secundair logo knw 1

Het Amsterdam-Rijnkanaal | Foto RWS

De bedrijven BAM en Van den Herik-Sliedrecht verzorgen vanaf 1 januari samen het dagelijks beheer en onderhoud van het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Merwedekanaal. Rijkswaterstaat heeft met hen een contract van vijf jaar afgesloten.

De twee bedrijven werken bij deze opdracht samen in de combinatie PARK. Zij gaan de vaarwegen met de bijbehorende oevers, waterkeringen en bodems onderhouden, evenals de sluiscomplexen en diverse andere kunstwerken. Andere werkzaamheden zijn de bestrijding van incidenten, de ondersteuning bij hoogwater en de bestrijding van gladheid en ijs op en bij de sluiscomplexen. Naast het dagelijkse onderhoud voeren Van den Herik-Sliedrecht en BAM specifieke activiteiten uit om het te onderhouden areaal te verbeteren.

De grootste klus betreft het Amsterdam-Rijnkanaal, dat loopt van het IJ naar de Waal bij Tiel. Ongeveer honderdduizend schepen maken er jaarlijks gebruik. Daarmee is het Amsterdam-Rijnkanaal het drukst bevaren kanaal ter wereld. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Volgens Cobouw gaat het in totaal om een bedrag van ruim 20 miljoen euro.

Rijkswaterstaat hanteerde de ‘best value aanpak’ bij de aanbestedingsprocedure. De marktpartijen zijn hierbij uitgedaagd om hun expertise te laten zien. De combinatie PARK realiseerde de hoogste waarde voor de laagste kosten. Er werd met name goed gescoord bij de criteria beschikbaarheid, inzicht in het areaal, tevredenheid van gebruikers en omgeving en bijdrage aan duurzaamheid. De combinatie diende een plan in waarmee ze voldoet aan de ambitie van Rijkswaterstaat om voor 2030 het netwerk energieneutraal te kunnen laten functioneren. Dit plan wordt nog verder uitgewerkt.

MEER INFOMATIE
Bericht van Rijkswaterstaat

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Wat een apart artikeltje Emile...  nitraat is niet organisch en liever stop ik wat zuurstof in infiltratiewater wanneer ik organische stoffen wil reduceren dan nitraat, dat immers het giftige nitriet kan vormen... de relatie met verbreding van irrigatiemogelijkheden met de aardappelteelt mort je nog maar eens uitleggen.. is toch iets heel anders? Joost
Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):