secundair logo knw 1

De Sint Servaasbrug in Maastricht staat op het lijstje van Maasobjecten waarbij vernieuwing nodig is I foto: Dennis Jarvis via Flickr

Rijkswaterstaat heeft onlangs de opdracht voor ingenieursdiensten bij de modernisering van de bediening en besturing van Maasobjecten gegund aan IMPAKT Ingenieursbureau. Dit is een samenwerkingsverband van Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV en Pilz Nederland.

De operatie is geen overbodige luxe, blijkt uit de toelichting van Rijkswaterstaat. De meeste aandrijfinstallaties in sluizen, beweegbare bruggen en gemalen in de Maas en bijbehorende kanalen naderen het einde van hun levensduur, evenals de ICT-systemen voor de bediening. Om ze te kunnen moderniseren, is eerst duidelijkheid nodig over wat er precies moet gebeuren. Dit karwei is voor IMPAKT Ingenieursbureau. Dat is daarmee inmiddels al begonnen.

Ingrepen per object geïnventariseerd
Het bureau gaat samen met Rijkswaterstaat per sluis, brug en gemaal inventariseren welke ingrepen nodig zijn. Ook wordt onder meer een referentie ontwerp gemaakt en de vereiste vergunningen in beeld gebracht. Rijkswaterstaat geeft als voorbeeld deze vraag: moet bij een sluis alleen de elektromotor van de aandrijfinstallatie vervangen worden of ook de hydraulische cilinder en draaipunten?

Op basis van de inventarisatie wordt de verdere aanpak bepaald. Daarna volgt de aanbesteding van het contract voor de uitvoering van de renovatiewerkzaamheden. Het duurt nog wel even voordat het zover is. Rijkswaterstaat verwacht dat in 2026 de uitvoering van start kan gaan.

Onder programma Vervanging en Renovatie
De moderniseringsslag valt onder het omvangrijke programma Vervanging en Renovatie van Rijkswaterstaat. Het doel is dat de automatiseringssystemen en elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties straks weer zijn toegerust voor de toekomst en betrouwbaarder functioneren. Ook de beveiligings- en monitoringsapparatuur op de Maasobjecten wordt vernieuwd. Het gaat onder andere om de camera’s, sensoren, afsluitbomen, oproepinstallaties en scheepvaartseinen.

MEER INFORMATIE
Toelichting door Rijkswaterstaat 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

@Johan FliermanDe metingen van die afgelopen 120 jaar geven maar al te duidelijk aan hoeveel invloed dus de mens heeft.
Nu dan 7 miljard mensen die echt geen stapje terug willen doen.
We blijven dus al die fossiele materialen gewoon in de fik steken.
De wereld wordt daar een aardig stormachtig ruig planeetje van.
Veel succes met deze geweldige actie, samenwerken met onze buren! Maar vergeet niet dat ze in Duitsland een andere taal spreken, ook m.b.t. het water, meetmethodes, waarden en normen. 

De aarde regelt haar zaken zelf daar hebben we als mensen geen enkele invloed op ze is er al miljarden jaren en we meten pas 120 jaar onze invloed dus…
Als de twee probleemkelders zijn afgesloten dan lopen we toch geen risico meer? Of zijn de verkeerde kelders per ongeluk afgesloten?
De waterschappen blijven achter bij de hoeveelheden neerslag die de komende jaren op ons afkomen. Dijkverhoging zal geen uitweg bieden in de ontstane situatie en zelfs gevaarlijk. Geef water zelf de ruimte in de huidige tijd en ga het gesprek aan met de landbouw of laat de landbouw zelf beslissen in kritieke regio's. Neerslaghoeveelheden van boven de 100 mm in een etmaal is geen uitzondering in deze tijd fase.