Het rioolgemaal Scheveningen aan de aan de Haringkade in Den Haag. Inzet (vlnr) de drijflaagverwijderaar, de oude situatie en de nieuwe situatie

In een pilot wordt onderzocht of met een drijflaagverwijderaar het rioolgemaal in Scheveningen te vrijwaren is van kostbare periodieke reiniging. De gepatenteerde reiniger ROLAPAC van producent Ro.Pa.Tec verwijdert de drijvende vetlaag in de pompkelder door een extra opening aan de bovenzijde van de kelder.

Het rioolgemaal in Den Haag, dat wordt beheerd door Delfluent Services, voert het afvalwater van de wijk Scheveningen af, met een capaciteit van 28.000 liter water per minuut. Daar zorgen twee pompinstallaties voor. Het rioolgemaal liep regelmatig vast door vuil in het riool, zoals vochtige doekjes, vaatdoekjes, frituurvet, maandverband en condooms. 

Tijdrovend en kostbaar proces
Om de drijvende vet- en vuillaag te verwijderen moesten de installaties stil worden gezet, een tijdrovend en kostbaar proces, dat bovendien belastend was voor milieu en woonomgeving: het vuil moest met zuigauto’s worden weggevoerd naar afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) Houtrust. Tot 5 keer per jaar moest het rioolgemaal schoongemaakt worden tijdens een onderhoudsstop.

Doordat de zuigmonden onder in de pompkelder zijn geplaatst vormt zich aan de bovenzijde een drijvende vetlaag. In de loop van de tijd wordt deze drijvende vetlaag steeds dikker, waardoor de transportpompen verstopt raken. Met de nu geïnstalleerde drijflaagverwijderaar wordt afvalwater niet alleen via de laaggeplaatste zuigmonden afvalwater weggezogen, maar ook via een extra opening aan de bovenzijde van de kelder. 

Drijflaagverwijderaar oud nieuw wit Vlnr de drijflaagverwijderaar, de oude situatie en de nieuwe situatie

Nieuwe zuigmonden
De modulair opgebouwde ROLAPAC bestaat uit nieuwe DN500 zuigmonden waarop een verbinding met de centrale DN350 afvoerbuis is aangebracht. Bovenop de centrale afvoerbuis is een op maat gemaakte korf geplaatst waardoor het afvalwater met drijflaagvuil weggezogen kan worden. De korf en centrale buis worden gesplitst via een speciaal gemodificeerde pneumatische afsluiter. De afsluiter is gekoppeld aan de centrale besturings- en signaleringsinstallatie van het rioolgemaal. De centrale buis is voorzien van een spoelwateraansluiting, zodat het eventuele achtergebleven vet in de leiding wordt doorgespoeld.

Uit de proef blijkt dat opeenhoping van de vetlaag wordt teruggedrongen met als gevolg dat het niet langer nodig is om 5 keer per jaar een onderhoudsstop met bijbehorende professionele schoonmaak in te plannen, aldus producent Ro.Pa.Tec. "Eén jaarlijkse check kan volstaan."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...