secundair logo knw 1

Hoogwater IJssel in december 2023, nabij Dieren | Foto Royal HaskoningDHV

In 2025 implementeert de Rijksoverheid de Wet weerbare kritieke infrastructuur (Wwke). De wet is bedoeld om kritieke entiteiten weerbaarder te maken tegen fysieke dreigingen, zoals klimaatverandering. Is Nederland voorbereid? “Het bewustzijn groeit”, zegt Eric Delhez, Leading Professional Asset Management bij Royal HaskoningDHV.


Tekst Rens Nijholt


Steeds vaker vormen klimaatextremen een bedreiging voor onze samenleving. Daarom moeten kritieke sectoren, zoals de drinkwater-, afvalwater-, energie- en transportsector, hun assetportfolio’s op weerbaarheid toetsen. Voorbeelden hiervan zijn infrastructuurnetwerken, watersystemen of vastgoedportfolio’s. Het uitvallen van assets in deze sectoren kan namelijk grote gevolgen hebben voor de maatschappij.

De Wet weerbaarheid kritieke entiteiten (Wwke) is de Nederlandse invulling van de Europese CER-richtlijn. Om de levering van essentiële diensten binnen alle lidstaten te borgen, zoals energie, transport, het bankwezen, infrastructuur en de distributie van levensmiddelen. Allemaal zaken die gegarandeerd moeten zijn in een veilig Nederland.

Extreem weer
eulderink juliette 180 vk 2Juliette Eulderink“Er komt meer en vaker extreem weer op ons af”, zegt Juliette Eulderink, adviseur klimaatadaptatie bij Royal HaskoningDHV. Is Nederland goed voorbereid op het klimaat van de toekomst? Voorbeelden waaruit blijkt dat er nog werk te doen is, zijn er genoeg, zegt Eulderink. “De recent ondergelopen A1 is een goed voorbeeld.”  

Eind juli haalde deze snelweg het nieuws doordat hevige regenbuien zorgden voor een ondergelopen snelweg. Auto’s liepen vast in het water en moesten weggevoerd worden. "Het onderzoek loopt nog, dus meer dan speculeren kan nu niet. Als de nieuwe wet straks van kracht is, dan schrijft deze voor dat er beoordeeld moet worden of de verstoring van zo’n belangrijke weg leidt tot maatschappelijke ontwrichting. Daarbij moet gekeken worden naar de impact op vitale waarden, zoals de economie en veiligheid", zegt Eulderink.

Een extremer voorbeeld is de overstroming in Limburg in 2021. De waterschade liep in de honderden miljoenen. “Daar ontstond discussie over wat verzekerd was en wat niet”, zegt Eulderink. “Hoewel de schade grotendeels vergoed werd, pleitte het verzekeringswezen om meer te doen aan adaptieve maatregelen om toekomstige schade te voorkomen.” 

Hectiek van alledag
Waarom moet er vaak eerst iets ernstigs gebeuren voordat organisaties acties ondernemen? Volgens Delhez komt dat onder meer doordat Eric DelhezEric Delhezde focus van organisaties meestal op de hectiek van alledag ligt.

“Het managen van een assetportfolio vraagt, naast de dagelijkse operatie, ook bewustzijn en aandacht voor toekomstscenario’s en bijbehorende risico’s en kansen. Tegelijkertijd ontbreekt vaak de specifieke kennis of capaciteit om dergelijke risico-analyses te doen en op basis daarvan waardegedreven afwegingen te maken over de te treffen maatregelen.”

'Niets doen levert ons nu al financiële en maatschappelijke schade op'

Toch gloort er, mede door de invoering van de Wwke, hoop, zegt Eulderink. “Het bewustzijn groeit bij organisaties. We zien dat fysieke dreigingen ook ons aangaan – het niets doen levert ons nu al financiële en maatschappelijke schade op. Organisaties willen maatregelen nemen om de risico’s vanuit het veranderende klimaat te minimaliseren. De Wwke helpt organisaties zich bewuster te worden van de gevolgen van klimaatrisico’s.”

Generatoren met droge voeten 
Deze maatregelen kunnen per organisatie en situatie verschillen, zegt Eulderink. “Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van drempels of plaatsen van schotten of tijdelijke keringen in kritische gebouwen, of het aanbrengen van additionele ventilatie of koeling in kritische installatieruimtes.” Maar ook het verplaatsen van kritieke apparatuur in ziekenhuizen. “Vaak zie je dat zorginstellingen hun stroomgeneratoren in de kelder hebben staan. Bij een overstroming loopt de kelder vaak als eerste onder en zit een ziekenhuis mogelijk zonder stroom.”

Het ziekenhuis in Doetinchem kondigde begin september het rampenplan af vanwege noodweer; het regenwater stroomde naar binnen en de ingang van de spoedeisende hulp was met zandzakken afgezet. Risico’s werden snel duidelijk: patiënten werden tijdelijk doorverwezen naar ziekenhuizen in de buurt en ruimtes moesten gedesinfecteerd worden. 

