secundair logo knw 1

Hoogwater IJssel in december 2023, nabij Dieren | Foto Royal HaskoningDHV

In 2025 implementeert de Rijksoverheid de Wet weerbare kritieke infrastructuur (Wwke). De wet is bedoeld om kritieke entiteiten weerbaarder te maken tegen fysieke dreigingen, zoals klimaatverandering. Is Nederland voorbereid? “Het bewustzijn groeit”, zegt Eric Delhez, Leading Professional Asset Management bij Royal HaskoningDHV.


Tekst Rens Nijholt


Steeds vaker vormen klimaatextremen een bedreiging voor onze samenleving. Daarom moeten kritieke sectoren, zoals de drinkwater-, afvalwater-, energie- en transportsector, hun assetportfolio’s op weerbaarheid toetsen. Voorbeelden hiervan zijn infrastructuurnetwerken, watersystemen of vastgoedportfolio’s. Het uitvallen van assets in deze sectoren kan namelijk grote gevolgen hebben voor de maatschappij.

De Wet weerbaarheid kritieke entiteiten (Wwke) is de Nederlandse invulling van de Europese CER-richtlijn. Om de levering van essentiële diensten binnen alle lidstaten te borgen, zoals energie, transport, het bankwezen, infrastructuur en de distributie van levensmiddelen. Allemaal zaken die gegarandeerd moeten zijn in een veilig Nederland.

Extreem weer
eulderink juliette 180 vk 2Juliette Eulderink“Er komt meer en vaker extreem weer op ons af”, zegt Juliette Eulderink, adviseur klimaatadaptatie bij Royal HaskoningDHV. Is Nederland goed voorbereid op het klimaat van de toekomst? Voorbeelden waaruit blijkt dat er nog werk te doen is, zijn er genoeg, zegt Eulderink. “De recent ondergelopen A1 is een goed voorbeeld.”  

Eind juli haalde deze snelweg het nieuws doordat hevige regenbuien zorgden voor een ondergelopen snelweg. Auto’s liepen vast in het water en moesten weggevoerd worden. "Het onderzoek loopt nog, dus meer dan speculeren kan nu niet. Als de nieuwe wet straks van kracht is, dan schrijft deze voor dat er beoordeeld moet worden of de verstoring van zo’n belangrijke weg leidt tot maatschappelijke ontwrichting. Daarbij moet gekeken worden naar de impact op vitale waarden, zoals de economie en veiligheid", zegt Eulderink.

Een extremer voorbeeld is de overstroming in Limburg in 2021. De waterschade liep in de honderden miljoenen. “Daar ontstond discussie over wat verzekerd was en wat niet”, zegt Eulderink. “Hoewel de schade grotendeels vergoed werd, pleitte het verzekeringswezen om meer te doen aan adaptieve maatregelen om toekomstige schade te voorkomen.” 

Hectiek van alledag
Waarom moet er vaak eerst iets ernstigs gebeuren voordat organisaties acties ondernemen? Volgens Delhez komt dat onder meer doordat Eric DelhezEric Delhezde focus van organisaties meestal op de hectiek van alledag ligt.

“Het managen van een assetportfolio vraagt, naast de dagelijkse operatie, ook bewustzijn en aandacht voor toekomstscenario’s en bijbehorende risico’s en kansen. Tegelijkertijd ontbreekt vaak de specifieke kennis of capaciteit om dergelijke risico-analyses te doen en op basis daarvan waardegedreven afwegingen te maken over de te treffen maatregelen.”

'Niets doen levert ons nu al financiële en maatschappelijke schade op'

Toch gloort er, mede door de invoering van de Wwke, hoop, zegt Eulderink. “Het bewustzijn groeit bij organisaties. We zien dat fysieke dreigingen ook ons aangaan – het niets doen levert ons nu al financiële en maatschappelijke schade op. Organisaties willen maatregelen nemen om de risico’s vanuit het veranderende klimaat te minimaliseren. De Wwke helpt organisaties zich bewuster te worden van de gevolgen van klimaatrisico’s.”

Generatoren met droge voeten 
Deze maatregelen kunnen per organisatie en situatie verschillen, zegt Eulderink. “Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van drempels of plaatsen van schotten of tijdelijke keringen in kritische gebouwen, of het aanbrengen van additionele ventilatie of koeling in kritische installatieruimtes.” Maar ook het verplaatsen van kritieke apparatuur in ziekenhuizen. “Vaak zie je dat zorginstellingen hun stroomgeneratoren in de kelder hebben staan. Bij een overstroming loopt de kelder vaak als eerste onder en zit een ziekenhuis mogelijk zonder stroom.”

Het ziekenhuis in Doetinchem kondigde begin september het rampenplan af vanwege noodweer; het regenwater stroomde naar binnen en de ingang van de spoedeisende hulp was met zandzakken afgezet. Risico’s werden snel duidelijk: patiënten werden tijdelijk doorverwezen naar ziekenhuizen in de buurt en ruimtes moesten gedesinfecteerd worden. 

De impact van een klimaatgebeurtenis kan groot zijn. Echter hoeft de oplossing soms helemaal niet ingewikkeld te zijn, zegt Delhez. “Het is de kunst om erachter te komen waar kwetsbaarheden zitten.”

