secundair logo knw 1

Arcadis gaat onderzoeken of de klimaatverandering gevolgen heeft voor Vliegbasis Eindhoven. Daarbij wordt gekeken of maatregelen nodig zijn tegen wateroverlast op start- en landingsbanen.

De ontwerp- en consultancyorganisatie heeft deze opdracht gekregen van het Rijksvastgoedbedrijf dat onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties valt. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Het militaire vliegveld in Eindhoven is de thuisbasis van alle transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht. Ook wordt een deel van het vliegveld gebruikt voor burgerluchtvaart. De vraag tijdens het onderzoek is: heeft de verandering van het klimaat invloed op het vliegverkeer?

Het is ook een soort stresstest, zegt David Van Raalten, programmaleider klimaatadaptatie bij Arcadis. “De Britse krant The Guardian schreef onlangs dat de luchtvaartindustrie veel meer rekening moet houden met weersextremen. De vliegbasis heeft te kampen gehad met wateroverlast. Niet dramatisch, maar het gaf wel aanleiding voor dit onderzoek. Het gaat om de vraag of het huidige water- en rioleringssysteem goed functioneert en welke verbeteringsmaatregelen nodig zijn om verstoringen tijdens extreem weer te voorkomen. Zijn er slimme aanpassingen mogelijk?”

Van Raalten geeft als voorbeeld het risico van wateroverlast op de start- en landingsbanen door piekbuien. “Dat is natuurlijk het laatste wat je wil. Zo is het belangrijk dat er op de lager gelegen delen voldoende capaciteit is om water via de zijkanten af te voeren. Eventueel valt te denken aan aanvullende maatregelen als tijdelijke opslagbassins.” Ook de reiniging van toestellen is een onderwerp. “Hierbij worden veel chemicaliën gebruikt. Je kunt voorkomen dat die in het grondwater terechtkomen door afstromend hemelwater op te vangen.”

Arcadis werkt bij de uitvoering van de opdracht behalve met het Rijksvastgoedbedrijf samen met Waterschap De Dommel en de gemeente Eindhoven. Het bedrijf had eerder op Schiphol al een vergelijkbare opdracht. Het past in een trend, zegt Van Raalten. “De gevolgen van extreem weer komen steeds prominenter in beeld bij infrabeheerders. Rijkswaterstaat bekijkt dit bijvoorbeeld voor het rijkswegennet.”

Volgens Van Raalten is het van belang dat ook ProRail en de NS gaan bekijken of treinstations en andere spoorvoorzieningen klimaatbestendig zijn. “Kijk maar wat er gebeurde tijdens de zeer koude week die we achter de rug hebben. Drie grote stations hadden te kampen met wateroverlast en gesloten perrons als gevolg van gesprongen leidingen. Dit is geen incident. Hiernaar moet goed worden gekeken om herhaling te voorkomen.”

Meer informatie

Bericht van Arcadis over opdracht

Artikel in The Guardian

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@P.C. de RuiterOppervlakte is aangepast in 67 hectare.
Geachte Redactie, Dank voor uw bijdrage voor de uitreiking van de Keppler-prijzen. Afkomstig van een agrarisch akkerbouwbedrijf in het zuiden van de Haarlemmermeerpolder en betrokken vanaf het allereerste begin, de oplevering en dan nu een prijs als beloning. (Raadswerk Haarlemmermeer en fractie-ondersteuning Bestuur Rijnland)
Bovendien nog een tweede prijs in Hoofddorp, de Winnaar van de Publieksprijs de Gerritshoeve / Kastan van Ontwerper Architectenbureau Gijs de Waal. (Winnaars Arie Keppler Prijs 2024 - Architectuur.nl) Ik heb vaak en veel moeten uitleggen waarom juist in deze ruimte vragende polder opnieuw een aanslag wordt gedaan op vruchtbare agrarische grond. *)
De aanleiding van mijn reactie is een fout in de oppervlakte maat van de Piekberging, 16 ha. moet 67 ha. zijn. Aansluitend heb ik nog een verzoek om met een link ook de informatie over de Piekberging zelf te ontsluiten: https://www.rijnland.net/actueel/nieuwsoverzicht/piekberging-haarlemmermeer-wint-arie-keppler-prijs-2024/
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/ 
https://www.rijnland.net/wat-doet-rijnland/in-uw-buurt/piekberging-haarlemmermeer/veel-gestelde-vragen-piekberging-haarlemmermeer/ *)
En de lozingen van de waterschappen zelf? Heeft al iemand een idee wat daar aan te doen is?
Interessante innnovatie.
Wat ik me nu afvraag met die sluitdeuren: ze moeten een faalkans hebben van iets van 10^-4 per jaar, mogelijk nog een factor 10 lager.
Hoeveel kogels heeft men laten vallen (op verschillende plaatsen) om te concluderen dat de faalkans als gevolg van een impact (25 kg bal van 22 meter hoogte lijkt me inderdaad een aardige klap geven) op een voldoende laag niveau zit?
Natuurlijk is een gat op één plek niet direct einde levensduur van deur, maar hij zal iig niet mogen bezwijken.