secundair logo knw 1

In Amsterdam vaart de Roboat, een autonoom varende boot met drie toepassingen: personenvervoer, (afval)logistiek en het monitoren van waterinfrastructuur en waterkwaliteit. Gisteren werden twee prototypes afgeduwd.

De boot is ontwikkeld door het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) in samenwerking met Massachusetts Institute of Technology (MIT). Watercyclusbedrijf Waternet is een van de partners.

De ontwikkeling vergde 5 jaar, met nu de test van een full-scale prototype in de Amsterdamse grachten. De boten kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet: passagiersvervoer, ophalen van vuilnis, leveren van goederen.

Het is een volledig elektrische boot met een batterij ter grootte van een kleine kist, waardoor hij tot 10 uur kan varen en draadloos kan worden opgeladen. Met behulp van GPS bepaalt de boot autonoom een veilige route van A naar B, terwijl hij voortdurend de omgeving scant om botsingen met objecten, zoals bruggen, pilaren en andere boten, te voorkomen. Kleine camera's op de boot leiden hem naar een aanmeerstation, of andere boten, waar bij ze specifieke QR-codes detecteren.

De boten varen veel secuurder dan een mens ooit zou kunnen, claimen de ontwikkelaars. Doel is onder meer om vaarwegen in de stad te gebruiken voor logistieke doeleinden, zodat straten en wegen in de binnenstad worden ontlast.

Het project is klaar voor de volgende stap, stellen de initiatiefnemers: pilots in steden en commercialisering van de technologie. “Drie toepassingen staan daarbij centraal: personenvervoer, (afval)logistiek en het monitoren van waterinfrastructuur en waterkwaliteit.”


UPDATE 29 OKTOBER:

Bij het monitoren van de waterkwaliteit gaat het met name om het meten van algengroei in de Amsterdamse grachten, zeggen de initiatiefnemers in reactie op vragen over opzet van de waterkwaliteitsmetingen. "De sensor is ontworpen om continu te werken, zodat we in staat zullen zijn de waterkwaliteit rond het kanalennetwerk effectiever te bewaken dan met de huidige methoden, die afhankelijk zijn van vaste sensorstations."

In principe kunnen de gegevens rechtstreeks worden gebruikt om Waternet te waarschuwen wanneer zich een beginnende algenbloei voordoet, aldus de initiatiefnemers. De detectie van algenconcentraties kan worden gebruikt om het meetmodel van de waterkwaliteit te verfijnen. "Dit kan dan leiden tot een meer betrouwbare aanpak van het waterkwaliteitsbeheer."

Het Amsterdamse watercyclusbedrijf heeft bij de ontwikkeling van de Roboat meegewerkt met het identificeren van de algensoorten die voorkomen in de Amsterdamse grachten en bij het uitvoeren van veldtesten om de prestaties van onze prototype sensoren te evalueren, laten AMS Institute en MIT weten. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.