Bij het evenement Challenging Blue Monday presenteerden zeven startups hun oplossing voor een maatschappelijke uitdaging op basis van klimaatverandering. AQysta won met een innovatieve irrigatiepomp.
De ‘Barsha Pump’ pompt op basis van de stromingsenergie van de rivier water naar hoger gelegen landbouwarealen. De pomp is heel geschikt voor onherbergzame gebieden en wordt al voor irrigatie gebruikt in onder meer Indonesië, Nepal, Spanje en Zambia. AQysta won de prijs tijdens Challenging Bleu Monday. Dit evenement vond vandaag (15 mei) in Delft plaats en werd georganiseerd door het Valorisatieprogramma Deltatechnologie & Water.
Demissionair minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu reikte de prijs uit. Volgens de jury lost het Delftse bedrijf een groot maatschappelijk vraagstuk op, vertelde ze. “Irrigatie is heel complex in bepaalde gebieden. De duurzame wijze waarop aQysta de irrigatiepomp vormgeeft, in combinatie met de opschaalbaarheid van de innovatie, maakt aQysta de grote winnaar van vandaag.”
Het bedrijf veroverde een podiumticket voor de grote finale tijdens het innovatie-evenement Making Waves van 7 september op de Afsluitdijk. De andere genomineerden waren De DakDokters (zet zich in voor meer groen op daken) en TAHMO (wil een groot netwerk van weerstations in Afrika ontwikkelen). In eerdere voorronden gingen al tickets naar de Waddenvereniging voor het idee van de vismigratierivier en naar het bedrijf Villagepump dat een innovatieve drinkwaterpomp voor ontwikkelingslanden maakt.
Schultz van Haegen maakte ook bekend dat Kofi Annan, van 1997 tot en met 2006 secretaris-generaal van de Verenigde Naties, aanwezig zal zijn bij Making Waves. “Veel landen kampen met de problemen van samenleven met water. Nederlandse innovaties kunnen hen helpen. Ik ben heel blij dat Kofi Annan bereid is naar Nederland te komen om dat gezamenlijke belang te onderstrepen en daarbij de belangrijke relatie tussen water, voedsel en energie benadrukt.”
Een andere spreker was prins Constantijn, gezant van het programma StartupDelta. Hij vindt dat startende ondernemers beter moeten nadenken over hun groeistrategie. De prins pleit wat betreft de watersector ervoor dat publieke gebiedsbeheerders hun rol als ‘launching customer’ pakken. “Zorg voor experimenteerruimte voor overheden en innovatoren.”
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren.