secundair logo knw 1

OPINIE - Hannie Visser-Kieboom, lid van het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland, reageert op het artikel 'Aandacht voor de rol helpt AB waterschappen professionaliseren' van Arjan Löesink, Evelien van der Kuil en Susan Arts van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde. In de roep om verdere professionalisering brengt zij twee zaken in.

door Hannie Visser-Kieboom

Hannie Visser Kieboom 180 vkIk wil ten eerste de mogelijkheid inbrengen van het invoeren van een eigen griffie voor het algemeen bestuur van de waterschappen, om zo te komen tot professionalisering en een duidelijkere scheiding tussen het algemeen bestuur (AB) en het dagelijks bestuur (DB). Persoonlijk ben ik daar voorstander van, maar waterschappen kennen een monistisch systeem. Dit in tegenstelling tot gemeenteraden en provinciale staten die wel een dualistisch stelsel kennen.

De heemraden zijn immers naast DB-leden ook-AB leden. En zouden dan toch ook de mogelijkheid moeten hebben van een eigen griffie gebruik te kunnen maken, zo kan het tegenargument zijn. Behoort een zelfstandige griffie dan wel tot de mogelijkheden? Enkele waterschappen hebben een griffier die het AB begeleidt, maar deze is onderdeel van de concernstaf en heeft geen eigenstandige positie in de organisatie.

Het roept de vraag op of een zelfstandige griffie daadwerkelijk alleen mogelijk is binnen een dualistisch systeem of dat we moeten zoeken naar mogelijkheden om wel te komen tot een eigen griffie bij de waterschappen. Achterliggende vraag kan dan zelfs zijn of waterschapsbesturen voor altijd monistisch moeten blijven of toch ook een dualistisch systeem moeten invoeren.

Mogelijk kan Douwe Elsinga, de vormgever van het dualistisch systeem in gemeenteraden en provinciale staten, daar zijn licht over laten schijnen. Maar ook de Unie van Waterschappen kan zich hierover uitspreken.

Het tweede dat ik in de discussie in wil brengen, is de professionalisering van de individuele AB-leden. Is dit een verantwoordelijkheid van de waterschappen, van de (politieke) partijen of van de AB-leden zelf? Om als voorbeeld te noemen, de nieuwe Omgevingswet. Alle medewerkers van de waterschappen die daarmee te maken krijgen, worden geschoold door de eigen organisatie over de veranderingen die de wet met zich meebrengt.

Moeten de AB-leden daarin dan niet meegenomen worden? Binnen Waterschap Rivierenland worden de mogelijkheden tot scholing in elk geval niet aangeboden. Maar mogelijk wel bij andere waterschappen? Terwijl je bijvoorbeeld bij andere bestuursgremia, zoals de woningcorporaties, zelfs een plicht hebt je regelmatig te laten scholen. Zouden we dat ook bij de waterschappen moeten invoeren? Ik ben benieuwd naar reacties van andere waterschappers.

Hannie Visser-Kieboom is lid van het algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland (CDA)

Lees ook:
Opinie Twynstra Gudde: Aandacht voor de rol helpt AB waterschappen professionaliseren

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?
Zoet water wordt schaars(er). Dus stop dan alvast met het gebruik van alle water als koelmiddel. Trek alle vergunningen daarvoor - helaas wel op termijn -  in. Verbiedt dan gelijk ook even om het klimaat nog verder op te warmen zoals onze regering met kerncentrales denkt te (moeten of mogen) gaan doen. Niet alleen de burger moet gaan leren om zuinig om te gaan met water, de overheid zelf en het bedrijfsleven ook. Kunnen gelijk alle smeerpijpen dicht, zoals Du Pont mag hebben en Campina bij voorbeeld. Kijk eens hoeveel vervuiling dat gaat schelen. 
Citaat: "En ja, het waterbedrijf moet dan weten hoeveel ‘ingezetenen’ er zijn ‘achter de meter’. Dat kan het probleem niet zijn, dat lukt ook prima bij heffingen van gemeente en waterschap." Dat zou je toch denken. Begin dit jaar liet waterschap Delfland weten bij een informatieve bijeenkomst over het waterspoor dat, in ons gebied met 1,2 miljoen huishoudens, er maar liefst 3-400.000 drinkwaterrekeningen gaan naar adressen die niet corresponderen met de administratie van het waterschap. Al die 'onbekende aansluitingen' moeten eerst worden nagelopen door Evides en Dunea, vindt het college. 'Tot die tijd kunnen we niks doen'. Gewoon de zuiveringsheffing meesturen met de drinkwaternota mag niet: een belastingaanslag moet van de belastingheffer naar de belastingplichtige, die mag je niet combineren met de drinkwaterrekening. Bureacratie zegeviert over de praktijk.
Ik ken nog wel een mooie waterstroom die verontreinigd is met PFAS en andere stoffen die graag een pilot zou willen zijn voor deze techniek. Reiniging met actieve kool is hier duur en slecht werkend vanwege de andere stoffen en lozing is daarna op het riool.