Stappenplan
Royal HaskoningDHV past bijvoorbeeld voor klimaatdreigingen een stappenplan toe. “Begrijpen wat klimaatverandering teweeg kan brengen is belangrijk”, zegt Delhez. “Kwetsbaarheden identificeren we door klimaatrisico’s met de assets te verbinden. Daarbij staat de impact van het uitvallen van assets op de organisatie en maatschappij centraal."

Met die bevindingen creëert het ingenieursbureau een overzicht van de kritieke kwetsbare locaties. “Dit helpt organisaties bij het prioriteren van maatregelen, om zo gericht te kunnen investeren”, zegt Eulderink. “Tot slot is het monitoren en evalueren van de assets cruciaal om de prestaties op peil te houden en incidenten zoveel mogelijk te voorkomen. Organisaties hebben hulp nodig met de juiste monitoringstrategieën, zodat hun assets bestand blijven tegen klimaatverandering. Maar we moeten ook integraal naar het systeem gaan kijken en betere keuzes maken voor de toekomst. Bijvoorbeeld ten aanzien van de locaties van kritieke assets. Het doel? Samen met de overheid en de sectoren de samenleving weerbaarder maken.” 

 

De Wet weerbaarheid kritieke entiteiten (Wwke) is gericht op het beschermen van vitale infrastructuur in Nederland, conform de Europese Critical Entities Resilience Directive. De hoofdpunten:

  • Doel: Versterken van weerbaarheid van kritieke entiteiten tegen fysieke en digitale bedreigingen.
  • Sectoren: Energie, transport, gezondheid, drinkwater, afvalwater, overheid, ruimtevaart, financiën en productie, verwerking en distributie van levensmiddelen.
  • Verantwoordelijkheden: Kritieke entiteiten moeten risico’s identificeren en maatregelen nemen om continuïteit te waarborgen.
  • Toezicht: Overheid voert controle uit en kan ingrijpen bij nalatigheid.
  • Samenwerking: Nationale en Europese samenwerking voor bredere bescherming.
 
   

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het is van belang om onderzoek te doen naar de waterkwaliteit o.a. PFAS-stoffen voordat ergens regenwater of oppervlaktewater via infiltratieputten naar grondwaterlichaam gebracht kan worden. Verslechtering van kwaliteit grondwater voorkomen, door zuivering van het infiltratiewater is veelal noodzakelijk.
Knap om in deze discussie de landbouwtransitie geheel buiten beschouwing te laten. In plaats van het natuurlijk vermogen van de bodem om water vast te houden te herstellen én de watervraag vanuit de land- en tuinbouw drastisch te verminderen, bijvoorbeeld door regeneratieve akkerbouw en voedselbossen, wordt er (weer) voornamelijk naar technologische oplossingen gekeken zoals water opslaan in de diepe ondergrond. Het enige positieve plan is het initiatief rondom het wegsijpelende water van de Brabantse wal. Maar ook dat is symptoombestrijding in plaats van het aanpakken van de oorzaak waardoor dat water wegsijpelt....Hopelijk is de nieuwe dijkgraaf wat meer een visionair als het gaat om structurele maatregelen om water en bodemsturend echt in de praktijk te brengen!
Na mijn mening een totaal verkeerd initiatief. Waarom niet het meetnet inzetten om  juist een overschrijding te voorkomen. Gewoon een kwestie van de normen lager in te stellen en snel ingrijpen als de voorwaarschuwing in gaat.
Duidelijk weer boeren! 
@Maria WitmerJe link is helaas al weer verlopen...
De vraag is of dat dan komt door alleen de waterkwaliteit of dat het komt omdat we, bijvoorbeeld, gewoon gruwelijk dicht bevolkt zijn en ik al heel wat weilanden en dergelijke omgezet heb zien worden in woningen.
Je hebt gelijk Herman, regenwater is zachter en zoeter dan sterk voorgezuiverd rivierwater, maar aangaande microverontreinigingen niet per sé schoner. Met RO kun je overigens ook de ionensamenstelling van infiltratiewater aanpassen en ook macro ionen wegnemen. Maar dat zou waanzin zijn. Infiltratiewater dat inzijgt in de centrale delen van de Veluwe neemt namelijk een diepe, zeer lange weg en duikt pas na duizenden (!) jaren weer op buiten de Veluwe. En dus NIET in beken en sprengen.
Mijn idee is overigens niet om te infiltreren in bestaande vennen - dat zou inderdaad de ecologie van die vennen veranderen – maar in aangelegde plassen (met een oppervlak minder dan 0,1 procent van de Veluwe). Die vallen droog, enkele dagen nadat infiltratie stopt. Infiltratieplassen hebben landschappelijk gezien wellicht wat waarde (als je saai naaldbos daarvoor kapt), aangaande natuur is die inderdaad beperkt.
Zeg 10 jaar geleden al waarschuwde ik dat we in 2027 in Nederland nooit de KRW doelen gaan halen. Ik betreur het ten zeerste dat ik gelijk ga krijgen. Ik voorspel nu dat we in 2030 met de mond vol tanden staan als Brussel ons vraagt wat onze plannen/maatregelen zijn om de Veluwe natuur en biodiversiteit te herstellen. Zonder fors ingrijpen in de waterbalans van het Veluwemassief gaan we verdroging echt niet bestrijden en zullen beken en sprengen niet structureel meer water voeren. Dat geef ik je op een briefje.