secundair logo knw 1

Gemeenten en waterschappen moeten voor 2023 een gestandaardiseerde stresstest voor wateroverlast uitvoeren. De test moet periodiek worden herhaald. Dat bepleit de Adviescommissie Water in een advies aan de minister van Infrastructuur en Milieu.

Door de stresstest krijgen overheden inzicht in de risico’s die ze lopen bij extreme regenval. Dat inzicht geeft de bestuurders de mogelijkheid om maatregelen te nemen om de gevolgen van hoosbuien of langdurige regenval te beperken, stelt de commissie, die het advies heeft opgesteld op verzoek van de minister van IenM. Het is primair gericht op wateroverlast door hevige regenval.

In de advisering gaat de commissie ervanuit dat extreme weersomstandigheden zoals vorig jaar juni in Limburg en Noord-Brabant zullen toenemen als een gevolg van klimaatverandering. De commissie adviseert om in de stresstest specifieke aandacht te geven aan de kwetsbaarheid van vitale en kwetsbare infrastructuur voor wateroverlast.

De uitkomsten van de testen moeten zowel voor bedrijven als burgers toegankelijk zijn, schrijft de commissie. Gemeenten en waterschappen moeten vervolgens in gesprek gaan met alle betrokkenen om passende maatregelen te treffen. Daarbij moet ernaar worden gestreefd om aanpassingen te laten aansluiten bij bestaande projecten (herinrichting, vervanging) in landelijk en stedelijk gebied.

De overheid moet ook particulieren aanspreken, aldus de commissie. ”Oplossingen moeten niet alleen worden gezocht in het publieke domein, ook maatregelen op particulier terrein moeten worden meegenomen als mogelijk onderdeel van een effectieve aanpak.”

Bij korte hevige regenbuien raakt de riolering vaak overbelast, bij langdurige regenval zullen beken, sloten en vaarten buiten hun oevers treden. De commissie vindt dat deze bestaande afwateringssystemen geoptimaliseerd moeten worden. De commissie beveelt gemeenten en waterschappen verder aan open kaart te spelen over de risico’s van wateroverlast en het feit dat niet alle risico’s kunnen worden weggenomen.

Om in de voorbereiding op de steeds extremere weersomstandigheden goed onderbouwde afwegingen te kunnen maken vindt de commissie een ‘meer systematische gecoördineerde kennisontwikkeling’ noodzakelijk. “Het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie moet hierin meer regie nemen.”

Het advies van de commissie kunt u hier downloaden.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom de belasting op leidingwater (BOL) alleen voor de eerste 300m3? (€ 0,50 per m3 incl BTW). Beter is om een BOL te hebben voor het waterverbruik boven de 300m3. Politiek ligt dit moeilijk voor wat ik begreep.  
Of de waterkwaliteit wel 100% blijft onder deze oppervlakte heeft te maken met de normen die men hiervoor gebruikt. Bij eutrofiëring ontstaat wat groenalg en gelijk vliegt in de beoordeling de waterkwaliteit omlaag. Komt dat omdat anderen dit veroorzaken?
Zoet water wordt schaars(er). Dus stop dan alvast met het gebruik van alle water als koelmiddel. Trek alle vergunningen daarvoor - helaas wel op termijn -  in. Verbiedt dan gelijk ook even om het klimaat nog verder op te warmen zoals onze regering met kerncentrales denkt te (moeten of mogen) gaan doen. Niet alleen de burger moet gaan leren om zuinig om te gaan met water, de overheid zelf en het bedrijfsleven ook. Kunnen gelijk alle smeerpijpen dicht, zoals Du Pont mag hebben en Campina bij voorbeeld. Kijk eens hoeveel vervuiling dat gaat schelen. 
Citaat: "En ja, het waterbedrijf moet dan weten hoeveel ‘ingezetenen’ er zijn ‘achter de meter’. Dat kan het probleem niet zijn, dat lukt ook prima bij heffingen van gemeente en waterschap." Dat zou je toch denken. Begin dit jaar liet waterschap Delfland weten bij een informatieve bijeenkomst over het waterspoor dat, in ons gebied met 1,2 miljoen huishoudens, er maar liefst 3-400.000 drinkwaterrekeningen gaan naar adressen die niet corresponderen met de administratie van het waterschap. Al die 'onbekende aansluitingen' moeten eerst worden nagelopen door Evides en Dunea, vindt het college. 'Tot die tijd kunnen we niks doen'. Gewoon de zuiveringsheffing meesturen met de drinkwaternota mag niet: een belastingaanslag moet van de belastingheffer naar de belastingplichtige, die mag je niet combineren met de drinkwaterrekening. Bureacratie zegeviert over de praktijk.
Ik ken nog wel een mooie waterstroom die verontreinigd is met PFAS en andere stoffen die graag een pilot zou willen zijn voor deze techniek. Reiniging met actieve kool is hier duur en slecht werkend vanwege de andere stoffen en lozing is daarna op het riool.