Dijkgraaf Geert-Jan ten Brink van waterschap Hunze en Aa's moet ‘vastgelopen dossiers’ in de hersteloperatie van huizen in het Groningse aardbevingsgebied vlot trekken. Ten Brink gaat aan de slag als voorzitter/adviseur van het nieuwe Interventieteam Vastgelopen Dossiers. 

Gert Jan van Brink 180 vk Geert-Jan ten Brink Demissionair ministers Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Stef Blok van Economische Zaken hebben Ten Brink bereid gevonden om oplossingen te zoeken voor vastgelopen dossiers in het aardbevingsgebied, waar huizen schade hebben opgelopen door aardschokken als gevolg van de gaswinning. Er wordt gewerkt aan herstel en versterking van gebouwen, maar niet in alle gevallen leidt dat tot oplossingen.

Het Interventieteam met Ten Brink als adviseur en voorzitter is gestart met de voorbereiding van het afhandelen van vastgelopen dossiers. Het team krijgt ‘ruim mandaat’ om maatwerkoplossingen te bieden, schrijft minister Ollongren aan de Tweede Kamer. De Nationaal Coördinator Groningen (NCG), het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) en gemeenten kunnen schrijnende gevallen aandragen.

De ministers stellen het interventieteam 50 miljoen euro beschikbaar voor het vinden van oplossingen. Ten Brink die het aardbevingsgebied kent uit zijn tijd als burgemeester van de voormalige gemeente Slochteren, ziet die 50 miljoen euro als startbedrag, zo laat hij aan rtv Drenthe weten. De dijkgraaf gaat onbezoldigd aan de slag

Laatste reacties op onze artikelen

Ik ben van mening dat er wel degelijk een aantal geborgde zetels voor de landbouw moeten blijven.
De redenen dat ik dat vind zijn de volgende:
De landbouw heeft als sector veel belang bij een waterschapbeleid dat zich ook blijft toespitsen op een passend waterbeheer met kennis van de agrarische sector.
De belangen zijn groot, wat ook wel blijkt uit het feit dat deze vroeger mede vanuit de agrarische sector zijn opgebouwd om goede landbouw te kunnen ontwikkelen
Een voorbeeld: tegenover mijn bedrijf in Zwinderen is een waterbekken ontwikkeld om tijdens hevige neerslag water te bergen en achterliggend gebied te ontlasten.
Hierdoor moesten al jaren bestaande waterbronnen van agrariers die in de buurt lagen op laste van het waterschap ontmanteld worden en achterop percelen worden geplaatst. Dit geeft veel ellende(dwars door gewassen rijden om er te komen.)
De reden zou zijn dat het waterbekken zou opdrogen. Wie snapt het nog? Daarna heeft Staatsbosbeheer geclaimd dat dit gebied moeras is geworden, geheel tegen alle afspraken in. De gevolgen kunnen groot zijn, wanneer een waterschap dan geen tegengas kan/wil geven omdat de agrarische sector geen vaste stem meer heeft.
Bovendien is deze sector de grootste betaler van de schappen en de grootste wateropvanger.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Deze sector verdient het niet om zo aan de kant gezet te worden. En ook al zijn boeren ook gewoon burgers van Nederland, met stemrecht, toch zijn geborgde zetels van groot belang.
Kennis van zaken en inbreng zijn zeer belangrijke zaken.
10 jaar geleden heb ik voor het KNW op het AIWW de conclusie van het Young Scientists Workshop opgenomen en daar noemde ze het concept van gecontroleerde overstromingen: Happy Flooding.
Die Young Scientists staan nu aan de lat!
Bekijk 't hier terug: https://youtu.be/krMwpIT4b38
Mooi onderzoek. Met de hete zomers van nu is het fijn om vlakbij zwemwater te hebben en het water op de hoek van de straat ( in mijn geval) kan dan een enorme aantrekkingskracht hebben. Mooie aanvulling op het onderzoek, zou een vergelijking met nabijgelegen “ officiële zwemwaterlocaties” kunnen zijn: op welke punten scoren deze beter ( en waar minder) als zwemlocatie… , wat is de capaciteit … en hoe nabijgelegen zijn deze locaties.
Hoezo een nieuwe bestuurscultuur in de politiek? Handje-klap van de ChristenUnie om zo veel als mogelijk alles bij het oude te houden. Dat je in 2022 met een amendement op basis van het advies uit 2015 - is echt oude wijn in nieuwe zakken. De commissie Boelhouwer was duidelijk: of alle geborgde zetels opheffen, of max. 2 zetels voor boeren en 2 zetels voor natuurbeheerders (die steeds 'natuur' worden genoemd). Geborgde zetels natuur zijn overbodig, zelfs Natuurmonumenten wil er vanaf. En dan meteen de waterschapsbelasting op natuurterreinen afschaffen, Natuur wordt uit publiek geld betaald en landelijk gaat het slechts om 0.25% van de totale opbrengst van de watersysteemheffing.
Juni wordt ook droog: veel NW winden, dwz. wat buien, maar die zullen geen zoden aan de dijk zetten.
Mocht het in Juli weer warm en zonnig worden dan zal er een fors escalerend waterprobleem zijn.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!