secundair logo knw 1

Waterschap Aa en Maas treedt als eerste waterschap toe tot AquaMinerals (AQM), het samenwerkingsverband dat grondstoffen van drinkwaterbedrijven vermarkt. Volgens directeur Olaf van der Kolk van AquaMinerals in Nieuwegein hebben meer waterschappen belangstelling om te participeren in het samenwerkingsverband van de drinkwatersector.

Om de rest- en grondstoffen die gewonnen worden uit afvalwater maximaal tot waarde te brengen heeft Aa en Maas toenadering gezocht tot AquaMinerals. “Dit nieuwe partnerschap belooft het begin te zijn van een grotere beweging,” laat het waterschap weten, dat daarmee doelt op de ambitie om te komen tot ‘rendabele duurzame afzetketens’.

In het Waterbeheerplan 2016-2021 van Aa en Maas staat de doelstelling omschreven om bij alle zuiveringen, waar dat rendabel is, energie en grondstoffen te winnen. “De afzet van de grondstoffen vraagt om kennis van diverse marktketens en kennis op het vlak van contracten en wet- en regelgeving rondom afvalstoffen en productverantwoordelijkheid. AquaMinerals heeft deze ervaring. Vandaar.”

Meer interesse
Aa en Maas is niet het enige waterschap dat zich wil aansluiten bij AQM, zegt directeur Van der Kolk: “Zowel bij AquaMinerals als Waterschap Aa en Maas hebben verschillende waterschappen kenbaar gemaakt eveneens interesse te hebben in een participatie in AQM. Deze gesprekken gaan we uiteraard graag aan. Of en, zo ja, welke waterschappen uiteindelijk toetreden is op dit moment onbekend. We zouden tevreden zijn als het lukt om volgend jaar vijf nieuwe participanten te kunnen verwelkomen.”

Met de toetreding van Aa en Maas krijgt Aquaminerals naast de drinkwaterbedrijven een nieuw soort aandeelhouder. De voorgenomen toetreding van het waterschap heeft tot ‘een gezonde discussie’ geleid binnen het verband, stelt Van der Kolk. “Maar die ging in veel gevallen over het precieze formuleren van de uitgangspunten. Opvallend was hoe gelijkgezind de sectoren zijn. Over belangrijke zaken als valorisatie, compliance en verdeling van de (organisatie-)kosten is nauwelijks discussie gevoerd.”

Twee type aandelen
De toetreding van het waterschap heeft wel tot wijzigingen in de reglementen geleid. AQM heeft nu twee type aandelen, een voor drinkwaterbedrijven en een voor waterschappen. Van der Kolk: “In principe zijn deze geheel gelijk, maar de bedoeling hiervan is dat - in uitzonderlijke gevallen - bepaalde besluiten kunnen worden genomen door die sector waar dit besluit betrekking op heeft.”

Ook moest de ‘weging’ worden aangepast. Van der Kolk: “In het oude model was het aantal aandelen per participant gebaseerd op het productievolume aan drinkwater. In het nieuwe model worden de waterschappen ‘gewogen’ op basis van het aantal vervuilingseenheden.”

Met de komst van de waterschappen krijgt AQM meer rest- en grondstoffen om af te zetten op grondstoffenmarkt. Zo brengt waterschap Aa en Maas op dit moment zo’n 4.500 ton aan grond- en reststoffen uit afvalwater op de markt. “Het gaat onder andere om fosfaat, teruggewonnen op de zuivering in Cuijk (en in 2018 ook in ’s-Hertogenbosch) en cellulose teruggewonnen op de zuivering in Aarle-Rixtel,” laat Aa en Maas weten. Op termijn wil het waterschap ook alginaat en grondstoffen voor de productie van bioplastics gaan leveren aan AQM ter vermarkting.

'Leuke nieuwe uitdaging'
Als meer waterschappen zich gaan aansluiten zal de hoeveelheid grondstoffen toenemen die AQM op de grondstoffenmarkt moet afzetten. “Een erg leuke nieuwe uitdaging,” stelt Van der Kolk. Voor de grondstoffen uit het afvalwater moeten nieuwe afzetgebieden gezocht worden, beaamt de directeur. “Er zijn overigens wel gemeenschappelijke afzetgebieden waar de stoffen uit beide sectoren kunnen worden toegepast. Dan moet je denken aan de agrosector waar bijvoorbeeld zowel onthardingskalk als struviet wordt toegepast.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.