secundair logo knw 1

Royal HaskoningDHV heeft tijdens de Water & Energy Exchange conferentie (WEX) 2023 de Innovation Award in Digitalised Water Management gewonnen met Twinn Aquasuite-software. Waterschapsbedrijf Limburg (WBL) maakt gebruikt van de applicatie.

De dinsdag uitgereikte WEX award aan Royal HaskoningDHV en WBL betekent een erkenning als ‘de best-in-class digitale infrastructuurprojecten en AI-initiatieven’ binnen de waterindustrie.

Twinn Aquasuite software gebruikt machine learning om in een zeer vroeg stadium te detecteren als pompen achteruit beginnen te gaan of dat de druk in leidingen afneemt, wat duidt op gevaar voor een verstopping. De digitale twin geeft deze waarschuwingen door aan de centrale controlekamer, waarna operators kunnen ingrijpen.

De digital twin, ook genomineerd voor De Vernufteling, de prijs van de Koninklijke Nlingenieurs, wordt door WBL toegepast. Met de software overziet het waterschap de werking van het afvalwatertransportsysteem, bestaande uit onder andere 17 rioolwaterzuiveringsinstallaties, 5 slibontwateringsinstallaties en 150 gemalen.

"In de toekomst wil WBL deze oplossing uitbreiden naar 3.000 gemeentelijke waterstations om echt inzicht te krijgen in hoe de waterketen als geheel werkt", stelt Léon Verhaegen, senior projectleider ICT en Innovatie bij WBL.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.