In H2O april zoomen we in op innovaties in de watersector. Om gelijk maar de toon te zetten: nog geen tiende van de vernieuwingen haalt de eindstreep. Dat stelt de Ier Paul O’Callaghan. Hij deed onderzoek naar innovaties in de watersector en promoveerde onder supervisie van WUR-hoogleraar Cees Buisman, wiens hele leven in het teken staat van innovatie.

door Bert Westenbrink

Cover H2O april 400 H2O april Lees het relaas van beiden in deze H2O en je weet: innoveren is afzien. De weg naar een succesvolle introductie op de markt is moeilijk en lang. Het is bovendien een race tegen de klok. O’Callaghan, initiatiefnemer van de Netflix-documentaire Brave Blue World, somt op: geld raakt op, octrooien eindigen, concurrenten bedenken ook iets nieuws, regel­geving verandert.

Buisman zegt: “Een innovatie breekt pas echt door, als die veel beter is dan de bestaande technieken.” Innovatie vergt moedige, geëngageerde mensen die stevig in hun schoenen staan, aldus de hoogleraar. 

Bruut beeld
Deze wereld met obstakels en tegenwerking is een bruut beeld als je je realiseert dat radicale vernieuwingen dringend nodig zijn om mondiale uitdagingen als klimaatverandering het hoofd te bieden. Innovatie is daarmee meer dan een essentiële drijvende kracht achter economische vooruitgang, het is een existentiële noodzaak.

In die opgave speelt de Nederlandse watersector een belangrijke rol. Ze behoort tot de top van de wereld als het gaat om kennis en innovatiekracht, zegt Walter van der Meer, deeltijdhoogleraar en voorzitter van TKI Watertechnologie in deze H2O. “Op allerlei gebied, van pompen en kleppen tot anaerobe zuivering en remote sensing.”

Die kennis, verdeeld over honderden ‘kleine, flexibele en creatieve bedrijven’, wordt steeds vaker opgezogen in de internationale watertechwereld; bedrijven met een succesvolle innovatieve technologie vallen ten prooi aan een overname. 

'Het barst van de hippe challenges, contests, matchmaking events, pitches, zelfs nationale iconen, maar ook daarmee krijgen we de financie­ring van een demonstratie-installatie vaak niet rond' - Pieter Hack

Van alle tijden
Is dat erg? Nee. Hier geen Hema-achtige toestanden met durfinvesteerders, maar strategische investeringen in een mondiale watertechwereld waarin overnames van alle tijden zijn. Maar wat wel belangrijk is dat we alhier voorop blijven lopen met de ontwikkelingen van nieuwe innovaties, zegt Hein Molenkamp (Water Alliance).

En dat vergt betere randvoorwaarden. In deze H2O worden er vele genoemd. Molenkamp pleit voor strengere wet- en regelgeving. Lidwin van Velden, ceo van NWB zegt als toelichting op het nieuwe innovatiefonds van haar bank: “Financiering kan soms net het beslissende zetje geven bij innovatie.”

Ondernemer Pieter Hack wil een andere opzet van subsidieregelingen: “Het barst van de hippe challenges, contests, matchmaking events, pitches, zelfs nationale iconen, maar ook daarmee krijgen we de financie­ring van een demonstratie-installatie vaak niet rond.”

Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...