna golven en getijden het zand geleidelijk verder langs de lokale kust verspreiden. Deze natuurlijke verdedigingswal vrijwaart de kust bij zware stormen van verdere erosie, aldus de ontwerpers.

Zware storm
De aanleiding voor de kustversterking bij Norfolk is de zware storm die in december 2013 de kliffen ernstig beschadigde. De bestaande zandbuffer bij de Bacton Gas Terminal halveerde bijna. Bovendien veroorzaakte de storm ernstige overstromingen in de nabijgelegen dorpen.

Het zandmotorproject wordt gezien als de radicale oplossing die nodig is om het erosieprobleem het hoofd te bieden. “Deze oplossing beschermt niet alleen de gasterminal en de dorpen, maar herstelt ook de recreatiestranden die hier voorheen waren en creëert duinen die de biodiversiteit bevorderen”, stelt Royal HaskoningDHV. 

Vlaggenschipproject
Jaap Flikweert 180 vk  Jaap FlikweertHet project bij Norfolk, dat wordt uitgevoerd door de Nederlandse baggeraar Van Oord met de North Norfolk District Council als opdrachtgever, is de eerste in zijn soort dat buiten Nederland wordt uitgevoerd. Royal HaskoningDHV gaat ervanuit dat er meer volgen. “Dit vlaggenschipproject is de opmaat tot nog veel meer zandmotortoepassingen in het Verenigd Koninkrijk en elders in de wereld”, zegt Jaap Flikweert, Flood and Coastal Management Advisor bij RHDHV.

Zijn overtuiging sluit aan bij de analyse van Sally Brown, onderzoeker van de Universiteit van Southampton en de Universiteit van Bournemouth. Door de klimaatverandering zal de Engelse kust meer te maken krijgen met overstromingen en erosie, zegt ze tegen de BBC.

Dilemma's
Dat probleem zal voor dilemma's zorgen, voegt ze eraan toe: welke kustdelen worden wel versterkt en welke niet? "We moeten veel investeren om de kusten precies zo te houden als nu. En een van de grootste uitdagingen is dat we dat niet kunnen blijven doen op plaatsen die slechts een paar mensen beschermen."  

Velen zullen het zandsuppletieproject in Norfolk volgen om te zien of het voor andere delen van de kust ook zou kunnen werken, schrijft de BBC. Sue Brooks, hoogleraar kustgeowetenschappen aan de Universiteit van London zegt: "We weten op dit moment niet hoe succesvol dit zandsuppletieproject zal zijn, maar we proberen het tenminste. Het is echt een radicaal nieuwe manier van denken over kustverdediging."

 


Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@michiel wilhelmOke, lijkt me lastig, maar ook hier weer, mijn betoog ging over drinkwater, niet over hemelwater, wat natuurlijk ook (ook) belangrijk is. Succes.
@Piet BeltmanKlopt Piet, helemaal mee eens, maar mijn betoog gaat over drinkwater (besparing), niet over hemelwater.
Verder, hoe zouden we dat moeten meten / handhaven, en dan heeft het eerder betrekking op Rioolheffing, geen zaak van de waterschappen en helaas nog een brug te ver voor een waterspoor rekening lijkt me.
Dat het drinkwater te goedkoop is, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar brengt dit voorstel nu zo heel veel extra kosten met zich mee dat mensen wel bewuster met water omgaan? Ik betwijfel het. Misschien moeten we wel toe naar een watermeter per huishouden op de afvoer, zodat afkoppelen van hemelwater indirect wordt beloond...
Als we eens beginnen met alle regenwater af te koppelen. Dan kunnen we wellicht de medicijnresten ook effectiever verwijderen en besparen we transportkosten van schoon water.
Bij gemeenten: in Rijswijk bedraagt het eigenarentarief voor niet-woningen 497 procent van dat voor woningen. 4 gemeenten hanteren voor woningen en voor niet-woningen hetzelfde tarief. Ooststellingwerf zit met 77 procent het laagst. Gemiddeld ligt het eigenaren-tarief voor niet-woningen op 255 procent van dat voor woningen. Te verwachten is dat waterschappen na verloop van tijd ook die kant uitgaan. Blijft over welke categorie dan minder gaat betalen, en lopen waterschappen dan toch ( weer) tegen grenzen aan. Nu binnen het combimodel. Vraag is waarom nog een model. Kunnen waterschappen niet vrij de verdeling over de categorieën bepalen?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.