h2ologoprimair

knw uitgever h2o

H2O nieuws

Vaststelling van jaarverslag WMD uitgesteld

De aandeelhouders van Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) hebben nog niet hun handtekening gezet onder het jaarverslag over 2017. Zij willen eerst meer informatie hebben over de verlaging van de afschrijvingstermijn van waterleidingen.

De aandeelhoudersvergadering van de drinkwaterleverancier zou gisteren het jaarverslag vaststellen. Zover kwam het niet. Volgens het Dagblad van het Noorden voelden de aandeelhouders - de provincie Drenthe en elf Drentse gemeenten - zich overvallen door het voorstel van bestuurder Leo Hendriks om de afschrijvingstermijn van leidingen te verlagen. Eerder had de Raad van Commissarissen ingestemd met het jaarverslag.

De in september 2017 aangetreden Hendriks stelt voor om de waterleidingen in 35 in plaats van 50 jaar af te schrijven. Hij voert als reden aan dat de levensduur korter is dan gedacht. De krant geeft dit citaat van Hendriks: “We schrijven 4 miljoen euro per jaar af, terwijl we voor 8 miljoen euro moeten investeren. Dan krijg je een mismatch en heb je op langere termijn te weinig geld.’’ De aandeelhouders misten echter de prognoses. Zij vinden dat WMD eerst met een goed beargumenteerd plan moet komen.

WMD reageert op het uitstel met deze korte verklaring: “Het jaarverslag 2017 WMD is gisteren nog niet vastgesteld door de algemene vergadering van aandeelhouders. De aandeelhouders willen meer informatie. WMD heeft in 2017 de afschrijvingstermijn van leidingen verlaagd van 50 naar 35 jaar. De aandeelhouders willen in een onderbouwing zien welk effect dit heeft. De verwachting is dat WMD nog voor de zomervakantie de consequenties met de aandeelhouders kan bespreken.”

Het is niet de eerste keer dat het vaststellen van het jaarverslag van WMD vertraging oploopt. In eerdere jaren waren er ook al problemen, maar dat had een andere oorzaak. Het drinkwaterbedrijf heeft te maken gehad met forse financiële perikelen bij een aantal projecten in Indonesië, waarbij lokale waterbedrijven werden ondersteund. De toenmalige bestuurder Karst-Jan Hoogsteen gaf daar onvoldoende openheid van zaken over. Na het besluit om de projecten stop te zetten moest WMD een verlies van ettelijke miljoenen afboeken. Nog steeds is niet alles afgewikkeld. Het kernbedrijf van WMD is wel financieel gezond. In 2017 was de winst ongeveer 2,5 miljoen euro.

Waternetwerk maakt gebruik van coockies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als u onze site bezoekt, gaat u akkoord met het gebruik hiervan. Ik snap het