secundair logo knw 1

De normsubcommissie Watermicrobiologie van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) gaat zich buigen over een nieuwe NEN-norm voor versnelde detectie van Escherichia coli (E. coli) in drinkwater, de zogeheten reversed transcriptase-PCR (RT-PCR).

Het ontwikkelen van een NEN-norm voor RT-PCR kan de detectie van E. coli aanzienlijk versnellen. De resultaten van het huidige onderzoek met behulp van kweekmethoden, laten vaker langer dan een dag op zich wachten. Met de RT-PCR-methode zijn de resultaten al na 4 à 5 uur bekend.

Drinkwaterbedrijven hebben baat bij een snellere uitslag, omdat de levering van drinkwater eerder dan nu kan worden hervat als blijkt dat het water veilig is voor concumptie. Ook wordt het risico op ziekte verlaagd. Een nieuwe NEN-norm met de snelle methode levert daarom zowel een gezondheidskundig als economisch voordeel op, stelt het instituut.

Concept
De normsubcommissie Watermicrobiologie, bestaande uit circa vijftien leden afkomstig van organisaties die vooral in de drinkwatersector actief zijn, begint aankomend najaar met het opstellen van een concept normontwerp. Belanghebbenden die input willen geven worden uitgenodigd dat te doen.

De basis voor de RT-PCR methode werd vijftien jaar geleden gelegd door het laboratorium WLN (een dochteronderneming van Waterbedrijf Groningen en WMD Drinkwater, voorheen bekend als Waterlaboratorium Noord) en is sindsdien in samenwerking met andere waterlaboratoria verder ontwikkeld.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft begin dit jaar toestemming gegeven om de RT-PCR methode voor E.coli als alternatief te gebruiken voor de wettelijke kweekmethode. Ze stelde wel een voorwaarde, namelijk dat indien de bacterie werd aangetoond door de RT-PCR-methode, de uitkomst bevestigd moet worden met de wettelijk voorgeschreven kweekmethode.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.