secundair logo knw 1

Foto: Dorine Ruter

Bij de presentatie van de transitieagenda's over de circulaire economie werd bekendgemaakt dat er een Taskforce herijking afvalstoffen komt, onder leiding van oud-minister Winnie Sorgdrager. De taskforce moet de circulaire economie dichterbij gaan brengen. De waterschappen ondersteunen het initiatief.

De Taskforce herijking afvalstoffen gaat belemmeringen in wetgeving onderzoeken. De waterschappen nemen het voortouw door een werkplan voor de taskforce op te stellen. Henkjan van Meer, beleidsmedewerker Publiek Opdrachtgeverschap bij de Unie van Waterschappen, zegt: "Als waterschappen gaan we vol voor deze taskforce. Als we onze circulaire doelen willen bereiken, helpt het natuurlijk als belemmeringen in de wetgeving worden weggenomen."

Van Meer denkt bij belemmeringen aan de wetgeving rond het hergebruik van afvalstoffen. Ook willen de waterschappen de ruimte krijgen om meer energie op te wekken dan ze zelf gebruiken. "Verder hopen we dat financiële en fiscale belemmeringen voor verduurzaming kunnen worden weggenomen."

Op de site van de Unie van Waterschappen roept bestuurslid Ingrid ter Woorst de Rijksoverheid op haar verantwoordelijkheid te nemen en constructief te blijven meedenken en meewerken aan het circulaire gedachtegoed. “Waterschappen winnen steeds meer grondstoffen terug uit afvalwater. Ook zien we mogelijkheden om vrijgekomen biomassa terug te brengen in de bodem. Door de huidige regelgeving is dit in de praktijk maar beperkt uitvoerbaar."

Winnie Sorgdrager was van 1994 tot 1998 minister van Justitie. Sinds 2006 is ze lid van de Raad van State. Eind 2019 zal Sorgdrager de bevindingen van haar taskforce presenteren.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.