Verschillende teams die deze zomer aan The Ocean Race Europe deelnemen, zullen met wetenschappelijke apparatuur aan boord metingen verrichten om microplastics in het water en gegevens over de impact van de klimaatverandering op de zeeën vast te leggen. 

Aan de race nemen twee bootklassen deel, IMOCA 60's en VO65's. Twee VO65-teams, AmberSail2 en W Ocean Racing, zullen tijdens de race monsters nemen van microplastics, terwijl één IMOCA 60-boot, die wordt gevaren door het 11th Hour Racing Team, oppervlaktemetingen zal verrichten van kooldioxide (CO2), de temperatuur van de zee en het zoutgehalte - indicatoren van klimaatverandering. 

Waterneutraal
Het 11th Hour Racing Team streeft ook naar een waterneutrale deelname en is daarvoor een partnerschap aangegaan met de Nederlandse organisatie Water Footprint Implementation, het initiatief van wijlen hoogleraar Arjen Hoekstra.

De gegevens die tijdens de Ocean Race Europe worden verzameld, worden ter beschikking gesteld van wetenschappelijke organisaties die deze problemen bestuderen en in kaart brengen. Metingen van CO2 door het 11th Hour Racing Team zullen worden gebruikt door EuroSea, een door de Europese Commissie gefinancierd programma dat de rol van de oceaan in de klimaatverandering onderzoekt en het systeem voor oceaanobservatie optimaliseert. 

Ocean Race
The Ocean Race Europe komt in de plaats van de Ocean Race, de zeilrace rond de wereld, die vanwege de coronapandemie is uitgesteld tot het 3e kwartaal van 2022. De start van de Europese editie is 26 mei in Lorient in Noordwest Frankrijk en eindigt eind juni in Genua, Italië. 

De boten varen een belangrijk deel van de race in de westelijke Middellandse Zee. "De Middellandse Zee is zeer efficiënt in het absorberen van CO2. Maar haar vermogen om dit te doen kan variëren en moet nauwlettend in de gaten worden gehouden, daarom zijn aanvullende gegevens zo nuttig. Samenwerken met de zeilgemeenschap aan deze zoektocht is een geweldige kans om onze interesse en passie voor de zee op één lijn te brengen voor een gemeenschappelijk doel", verklaart Toste Tanhua van EuroSea. 

Ook de Surface Ocean Carbon Dioxide Atlas (SOCAT) zal de CO2-data van de 11th Hour Racing Teamgebruiken. Het project levert gegevens voor de Global Carbon Budget, een jaarlijkse beoordeling van CO2-niveaus, die informatie verschaft voor doelstellingen en voorspellingen voor CO2-reductie. 

Microplastics
De VO65-teams verzamelen gegevens over microplastics. Deze data moeten bijdragen aan de ontwikkeling van een driedimensionale kaart van al het plastic in de oceaan. De monsters zullen worden geanalyseerd door wetenschappers van het GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel en de gegevens zullen worden gemodelleerd door een team van de Universiteit Utrecht, dat zal onderzoeken in hoeverre de microplastics in de voedselketen en de diepzee-ecosystemen terecht kunnen komen. 

Erik van Sebille, oceanograaf aan de Universiteit Utrecht, zegt: "Het unieke van The Ocean Race is dat de schepen bliksemsnel gaan. Deze snelheid is een geweldige kans voor ons, omdat het betekent dat de metingen op verschillende locaties worden gedaan met een minimum aan tijd ertussen, wat betekent dat de oceaanstromingen niet zullen zijn veranderd tijdens de bemonstering. Dit maakt de interpretatie van de waarnemingen veel gemakkelijker. Het meten van microplastics in de oceaan is echt moeilijk werk, en hoe meer organisaties en teams meehelpen, hoe meer gegevens we krijgen." 

Tijdens een proloog van de race zal de boot Ambersail2 ook gegevens verzamelen in de Oostzee in Noord-Europa. De data zullen worden gedeeld met het Instituut voor marine onderzoek van de Universiteit van Klaipeda in Litouwen voor verder onderzoek naar de verontreiniging van de Oostzee.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...