h2ologoprimair


knw uitgever h2o

H2O nieuws

douchen droogte oasen

Klanten Oasen douchen korter maar wel tijdens de piek

Waterschappen en drinkwaterbedrijven roepen op om zuinig te zijn met water vanwege de droogte. Oasen wilde weten of zijn klanten daar naar handelen en voerde een onderzoek uit.

Bijna 80 procent van de klanten van Oasen gaat bewust met kraanwater om, concludeert het Zuid-Hollandse drinkwaterbedrijf uit een online enquête waaraan 210 mensen meededen.

De helft van dit percentage zegt zijn gedrag in de afgelopen droge en hete periode ook daadwerkelijk te hebben aangepast, bijvoorbeeld door korter te douchen. ''Ik vind het belangrijk om duurzaam om te gaan met water tijdens de extreme droogte’’, zo gaven veel klanten aan.

Toch denkt 44 procent van de respondenten momenteel niet minder kraanwater te verbruiken en 12 procent zelfs meer. Dit zit hem vooral in het besproeien van de tuin (11 procent), zelf drinken (4 procent), vaker douchen (2 procent) en het drinken voor huisdieren (1 procent). Aan autowassen, zwembadjes vullen of de wasmachine laten draaien werd geen extra water verspild.

Piekuren

Ruim de helft houdt geen rekening met de piekuren, tussen zeven en negen uur ’s ochtends en tussen zes en tien uur ’s avonds. Ruim een kwart doet dit wel.

Veel waterbedrijven vragen om niet-noodzakelijk waterverbruik tijdens te piek te vermijden, maar dat geldt niet voor Oasen, dat nog steeds goed aan de watervraag kan voldoen. Die is de afgelopen periode met 20 procent toegenomen naar 140 miljoen liter in totaal. ''Dat is nog altijd minder dan het record van 164.000 miljoen liter in 2015’’, zegt woordvoerder Claudia van der Haar.

Oasen gebruikt oevergrondwater als bron en daarvan is voldoende beschikbaar. ''Wij vragen onze klanten ook niet om minder water te gebruiken’’, aldus Van der Haar. ''Wel om bewust met water om te gaan, bijvoorbeeld door de kraan niet te laten lopen en water uit het zwembadje te gebruiken voor de planten.’’

Investeringen

Het gros van de deelnemers aan het onderzoek heeft er ook vertrouwen in dat Oasen op ieder moment van de dag aan de vraag naar drinkwater kan voldoen. Als rapportcijfer voor de drinkwaterlevering in de afgelopen twee weken gaven ze gemiddeld een 8,7. Vrijwel geen enkele klant merkte een druk-, kleur- of smaakverschil.

Oasen wijst op de investeringen in de infrastructuur die de afgelopen vijftien jaar zijn gedaan. Zo zijn er extra drinkwaterbergingen aangelegd, is het leidingnet gereinigd en zijn oudere leidingen vervangen. ''Het geeft een gevoel van trots binnen het bedrijf dat zich dat nu lijkt uit te betalen.’’

Klik hier voor de resultaten van het klantonderzoek van Oasen. 

Waternetwerk maakt gebruik van coockies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als u onze site bezoekt, gaat u akkoord met het gebruik hiervan. Ik snap het