secundair logo knw 1

Campagnelogo

Met de campagne 'Geen prut in de put', die gisteren van start is gegaan, wil de organisatie Waterpanels Limburg het publiek bewust maken van de problemen die afval in de rioolkolken veroorzaakt. Gedragsverandering is het uiteindelijke doel.

Waterpanels Limburg is een samenwerkingsverband van 33 Limburgse gemeenten, Waterleidingmaatschappij Limburg, Waterschapsbedrijf Limburg, Waterschap Limburg en de provincie. Het samenwerkingsverband houdt elk jaar een campagne om burgers bewust te maken van manieren waarop ze zelf kunnen bijdragen aan doelmatig waterbeheer en aanpak van de klimaatproblematiek.

Dit jaar draait de campagne om de problematiek van afval in de rioolkolken. Kolken raken nu regelmatig verstopt door bijvoorbeeld zand, bladeren, zwerfvuil, poepzakjes, frituurolie en andere schadelijke materialen. "Als deze zaken niet in de rioolkolken worden gedumpt, bespaart het de inwoners jaarlijks veel onnodige extra reinigingskosten," zegt Karinka Wijnhoven van Waterpanels Limburg. "De exacte meerkosten van de verstoppingen zijn niet bekend, maar omdat het oplossen van verstoppingen vaak lastig is, levert het verminderen van het aantal verstoppingen altijd winst op".

De gevolgen van de klimaatverandering, waar Limburg bijvoorbeeld met de hevige regenval in de zomer van 2016 mee werd geconfronteerd, was de aanleiding van de campagne. "Er valt meer regenwater in steeds kortere perioden. Verstopte straatkolken kunnen leiden tot extra wateroverlast. Gooien van verontreinigingen in de kolken is ook niet gewenst omdat het kan leiden tot vervuiling van het oppervlaktewater. Veel straatputten zijn de afgelopen jaren afgekoppeld van de rioolwaterzuiveringen en het afvoerwater komt rechtstreeks terecht in het oppervlaktewater."

De campagne loopt nog tot 3 november en bestaat onder andere uit een website. Wijnhoven is realistisch over de ambities van het project. "Als we stappen kunnen zetten richting bewustwording, is dat heel mooi. Gedragsverandering is lastig te bereiken, maar zou natuurlijk nog beter zijn." Of de campagne dat doel bereikt, blijft de vraag. "Gezien het beperkte budget wordt het effect richting bewustwording burger niet gemeten."

 

Meer informatie over de campagne is te vinden op de projectwebsite, bijvoorbeeld over de bijzondere voorwerpen die bij het reinigen van de waterkolken worden gevonden, zoals schoenen, bh's en wapens.

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.