secundair logo knw 1

In oktober openen (vlnr) gedeputeerde Arne Schaddelee, burgemeester Frans Backhuijs en wethouder Marieke Schouten van Nieuwegein en Diederik Samson (Europese Commissie) het waterstoftankstation in Nieuwegein

De rwzi als energiefabriek. Een succesvol concept met nóg meer potentie dan tot nu toe benut. Biogas uit slibvergisting blijkt een uitstekende grondstof voor de productie van groene waterstof. De techniek is er, maar is er ook een business case? Daar lijkt het wel op: vraag en aanbod vallen samen bij de waterschappen.

Tekst Hans Oerlemans

Waterschap Vechtstromen had afgelopen najaar de primeur met de eerste waterstoftrekker in de sector. De regionale media pakten er groot mee uit. Een loonwerker gaat vijf jaar lang watergangen maaien met een trekker van het type H2 Dual Power van New Holland. Hij is uitgerust met vijf blauwe waterstofcilinders op de cabine. Overigens is de machine nog niet volledig fossielvrij. De brandstof is een mix van diesel en waterstof. Hoe zwaarder het werk, hoe meer diesel wordt bijgemengd. Dit model geldt als een tussenstap naar het totaal uitfaseren van diesel.

Over pakweg 15 jaar zouden de waterschappen weleens hoofdzakelijk nog met door waterstof aangedreven zwaar materieel kunnen werken. Dat is althans hoe Jos Boere het voor zich ziet. Boere is directeur van KWR-zusterbedrijf Allied Waters en dat is weer een partner in Hysolar. Een publiek-privaat initiatief om gebruik van groene waterstof te stimuleren. Hysolar opende in oktober 2021 een waterstoftankstation nabij het terrein van KWR in Nieuwegein. Dit jaar komt daar een elektrolyser bij om zelf in de productie te voorzien.