secundair logo knw 1

Arcadis gaat onderzoeken of de klimaatverandering gevolgen heeft voor Vliegbasis Eindhoven. Daarbij wordt gekeken of maatregelen nodig zijn tegen wateroverlast op start- en landingsbanen.

De ontwerp- en consultancyorganisatie heeft deze opdracht gekregen van het Rijksvastgoedbedrijf dat onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties valt. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Het militaire vliegveld in Eindhoven is de thuisbasis van alle transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht. Ook wordt een deel van het vliegveld gebruikt voor burgerluchtvaart. De vraag tijdens het onderzoek is: heeft de verandering van het klimaat invloed op het vliegverkeer?

Het is ook een soort stresstest, zegt David Van Raalten, programmaleider klimaatadaptatie bij Arcadis. “De Britse krant The Guardian schreef onlangs dat de luchtvaartindustrie veel meer rekening moet houden met weersextremen. De vliegbasis heeft te kampen gehad met wateroverlast. Niet dramatisch, maar het gaf wel aanleiding voor dit onderzoek. Het gaat om de vraag of het huidige water- en rioleringssysteem goed functioneert en welke verbeteringsmaatregelen nodig zijn om verstoringen tijdens extreem weer te voorkomen. Zijn er slimme aanpassingen mogelijk?”

Van Raalten geeft als voorbeeld het risico van wateroverlast op de start- en landingsbanen door piekbuien. “Dat is natuurlijk het laatste wat je wil. Zo is het belangrijk dat er op de lager gelegen delen voldoende capaciteit is om water via de zijkanten af te voeren. Eventueel valt te denken aan aanvullende maatregelen als tijdelijke opslagbassins.” Ook de reiniging van toestellen is een onderwerp. “Hierbij worden veel chemicaliën gebruikt. Je kunt voorkomen dat die in het grondwater terechtkomen door afstromend hemelwater op te vangen.”

Arcadis werkt bij de uitvoering van de opdracht behalve met het Rijksvastgoedbedrijf samen met Waterschap De Dommel en de gemeente Eindhoven. Het bedrijf had eerder op Schiphol al een vergelijkbare opdracht. Het past in een trend, zegt Van Raalten. “De gevolgen van extreem weer komen steeds prominenter in beeld bij infrabeheerders. Rijkswaterstaat bekijkt dit bijvoorbeeld voor het rijkswegennet.”

Volgens Van Raalten is het van belang dat ook ProRail en de NS gaan bekijken of treinstations en andere spoorvoorzieningen klimaatbestendig zijn. “Kijk maar wat er gebeurde tijdens de zeer koude week die we achter de rug hebben. Drie grote stations hadden te kampen met wateroverlast en gesloten perrons als gevolg van gesprongen leidingen. Dit is geen incident. Hiernaar moet goed worden gekeken om herhaling te voorkomen.”

Meer informatie

Bericht van Arcadis over opdracht

Artikel in The Guardian

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

wat een briljante toepassing: nu nog de vraag hoe specifiek die taal is of kan worden...
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de leiding van deze bedrijven niet zou begrijpen wat ze doen. Is het dan toch onkunde of wentelen ze de kosten gemakkelijk af op de overheid?
Breng het toezicht op alle lozende bedrijven terug onder het gezag van de waterdiensten als Rijkswaterstaat en de Waterschappen. Daar zit de expertise op dit gebied. We staan met de waterparagraaf voor een enorme opgave, en de uitdaging is beter op zijn plaats bij de waterdiensten.
@Fred SandersIk denk dat wetenschappers te veel willen onderzoeken om hun studenten lesstof te verschaffen en moet daarbij steeds denken aan de Eierlandse dam en prof. Marcel Stive. 25 jaar geleden wist hij al dat er vóór en áchter deze 850 meter lange strekdam begrijpelijke stromingsproblemen waren, die stromingsreacties zijn er nu nog. kustverdediging.nl 
@JacobsTja, wat zal ik zeggen, ik mis in Jos zijn verhaal over de de grote hoeveelheid Escherichia coli bacterie die in het grondwater zit, zelf al op meer dan 30 meter diepte, en ook mis ik de hoeveelheid ijzer en mangaan die in het grondwater zit, en dit alles kost veel om het eruit te halen, tot op heden wordt mijn grondwater afgekeurd en dat al tot 4 keer toe.
Dus, bezint eer gij begint, en complexe filter systemen zijn nu niet bepaald goedkoop in aanschaf maar vragen ook onderhoud. En laten we het een hebben over die andere stofjes, zoals medicijnen, ook deze dringen diep door in de grond, en deze zijn niet zo gemakkelijk eruit te halen, persoonlijk ben ik niet zo blij met een chemokeur van een ander... Mvg John