secundair logo knw 1

Politieke koehandel. Zo karakteriseert Lambert Zwiers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Waterschapbestuurders Bedrijven, de deal die er in de Tweede Kamer is gesloten over het initiatiefwetsvoorstel democratiseren van de waterschapsbesturen. De kwalificatie van Zwiers is vooral ingegeven door frustratie: de bedrijven zijn de grote verliezers in het getouwtrek om de initiatiefwet van GroenLinks en D66.

door Bert Westenbrink

H2O juni cover 200 H2O juni U leest in H2O juni hoe in een listig spel van wheelen en dealen het wetsvoorstel werd ontdaan van zijn kern: de geborgde zetels verdwijnen niet, ze blijven, zij het gelimiteerd en zonder de gereserveerde plek in het dagelijks bestuur. De categorieën Ongebouwd (landbouw) en Natuur houden er twee, Gebouwd (de bedrijven) nul. Pijnlijk voor de bedrijven, hun lobby schoot tekort. Maar het laatste woord is aan de Eerste Kamer en in het eindspel willen de bedrijven hun verloren zetels terug zien te krijgen.

Zo is minder dan een jaar voor de waterschapsverkiezingen (maart 2023) nóg niet duidelijk hoe het bestuursmodel van de waterschappen eruit gaat zien. Even los van de vraag of de waterschappen verder moeten met een gemankeerd hybride bestuurlijk stelsel, door de trage besluitvorming en compromiszucht in het parlement varen de waterschappen nog steeds in de mist. En dat terwijl ze een steeds belangrijkere rol worden toegedicht in evidente vraagstukken als waterveiligheid, energietransitie en klimaatbestendig bouwen.

De geborgde zetels verdwijnen niet, ze blijven, zij het gelimiteerd en zonder de gereserveerde plek in het dagelijks bestuur

En er is nog zoveel te doen. Zoals het versnellen en opschalen van duurzame en circulaire watertechinnovaties in de komende tien jaar, de inzet van het samenwerkingsverband De Blauwe Motor. Voor het project ligt 135 miljoen euro uit het Nationale Groeifonds klaar, leest u in deze H2O. Voor een ander initiatief, het landelijke kennis- en innovatieprogramma NL2120, heeft het kabinet 110 miljoen euro gereserveerd. Hier betreft het een plan dat zich richt op natuurlijke oplossingen die de Nederlandse delta leefbaar en aantrekkelijk houden.

In dit soort projecten ontstaan brede samenwerkingsverbanden waarin waterschappen participeren. Ze hebben daarin een prominente rol die moet worden ingevuld met deskundig en gedurfd bestuur, zodat er ruimte wordt gegeven aan (risicovolle) innovaties en slimme toepassingen, passend bij de functionele taak die nu gevraagd wordt van de waterschappen. Daar invulling aan geven is zeker geen makkelijke opgave voor de besturen, maar lukt in ieder geval niet als er niet snel een punt wordt gezet achter de stroperige compromisbesluitvorming in Den Haag.

Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs, het redactioneel en door waterprofessionals geschreven artikelen. Deze bijdragen (UITGELICHT) zijn voor rekening van de auteurs.
H2O heeft voor Uitgelicht geen bemoeienis met de inhoud, behoudens de beoordeling of de bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.