De impact van een klimaatgebeurtenis kan groot zijn. Echter hoeft de oplossing soms helemaal niet ingewikkeld te zijn, zegt Delhez. “Het is de kunst om erachter te komen waar kwetsbaarheden zitten.”

Stappenplan
Royal HaskoningDHV past bijvoorbeeld voor klimaatdreigingen een stappenplan toe. “Begrijpen wat klimaatverandering teweeg kan brengen is belangrijk”, zegt Delhez. “Kwetsbaarheden identificeren we door klimaatrisico’s met de assets te verbinden. Daarbij staat de impact van het uitvallen van assets op de organisatie en maatschappij centraal."

Met die bevindingen creëert het ingenieursbureau een overzicht van de kritieke kwetsbare locaties. “Dit helpt organisaties bij het prioriteren van maatregelen, om zo gericht te kunnen investeren”, zegt Eulderink. “Tot slot is het monitoren en evalueren van de assets cruciaal om de prestaties op peil te houden en incidenten zoveel mogelijk te voorkomen. Organisaties hebben hulp nodig met de juiste monitoringstrategieën, zodat hun assets bestand blijven tegen klimaatverandering. Maar we moeten ook integraal naar het systeem gaan kijken en betere keuzes maken voor de toekomst. Bijvoorbeeld ten aanzien van de locaties van kritieke assets. Het doel? Samen met de overheid en de sectoren de samenleving weerbaarder maken.” 

 

De Wet weerbaarheid kritieke entiteiten (Wwke) is gericht op het beschermen van vitale infrastructuur in Nederland, conform de Europese Critical Entities Resilience Directive. De hoofdpunten:

  • Doel: Versterken van weerbaarheid van kritieke entiteiten tegen fysieke en digitale bedreigingen.
  • Sectoren: Energie, transport, gezondheid, drinkwater, afvalwater, overheid, ruimtevaart, financiën en productie, verwerking en distributie van levensmiddelen.
  • Verantwoordelijkheden: Kritieke entiteiten moeten risico’s identificeren en maatregelen nemen om continuïteit te waarborgen.
  • Toezicht: Overheid voert controle uit en kan ingrijpen bij nalatigheid.
  • Samenwerking: Nationale en Europese samenwerking voor bredere bescherming.
 
   

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

De regering zou eerlijk en duidelijk moeten zijn naar PAS-melders: PAS-melders voldoen niet aan de wet, dus moeten ze daaraan gaan voldoen. Verzachtende omstandigheid is dat deze boeren (zogenaamd) niet wisten dat de betreffende wet nog niet definitief was, want er liep nog een procedure en het was een geitenpaadjeswet. Toon als regering dan coulance en geef ze nog een paar jaar extra om aan de regels te voldoen. En boeren die daardoor failliet dreigen te gaan zouden gecompenseerd moeten worden.
Eerlijker voor de boeren en de maatschappij.
Verwijzing naar een elementair leerboek van de mechanica der vloeistoffen voor zelfstudie en onderwijs uit 1958 voor de onderbouwing dat er bij een worst-case scenario meer dan 1 miljard M3 water over de Waaldijk kan stromen -waardoor een oppervlak van 1.000 km2 zou overstromen- is te mager. Dat voldoet niet aan voldoende wetenschappelijke onderbouwing.
Het pleidooi voor meer overleg in het kader van grensoverschrijdend waterbeheer met Duitsland en België, maar ook met Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland, is wel steekhoudend. Het stroomgebied van de Rijn beslaat naast Nederland immers Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Stroomgebied van de Maas beslaat naast Nederland ook Frankrijk, Luxemburg, België en Duitsland. Voor zover ik weet zijn er in waterschapverband slechts een aantal pilots hier momenteel concreet mee bezig o.a. via het ontwerpen en operationaliseren van grensoverschrijdend waterbeheer rondom de Overijsselse Vecht en ook voor delen van het Roer stroomgebied dat aansluit op de Maas. Ruimte voor de rivieren in Nederland gaat maar beperkte impact hebben als niet eenzelfde inhaalslag gaat plaatsvinden in de bovenstrooms genoemde landen.
Acht kennisinstituten uit Nederland, België, Duitsland en Luxemburg gaan daarom onder coördinatie van Deltares onderzoek doen naar beter beheer van grensoverschrijdende regionale stroomgebieden. De watersnood in juli 2021 heeft geleerd dat autoriteiten hier geen goed overzicht over hebben en dat kennis over de overstromings- en droogterisico’s langs de kleinere grensoverschrijdende zijrivieren van de Maas en Rijn nog heel versnipperd is.
Het artikel stelt terecht dat voor grensoverschrijdend waterbeheer nog te weinig urgentie is.
Weer een geval van: de gevolgen proberen te gaan bestrijden en de oorzaak niet aanpakken. Zo blijft het werk in de wereld. En de vervuiling. 
Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.