secundair logo knw 1

Beeld: A&O fonds Waterschappen

Welke duurzame oplossingen voor reizen zijn er mogelijk in de sector waterschappen? Hierover kunnen medewerkers ideeën aandragen bij de Groenopweg Challenge. De bedoeling is om de collectieve arbeidsovereenkomst te vergroenen.

De Groenopweg Challenge is gisteren (24 juni) gelanceerd en duurt tot en met half november. Onder het motto Samen van A naar Duurzamer worden medewerkers meegenomen in het proces van vergroening van de sector waterschappen, specifiek op het gebied van mobiliteit.

Het is een initiatief van de partijen in het cao-overleg en A&O fonds Waterschappen, in samenwerking met het bureau The Footprint Challenge dat de challenge heeft ontwikkeld en nu faciliteert. Er doen op het ogenblik 27 van de 35 organisaties in de sector mee. De rest kan zich nog aanmelden gedurende de hele challenge.

Drieledig doel
Het doel is om drie vliegen in één klap te slaan: vergroten van de bewustwording over duurzaamheid en mobiliteit, reduceren van fossiele kilometers en genereren van ideeën voor groene oplossingen in de cao.

In de challenge ligt de focus op mobiliteit, omdat reizen zorgt voor 20 procent van de uitstoot van CO2 in Nederland. De werkgevers en vakbonden in de sector waterschappen zien duurzame mobiliteit dan ook als een cruciaal onderwerp bij de cao-onderhandelingen. Groen reizen vermindert volgens hen niet alleen de CO2-uitstoot, maar bevordert ook de gezondheid en het welzijn van medewerkers en bespaart kosten.

Vijf acties
Het komende halfjaar worden vijf verschillende ‘uitdagingen’ georganiseerd om te stimuleren dat medewerkers groener gaan leven en reizen. Zij kunnen als individu en als team deelnemen aan deze acties en maken kans op groene prijzen.

Medewerkers kunnen ook ideeën indienen voor het vergroenen van de cao. Dat is mogelijk via de website van Winnovatie.

Goede voorbeeld
Wouter Slob (directeur Waterschap Zuiderzeeland en namens werkgevers lid van het cao-overleg) vindt het belangrijk dat waterschappen het goede voorbeeld geven. “Daar hebben werkgevers een verantwoordelijkheid in, maar ook de medewerkers spelen daarbij een grote rol. De Groenopweg Challenge helpt ons om een nog duurzamere sector te worden en ik reken erop dat we ook elkaar en de omgeving kunnen enthousiasmeren.”

De vakbonden streven naar vergroening van arbeidsvoorwaarden. Door meer thuiswerken is het aantal fossiele kilometers binnen de waterschapsector al met miljoenen afgenomen, vertelt Arno van Voorden (vakbondsbestuurder CNV en cao-onderhandelaar). “In onze ambities moeten wij ook rekening houden met de grootte en diversiteit van de werkgebieden. Daarom een oproep aan alle medewerkers binnen de sector: denk creatief en daag jezelf en de werkgever uit. Samen kunnen wij tot mooie oplossingen komen!”


 Beeld ClimateClassic 2024Ieder jaar doen veel waterschappers mee aan de Climate Classic, een 375 kilometer lange fietstocht in etappes van Breda via De Bilt naar Groningen. Zo ook weer op vrijdag 21 juni. Hier worden deelnemers aan de finish gehuldigd door dijkgraaf Roeland van der Schaaf van Noorderzijlvest. De fietsers haalden bijna 114.000 euro op voor waterrijke natuurgebieden. De cheque gaat naar Wetlands International. I Foto: Waterschap Noorderzijlvest
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@P.C. de RuiterOppervlakte is aangepast in 67 hectare.
Geachte Redactie, Dank voor uw bijdrage voor de uitreiking van de Keppler-prijzen. Afkomstig van een agrarisch akkerbouwbedrijf in het zuiden van de Haarlemmermeerpolder en betrokken vanaf het allereerste begin, de oplevering en dan nu een prijs als beloning. (Raadswerk Haarlemmermeer en fractie-ondersteuning Bestuur Rijnland)
Bovendien nog een tweede prijs in Hoofddorp, de Winnaar van de Publieksprijs de Gerritshoeve / Kastan van Ontwerper Architectenbureau Gijs de Waal. (Winnaars Arie Keppler Prijs 2024 - Architectuur.nl) Ik heb vaak en veel moeten uitleggen waarom juist in deze ruimte vragende polder opnieuw een aanslag wordt gedaan op vruchtbare agrarische grond. *)
De aanleiding van mijn reactie is een fout in de oppervlakte maat van de Piekberging, 16 ha. moet 67 ha. zijn. Aansluitend heb ik nog een verzoek om met een link ook de informatie over de Piekberging zelf te ontsluiten: https://www.rijnland.net/actueel/nieuwsoverzicht/piekberging-haarlemmermeer-wint-arie-keppler-prijs-2024/
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/ 
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/veel-gestelde-vragen-piekberging-haarlemmermeer/ *)
En de lozingen van de waterschappen zelf? Heeft al iemand een idee wat daar aan te doen is?
Interessante innnovatie.
Wat ik me nu afvraag met die sluitdeuren: ze moeten een faalkans hebben van iets van 10^-4 per jaar, mogelijk nog een factor 10 lager.
Hoeveel kogels heeft men laten vallen (op verschillende plaatsen) om te concluderen dat de faalkans als gevolg van een impact (25 kg bal van 22 meter hoogte lijkt me inderdaad een aardige klap geven) op een voldoende laag niveau zit?
Natuurlijk is een gat op één plek niet direct einde levensduur van deur, maar hij zal iig niet mogen bezwijken.