secundair logo knw 1

Samen met gemeenten en provincies roept de Unie van Waterschappen de Tweede Kamer op veertien praktische maatregelen te nemen om de energietransitie te versnellen.

"De energietransitie wacht op niemand," claimen de overheden in het pamflet. Daarom vragen ze nu - in aanloop naar de begrotingsbehandelingen, aanvullend op het regeerakkoord en vooruitlopend op het te sluiten Bestuursakkoord, Nationale Klimaatakkoord of Klimaatwet, om actie van de Tweede Kamer. De veertien acties waar de drie overheden nu om vragen, sluiten aan bij de gezamenlijke investeringsagenda 'Naar een duurzaam Nederland', die ze eerder dit jaar publiceerden.

Tot de gewenste maatregelen behoort het verruimen van de SDE+-subsidieregeling. "Op dit moment valt een aantal zeer interessante technieken niet onder deze regeling," legt Renier Romijn van de Unie van Waterschappen uit. "Met name de ontwikkeling van thermische energie uit oppervlaktewater kan een boost krijgen als ook hier subsidie op te verkrijgen is. Overigens moet er dan ook wel sneller duidelijkheid komen over de ontwikkeling van warmtenetten om het echt grootschalig te kunnen benutten."

De Unie vraagt in het pamflet ook de mogelijkheid om meer waterschappen meer energie te laten opwekken dan ze zelf gebruiken. "Waterschappen kunnen in potentie meer energie opwekken dan ze zelf nodig hebben. Ze zijn echter terughoudend om deze potentie te benutten, want de regelgeving laat nog onduidelijkheid bestaan over wat wel. Dat is zonde."

Een andere belangrijke wens van de Unie van Waterschappen draait om Europese aanbestedingsregels. Bij het uitvoeren van de projecten rond de energietransitie lopen de waterschappen namelijk tegen de grenzen van de aanbestedingsregelgeving aan. Dit maakt de projecten volgens Romijn complex en juridisch gezien zeer uitdagend. "Het naleven van deze regelgeving wordt daarom steeds vaker als belemmerend en vertragend ervaren. Het vraagt ook veel inzet van mensen en middelen om deze projecten tot een goed einde te brengen. Goede ondersteuning en begeleiding vanuit de Rijkoverheid is daarbij gewenst."

De overige wensen van provincies, gemeenten en waterschappen leest u in het pamflet: Versnellen naar een duurzaam Nederland.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

wat een briljante toepassing: nu nog de vraag hoe specifiek die taal is of kan worden...
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de leiding van deze bedrijven niet zou begrijpen wat ze doen. Is het dan toch onkunde of wentelen ze de kosten gemakkelijk af op de overheid?
Breng het toezicht op alle lozende bedrijven terug onder het gezag van de waterdiensten als Rijkswaterstaat en de Waterschappen. Daar zit de expertise op dit gebied. We staan met de waterparagraaf voor een enorme opgave, en de uitdaging is beter op zijn plaats bij de waterdiensten.
@Fred SandersIk denk dat wetenschappers te veel willen onderzoeken om hun studenten lesstof te verschaffen en moet daarbij steeds denken aan de Eierlandse dam en prof. Marcel Stive. 25 jaar geleden wist hij al dat er vóór en áchter deze 850 meter lange strekdam begrijpelijke stromingsproblemen waren, die stromingsreacties zijn er nu nog. kustverdediging.nl 
@JacobsTja, wat zal ik zeggen, ik mis in Jos zijn verhaal over de de grote hoeveelheid Escherichia coli bacterie die in het grondwater zit, zelf al op meer dan 30 meter diepte, en ook mis ik de hoeveelheid ijzer en mangaan die in het grondwater zit, en dit alles kost veel om het eruit te halen, tot op heden wordt mijn grondwater afgekeurd en dat al tot 4 keer toe.
Dus, bezint eer gij begint, en complexe filter systemen zijn nu niet bepaald goedkoop in aanschaf maar vragen ook onderhoud. En laten we het een hebben over die andere stofjes, zoals medicijnen, ook deze dringen diep door in de grond, en deze zijn niet zo gemakkelijk eruit te halen, persoonlijk ben ik niet zo blij met een chemokeur van een ander... Mvg John