secundair logo knw 1

Een gemaal ter illustratie | Foto Wetterskip Fryslân

Op 20 januari 2027 treedt de nieuwe Europese Machineverordening in werking. De wetgeving vervangt de huidige Machinerichtlijn en introduceert belangrijke wijzigingen die zowel fabrikanten als gebruikers van machines aangaan. Om bedrijven te helpen bij deze transitie, wordt vanaf januari 2025 een centraal platform gelanceerd.

Het nieuwe platform is een uitgebreide bron van praktische ondersteuning en actuele informatie, gericht op het soepel implementeren van de nieuwe regelgeving. De Europese Machineverordening is een modernisering van de bestaande wetgeving, bedoeld om beter aan te sluiten bij de huidige technologische ontwikkelingen.

Een van de meest opvallende veranderingen is de uitgebreide definitie van het begrip ‘machine’. Niet alleen fysieke componenten vallen hieronder, maar ook digitale elementen en software met veiligheidsfuncties worden nu expliciet meegenomen. Voor hoog-risico-machines worden strengere conformiteitsbeoordelingen verplicht. Daarnaast introduceert de wet de mogelijkheid om gebruiksaanwijzingen en conformiteitsverklaringen digitaal beschikbaar te stellen, wat het proces efficiënter en duurzamer maakt.

De noodzaak van deze veranderingen wordt onderstreept door de snelheid waarmee technologieën in de industrie zich ontwikkelen. De huidige Machinerichtlijn schiet tekort in het bieden van voldoende garanties voor veiligheid en gezondheid in een digitale en steeds complexere omgeving.

Evenementenkalender
Het Platform Machineverordening is specifiek ontwikkeld om bedrijven te begeleiden tijdens de overgangsperiode. Op de website vinden bezoekers onder meer een heldere uitleg over de nieuwe veiligheids- en gezondheidseisen, praktische tools en stappenplannen waarmee bedrijven hun processen en producten kunnen aanpassen en een evenementenkalender met workshops, seminars en andere bijeenkomsten om kennis te delen.

Met deze middelen kunnen zowel grote als kleine bedrijven op tijd inspelen op de veranderingen. De overgangsperiode, die loopt tot januari 2027, biedt bedrijven de mogelijkheid om hun compliance op orde te brengen zonder onnodige druk.

Het platform is een initiatief van de Taskforce Communicatie Machineverordening, waarin diverse partijen samenwerken, waaronder het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, RAI Vereniging, TNO, NEN, FME, Koninklijke Metaalunie en andere belanghebbenden. Door deze samenwerking wordt gegarandeerd dat de geboden informatie objectief, betrouwbaar en toepasbaar is voor de praktijk.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd? 
Niet zo vreemd dat van die akker- en weidevogelsoorten de populaties teruglopen . Dat kan je zo hebben als je het vol zet met zonnepanelen en windturbines (birdblenders).
Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.