secundair logo knw 1

Foto: Infratech / X

Het aannemersbedrijf Boskalis Nederland heeft de InfraTech Innovatieprijs 2025 gewonnen voor Buoycrete stabilisatie, een betonoplossing die de levensduur van kades met dertig jaar verlengd. Ook De Natuurladder (Dura Vermeer & Heijmans) en een nieuwe methode voor wegonderhoud (Provincie Gelderland) zijn bekroond.

De winnaars zijn vandaag bekendgemaakt op de tweede dag van de vakbeurs InfraTech 2025 in Rotterdam Ahoy. Zij werden door de vakjury gekozen uit bijna vijftig inzendingen en negen nominaties in drie categorieën: productinnovaties, procesinnovaties en duurzame samenwerking. Hierbij leverde watersector een aanzienlijke bijdrage.

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat reikte de prijzen uit. Hij noemde in zijn toespraak het belang van de infrasector voor Nederland. “De grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis ligt voor ons, en jullie innovatieve oplossingen zijn cruciaal om deze uitdagingen aan te gaan. Samen kunnen we met beperkte middelen en slimme technieken de infrastructuur in Nederland duurzaam en toekomstbestendig maken.”

De drie winnaars
Boskalis Nederland krijgt de Infratech Innovatieprijs in de categorie productinnovaties. Het gaat om Buoycrete stabilisatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een stabiel onderwater betonmengsel met een hoge druk-sterkte en een neutraal drijfvermogen. Dit heeft vooral een grote meerwaarde bij herstelwerkzaamheden van kades; de levensduur wordt met minimaal dertig jaar verlengd. Boskalis renoveert en versterkt momenteel Amsterdamse kademuren met Buoycrete.

Dura Vermeer en Heijmans winnen bij de procesinnovaties. Zij zijn de initiatiefnemers van De Natuurladder. De methode helpt bij het ontwikkelen van concrete stappen om milieudoelstellingen binnen projecten te bereiken, door de focus te leggen op leiderschap en gedragsverandering. Het concept toont aan hoe kleine veranderingen in werkprocessen al een grote impact kunnen hebben op natuur en milieu.

De derde winnaar heeft geen relatie met de watersector, De provincie Gelderland wint met Asphalt Recycling Train de categorie duurzame samenwerking. Hiermee wordt oud asfalt direct op locatie gerecycled, wat bijdraagt aan duurzaam wegonderhoud. De trein bestaat uit een reeks geavanceerde machines die samenwerken om het asfalt te verwarmen, los te maken, te verwerken en opnieuw aan te brengen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Is er ook gedacht aan de mogelijkheid deze zout/zoet oppositie deels te gebruiken voor energiewinning? Immers zoet en zout water hebben een verschil in osmotische druk, waardoor het mogelijk is die op te vangen en volkomen uitstootvrije energie te leveren. Dit noemen we Blue Energy. Inmiddels is er een proefcentrale op de Afsluitdijk. Laat het niet bij proeven blijven!
Ik begrijp de zorgen van het waterschap. Maar hebben ze dan zelf geen middelen in handen om het landgebruik te sturen, of beperkingen op te leggen aan nieuwe teelten die de waterkwaliteit negatief beïnvloeden? Ze zijn toch niet onmachtig? De "Factsheet aanpassen grondgebruik voor KRW" (FLO Legal, 2023) geeft aan dat waterschappen wel degelijk instrumentarium ter beschikking hebben bezitten om het landgebruik te kunnen sturen. Waar het helaas aan ontbreekt is bestuurlijk lef om dit instrumentarium in te zetten.
Zeer interessant!
Veel succes met de verdere onderzoeken.
Geachte mevr. Sien Kok,
alles is onlosmakelijk atomair verbonden binnen relativiteit van tijd/ruimte en eenheid geest stof, telen zonder chemie, inschakelen industrie en prive personen telt allemaal, maar denk ook even aan satellieten met hun negatieve effect op klimaat, 24/7. U geeft oude wetmatigheden een nieuw jasje. Succes, Jan Kalverdijk
Interessant. Hoe staat het met de PFAS-hoeveelheden die bij Chemelot in de Maas worden geloosd, wordt hier wel op gehandhaafd?